جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 222135

جامعه داروسازان کشور به رغم خدمات ویژه ای که به مردم ارائه می دهند، اما آنطور که باید و شاید از جایگاه مناسبی در نظام سلامت برخوردار نیستند.

داروسازان در داروخانه ها جا مانده اند

سلامت نیوز:جامعه داروسازان کشور به رغم خدمات ویژه ای که به مردم ارائه می دهند، اما آنطور که باید و شاید از جایگاه مناسبی در نظام سلامت برخوردار نیستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازمهر، داروسازان ایرانی که اغلب آنها را در داروخانه ها می بینیم، از جایگاهی که در نظام سلامت دارند، راضی و خشنود نیستند. این شرایط به همراه مشکلات اقتصادی که داروخانه ها و شرکت های دارویی کشور با آنها مواجه اند، دست به دست هم داده تا وضعیت بحرانی در صنعت داروسازی کشور حکم فرما شود. به اعتقاد داروسازان، اگر دولت نخواهد به این وضعیت پایان دهد، نظام سلامت و مردم گرفتار خواهند شد.

دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه داروسازی از نظر تکثر و ابعاد مشکلات صنفی و حرفه ای در بین مجموعه حوزه‌های سلامت بیشترین آسیب را در چند سال اخیر متحمل شده است، گفت: یکی از چالش ها، بحث شورای رقابت بود که ما معتقدیم این طرز نگاه به سلامت آحاد جامعه می تواند مخاطراتی ایجاد کند.

زالی با عنوان این مطلب که داروخانه بنگاه اقتصادی و تجاری نیست،  افزود: اگرچه بحث اقتصادی در داروخانه نیز مطرح است اما شاکله آن بنگاه اقتصادی نیست. داروخانه ها بخشی از عرصه تشخیص و درمان در سلامت کشور است و سازمان نظام پزشکی در خصوص موضوع حریم داروخانه‌ها مطرح شده شورای رقابت نامه‌نگاری کرده و نقش خود را ایفا کرده است.

وی افزود: ما نگران جایگاه کنونی داروسازان هستیم و جایگاه فعلی داروسازان در عرصه سلامت کشور نیاز جدی به بازنگری دارد. و آنچه هدف داروسازان و سازمان نظام پزشکی بود این است که داروساز باید در کسوت یک مشاور در بحث تشخیص و درمان ورود کند.

دکتر پیام پیمانی عضو هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش داروسازان عمومی در پیشبرد اهداف سلامت، اظهار داشت: آنها بیشترین سهم را در سلامت جامعه و پیشرفت مباحث پیشگیری و درمان در بین همه اقشار داروسازان بر عهده دارند و جامعه بیشترین ارتباط را با همین داروسازان عمومی دارد. پس جایگاه واقعی آنها در نظام سلامت، بیش از وضعیت کنونی است و باید بیشترین توجه از سوی نظام بهداشت و درمان کشور نسبت به این گروه از جامعه داروسازی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: موفقیت داروسازان عمومی زمانی محقق می شود که وارد بحث داروسازی اجتماعی بشوند. در واقع اگر بخواهد از وضعیت نظام درمانی و همچنین وضعیت داروسازان عمومی گره گشایی شود، باید باور کنیم که احیا، ارتقا و تثبیت جایگاه داروسازان جامعه وابسته به ورود ایشان به حوزه داروسازی اجتماعی است.

به گفته پیمانی، داروسازان عمومی باید با گذراندن دوره های کوتاه و میان مدت داروسازی اجتماعی، آمادگی های لازم را کسب کنند و در داروخانه های خود، خدمات واقعی داروسازی را قوی تر از امروز ارائه دهند.

وی ادامه داد: خدمات دارویی محدود به تحویل دارو یا گفتن نحوه مصرف دارو نیست. باید مشاوره دارویی، عوارض جانبی داروها، مشاوره بیماری ها، مشاوره تغذیه، مراقبت های پیش و پس از بارداری، مشاوره های واکسیناسیون و... را در داروخانه به متقاضیان ارائه کنند.

دکتر محمدباقر ضیاء رئیس‌ انجمن داروسازان ایران؛ معتقد است که زنجیره اقتصاد دارو از ابتدا تا انتها بیمار شده و این بیماری یک مرض مُسری است که عدم برنامه‌ریزی برای تأمین منابع، بزرگترین همراه این بیماری جانکاه است.

وی با اشاره به آفاتی که گریبانگیر جامعه داروسازی شده است، تأکید کرد: در شرایطی که گردش نقدینگی داروخانه‌ها، آنها را به سمت ورشکستگی هدایت می‌کند، باز هم افراد با شعارهای غیرکارشناسی می‌خواهند خلاء برنامه‌ریزی برای اشتغالزایی داروسازان جوان را پنهان کنند و به دنبال شغل‌سازی برای داروسازان جوان در داروخانه‌ها هستند؛ بدون اینکه به الزامات و پیش‌شرط‌های آن توجه کنند.

ضیاء گفت: امروز نمی‌توان انکار کرد که چک‌های برگشتی داروخانه‌ها افزایش یافته و این موضوع حیثیت اجتماعی داروسازان را مخدوش کرده و گره‌گشایی از این موضوع در دست دولتمردان است.

وی خاطرنشان کرد: باید برای آینده داروسازی در کشور یک برنامه مدون و مشخص و به دور از شعارزدگی تعریف شود و همه دست اندرکاران این حوزه مبتنی بر آن حرکت کنند تا افق‌های داروسازی کشور بر مدار بالاتری از پیشرفت و تعالی قرار گیرد.

رهبر مژدهی آذر رئیس سابق انجمن داروسازان ایران، معتقد است؛ تصدی گری دولت، اقتصاد دارو را نحیف و ضعیف کرده است. اقتصاد دارو وقتی تحت حمایت دولت قرار گرفت، رقابت پذیری خود را از دست داد و با تضعیف رقابت پذیری، نوآوری هم کم رنگ می شود. براین اساس باید بگوییم اقتصاد دارو در یک چرخه معیوب و ناقص گرفتار شده است.

وی ادامه داد: ما خواستار حمایت از داروسازان هستیم ولی این به معنای وابسته کردن داروسازان به بدنه دولت نیست. داروساز، هویتی مستقل از دولت ها داشته و باید این مسیر همچنان ادامه پیدا کند. فضای بهداشت و درمان کشور نیازمند احیای نقش و جایگاه داروساز است. باید هویت داروساز مورد بازبینی قرار گیرد و برای آن جایگاه شایسته ای در نظام سلامت تعریف شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha