امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای مقابله با آثار مخرب امواج مغناطیسی قوانینی را وضع و اجرا می نمایند تا نسل های آینده کمتر تحت تاثیر این امواج قرار بگیرند.

قوانین کشورها در مقابله با امواج مغناطیسی

سلامت نیوز:امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای مقابله با آثار مخرب امواج مغناطیسی قوانینی را وضع و اجرا می نمایند تا نسل های آینده کمتر تحت تاثیر این امواج قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زیست آنلاین ، با توجه به اثرات مخرب و زیان بار امواج به ویژه در مورد کودکان سازمانها و دولت های بسیاری اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه صورت داده و قوانین مورد نیاز را وضع کرده اند. در ذیل نمونه هایی از اقدامات دولت ها آورده شده است:

فرانسه: قوانین ملی کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج در مدارس، پدیرفتن وجود تابش از دکل های تلفن همراه و پرداختن به آن و برچسب دار کردن انتقال دهنده های عمومی، قانون ممنوعیت تلفن های همراه برای کودکان، اجباری کردن لیبل های SAR و وضع قوانین مربوط به فروش اجباری هدست به همراه تلفن همراه. همچنین آژانس بهداشت فرانسه ANSES کاهش تماس با این امواج را توصیه میکند.

بلژیک: گوشی موبایل و تبلیغات تلفن همراه برای کودکان ممنوع میباشد و داشتن برچسب SAR ضروریست. توصیه های رسمی برای کاهش مواجهه در وب سایت دولت موجود است. برخی از شهرداری ها استفاده وای فای برای کودکان را ممنوع کرده اند.

اسپانیا: چندین شهرداری با صدور بیانیه قاطعانه خواستار حذف وای فای و سیستم های بیسیم از مدارس و اماکن عمومی، معرفی رویکردی پیشگیرانه برای کاهش مواجهات کودکان و کمپین های اطلاع رسانی جهت آموزش مردم شده اند.

کانادا: آژانس سلامت "توصیه هایی عملی" به منظور کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج ارائه می دهد. مجلس گزارشی از اقدامات احتیاطی مقابله با امواج را برای حفاظت از سلامت عمومی صادر کرده است. همچنین قانون اجباری شدن برچسب برای وسایل بی سیم و وای فای تصویب و صدور هشدار های بهداشتی در این مورد ضروری اعلام شد.

استرالیا: حفاظت تابش استرالیا و آژانس ایمنی هسته ای یک بروشور با عنوان "چگونه کمتر در معرض امواج قرار بگیریم" حاوی توصیه هایی برای حفاظت کودکان منتشر کرده است.

ایتالیا: مجلس رای به تصویب اصول احتیاطی جهت کاهش مواجهه با امواج تا حد ممکن داده است. در مواردی نیز دیوان عالی دلیل تومور مغزی افراد را استفاده از تلفن همراه دانست.

فنلاند: سازمان تابش و ایمنی هسته ای رسما بیانیه خود پیرامون کاهش مواجهه با امواج برای کودکان را در سال 2009 منتشر کرد و توصیه هایی را به مردم جهت حفاظت در برابر این امواج ارائه داد.

سوئیس: اداره فدرال محیط زیست سوئیس دستورالعملهای خاص جهت کاهش مواجهه با امواج صادر و توصیه نامه ای حاوی هشدارهای عمومی منتشر کرده است. شورای حکومتی ایالت تورگائو استفاده از وسایل های سیمی به جای بیسیم را به مدارس توصیه می کند.

آلمان: دفتر فدرال حفاظت در برابر تشعشع راهنماهایی برای کاهش مواجهه با تابش موبایل، تبلت و دستگاه های بیسیم فراهم و همچنین بیانیه هایی جهت استفاده از دستگاه های سیمی به جای وایرلس ارائه داده است.

اتریش: اداره سلامت عمومی منطقه سالزبورگ توصیه بر جایگزینی وسایل کابلی به جای دستگاههای بی سیم در مدارس می کند. با اینکه در بسیاری از مدارس وای فای رایگان وجود دارد اما در مدارس سالزبورگ از وای فای استفاده نمیشود.

هند: "راهنمای رسمی اقدامات احتیاطی برای کاربران تلفن همراه" حاوی جزئیاتی جهت کاهش مواجهه با امواج است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورالعمل EMF به همراه محدودیت های مواجهه با امواج را که تا 1/10 سطح ICNIRP (کمیسیون بین المللی حفاظت پرتو غیر یونیزان) میباشد صادر و استفاده از برچسب های SAR  روی تلفن های همراه را ضروری اعلام کرد. برخی از ایالت ها ساخت دکل های تلفن همراه در نزدیکی مدارس را ممنوع کرده اندزیرا بسیاری از گزارش ها نتایج جزئی ولی دقیقی پیرامون تاثیرات آن بر روی محیط منتشر کرده اند.

روسیه: کمیته ملی حفاظت در برابر تابش های غیر یونیزان روسیه پیشنهادات مهمی جهت کاهش مواجهه با امواج برای کودکان وهمچنین چندین گزارش ارائه داده است.

آژانس محیط زیست اروپا: این آژانس راهکارهایی جهت کاهش مواجهه و افزایش سلامت عمومی ارائه و گزارش هایی حاوی دلایل علمی برای این اقدامات احتیاطی منتشر کرده است.

انگلستان: سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا راهکارهایی جهت کاهش مواجهه با تابش های تلفن همراه برای کودکان و پایین آوردن خطرات طولانی مدت احتمالی ارائه کرده است.

قبرس: کمیته ملی  محیط زیست و بهداشت کودکان قبرس به مردم هشدار می دهد که استفاده از تلفن همراه میتواند برای کودکان مضر باشد و توصیه های کابردی را به عنوان بخشی از یک کمپین آگاهی بخش برای مردم و در راستای کاهش تماس با امواج به خصوص برای کودکان و زنان حامله ارائه کرده است.

تایوان: در سال 2015 دولت تصمیم به بروزرسانی قانون جهت حفاظت از حقوق کودکان و نوجوانان گرفت و با توجه به این قانون کودکان زیر 2 سال از استفاده از وسایل الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند، تلویزیون و تبلت منع شدند.

پارلمان اروپا: تصویب قطعنامه 1815: در سال 2011 مجمع پارلمانی شورای اروپا خطرات احتمالی میدانهای الکترومغناطیسی و اثر آنها بر محیط زیست را بررسی و منتشر کرد.

ایالات متحده آمریکا: حق همه مردم است که درباره تابش های تلفن همراه بدانند.  برچسب دار کردن وسایل وایرلس در سطح محلی انجام و در سطح ایالتی و ملی نیز معرفی شده است. در برخی از جوامع اطلاعیه و قطعنامه صادر و طرح های ابتکاری برای اطلاع عموم از سلامت افراد در ارتباط با وسایل بیسیم ارائه داده اند. شهر برکلی در ایالات متحده اولین شهریست که در موبایل فروشی های آن ها برگه های هشدار و آگاهی وجود دارد تا مردم آن ها را مطالعه کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند.
علاوه بر این مدارس و مهد کودک ها به عنوان محل هایی که کودکان ساعات بسیاری را در آنها می گذرانند باید ایمنی در مقابل امواج را به طور جدی مد نظر داشته باشند. امروزه در سراسر دنیا مدارس بسیاری در راستای بهبود سلامت و همچنین پیشگیری از خطرات بالقوه امواج اقدامات پیشگیرانه انجام داده اند. این اقدامات گاه تا حذف کامل و ممنوعیت استفاده از وای فای، تلفن همراه و تقویت کننده های امواج موبایل نیز بوده است. خاطر نشان می شود استفاده از مسدود کننده های سیگنال های موبایل و GPS به دلیل اثرات بسیار زیاد بیولوژیکی توسط سازمانها و کشور های مختلف مثل FCC ایالات متحده آمریکا ممنوع و خرید و فروش و استفاده از آن غیر قانونی اعلام شده است. اما به دلیل قانونی بودن و نیاز به استفاده از شبکه اینترنت و بروز بودن اطلاعات دانش آموزان و معلمان، بسیاری از دولت ها علاوه بر محدودیت های ذکر شده در بالا اقدامات بیشتر برای کاهش مواجهات را بر عهده مدیران گذاشته اند. این امر موجب تصویب آیین نامه های داخلی در مراکز آموزشی شده است. اینگونه مصوبات موارد متعددی از جمله وظایف معلمان، دانش آموزان، والدین و مدیران مدارس را در بر می گیرد. در ادامه آیین نامه استفاده از وای فای و سایر دستگاههای بی سیم در دبستان upper sturt را ملاحظه می کنید. مقررات سایر مدارس و مراکز آموزشی نیز چارچوب کلی مشابه با این ایین نامه دارد.


سیاست های دبستان آپراستورت در زمینه دستگاه های بیسیم و وای فای
دبستان آپراستورت متعهد به فراهم کردن یک محیط آموزشی امن و سالم برای دانش آموزان خود می باشد؛قرار گرفتن طولانی مدت بچه ها در معرض امواج وای فای می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.
امواج وای فای و دستگاه های ارتباطی بیسیم مثل تلفن همراه و تبلت از نوع امواج مایکروویو هستند .طبق تحقیقات آژانس بین المللی سازمان بهداشت جهانی میدان های مغناطیسی و اینگونه امواج برای بدن انسان مضر هستند.
آژانس حفاظت در برابر امواج و ایمنی هسته ای استرالیا جهت کاهش خطرات ناشی از امواج وای فای و دستگاه های بیسیم پیشنهاد داده که در مواقع غیر ضروری خودمان را در معرض اینگونه امواج قرار ندهیم.
دبستان آپراستورت برای احتیاط از کامپیوتر های دارای سیم برای دسترسی به اینترنت استفاده میکند ؛ تخته هوشمند سیمی و تلفن نیز برای اهداف آموزشی و اداری نصب شده است .

اصول احتیاطی: هنگامی که یک فعالیت موجب افزایش تهدید هایی برای سلامت محیط و یا بدن انسان باشد معیار های احتیاطی باید در نظر گرفته شوند حتی اگر وجود خطر از نظر علمی به طور صد در صدی ثابت نشده باشد.
لیستی از برجسته ترین مدارس پیشرو در این امر و همینطور اعمال صورت گرفته بر علیه خطرات امواج طی سالهای اخیر را در زیر مشاهده ی کنید :
2015- مدرسه St. Cajetanus ، بلژیک: اینترنت سیمی جایگزین اینترنت وایرلس شد.
2015- مدرسه Washington Waldorf مریلند ، ایالات متحده : حذف و وای فای از ساختمانها و نصب اترنت
2014- مدرسه سنت آگوستین، ایتالیا : حذف وای فای
2014- آپراسترت ، استرالیا : برای حفاظت کودکان پس از مشورت با انجمن محلی اینترنت کابلی را به جای وای فای برگزیدند.
2013- مدرسه ته هورو ، نیوزیلند : حذف وای فای از مدرسه ابتدایی
2013- دبستان وینلا، کانادا : خاموش کردن وای فای ها
2013- اتحادیه معلمان انتاریو به لزوم خاموش بودن موبایل های دانش آموزان در مدرسه رای مثبت داد.
2013- فدراسیون معلمان BC وای فای را به عنوان یک عامل سرطانزا معرفی کرد.
2013- دبیرستان Blaise-Cendrars سوئیس : معلمان به حذف وای فای رای دادند.
2013- فدراسیون معلمان ابتدایی انتاریو که حدود 76000 معلم در آن عضو هستند توصیه می کند که تلفن های همراه در کلاس های درس خاموش باشند. همچنین تمام انتقال دهنده های وای فای نشانه گذاری شده و برنامه مدونی برای کنترل خطرات تابش های وایرلس ایجاد شود.
2013- شورای اروپا گزارشی درباره اثرات زیان بار وای فای و تلفن های همراه برای کودکان و نوزادان تهیه و آن را به کشورهای عضو ارائه و خواستار ممنوعیت وای فای در مدارس شد.
2013- لس آنجلس، کالیفرنیا : اتحادیه معلمان قطعنامه ای مبنی بر اطلاع همه کارکنان از تمام خطرات محل کار من جمله تابش های الکترومغناطیس صادر کرد.

2013- انجمن ملی آموزش، ایالات متحده :قطعنامه ای منتشر کرد که خاطرنشان می کند که تمام محیط های آموزشی باید از کیفیت هوای داخل ساختمان مطلوب برخوردار باشند، دود سیگار در آنها وجود نداشته باشد، خالی از هرگونه خطرات محیطی و شیمیایی و همینطور میدان های الکترومغناطیسی خطرزا باشند.
2011- مدرسه آرورا در انتاریو، کانادا : حذف کامل وای فای و جایگزینی آن با شبکه های سیمی به منظور حفظ سلامت کودکان
2012- کمیته ملی تابش پرتوهای غیریونیزان روسیه به طور رسمی توصیه کرد که وای فای در مدارس استفاده نشود.
2011- مدرسه مسیحی کاریبو شمالی در Quesnel, B.C کانادا : حذف وای فای و جایگزینی آن با شبکه سیمی جهت محافظت از کودکان
الف. در مدارس ابتدایی هیچ گونه وای فای وجود ندارد.
ب. در مدارس متوسطه اول مناطقی که در انها وای فای وجود دارد محدود به استفاده های ضروری در فضاهای کار بزرگسالان است مثل اتاق کارکنان و دفاتر مدارس است.
پ. در مدارس متوسطه اول حدود 25% فضاها تحت پوشش وای فای هستند.
2011- Peterborough ، ON ، کانادا : آکادمی wayside : حذف وای فای
2011- کالینگ وود ، ON ، کانادا : آکادمی Pretty River : حذف وای فای
2011- انتاریو کانادا : انجمن معلمان انگلیسی کاتولیک مقرر کرد که مدارس تحت پوششش در مواجهه با امواج احتیاط کنند.
2011- شورای اروپا پیشنهاد ممنوعیت وای فای و موبایل در مدارس را ارائه داد.
2010- میفورد ، انتاریو ، کانادا دبستان سنت وینسنت افریژیا : والدین به خاموش کردن وای فای رای دادند.
2010- سوری، BC ، کانادا : کاخ Roots and Wings Montessori Place : حذف وای فای
2010- مجلس قانون گذاری HESSE آلمان: "88% اتصال به اینترنت با سیم... برای کاهش مواجهات با آلودگی های الکترومغناطیس و همچنین سریعتر شدن اتصالات کامپیوترها به شبکه مدرسه اتصالات کابلی باید در اولویت باشد. هرچند برای این منظور نیاز به فراهم کردن بستر مناسب از سوی مقامات مدرسه است. کلاس ها باید مجهز به تعداد مناسبی پورت شبکه باشند. میزها نیز باید به گونه ای طراحی شوند که کابل های شبکه خطری برای دانش آموزان ایجاد نکند."
2010- نیوزیلند : تصمیم نصب وای فای بر عهده مدیر و یکی از اعضای هیات مدیره است.
2009- شهر هیروویل سنت کلیر فرانسه : ممنوعیت وای فای در مدارس دولتی.
2009- ایالت کارناتاکا ، هند : ممنوعیت تلفن همراه در تمام مدارس و کالج های پیش دانشگاهی
2008- با رای اکثریت نمایندگان (522 به 16) پارلمان اروپا وزیران تمامی کشورها را موظف به وضع قوانین سخت گیرانه تری در مورد مواجهه با امواج ماکروویو کرد.
2008- DFES انگلستان : تصمیم گیری راجع به نصب وای فای را به خود مدارس واگذار کرد.
2008- انجمن کتابداران پیشرو ایالات متحده : توصیه می کند از تکنولوژی های وایرلس در کتابخانه ها و مدارس استفاده نشود.
2008- دانشگاه سنت ژنویو پاریس : حذف وای فای از کتابخانه
2008-2010- کتابخانه ملی فرانسه و چهار کتابخانه عمومی دیگر وای فای را حذف کردند.
2008- مدرسه ابتدایی بلیندری ، ایرلند : حذف وای فای
2008- Sebastapol ، CA : لغو قرارداد نصب وای فای سراسری شهر
2008- ویس (اتحادیه معلمان انگلستان) : تقاضای ممنوعیت وای فای در مدارس
2007- ترولد، انتاریو کانادا : طرح پایلوت وای فای سراسری خاتمه یافت.
2007- براویا، آلمان : توصیه جهت عدم استفاده از وای فای در مدارس
2007- آژانس محیط زیست اروپا، مهم ترین نهاد ناظر اروپا : درخواست اقدام فوری جهت کاهش میزان مواجهات با تابش های وای فای، تلفن همراه و دکل های مخابراتی.
2006- مدرسه Ysgol Pantycelyn ، کارمارتنشایر، ولز : حذف وای فای از محیط مدرسه
2006- مدرسه استو، باکینگهام شایر، انگلستان : پس از بیمار شدن یکی از معلمان وای فای را از قسمتی از مدرسه حذف کردند.
2006- مدرسه پیش دانشگاهی پریباندال، چیچستر، انگلستان : حذف وای فای از محیط مدرسه
2006- فرانکفورت، آلمان : توصیه مبنی بر ممنوعیت وای فای در مدارس دولتی
2005- سالزبرگ : دپارتمان سلامت عمومی اتریش استفاده از وای فای را در تمامی مدارس و مهد کودک ها ممنوع کرد.
2005- جامعه پزشکی وین هشداری درباره استفاده کودکان از تلفن همراه و وای فای صادر کرد.
2004- انجمن بین المللی آتش نشانان : با نصب آنتن های مخابراتی در ایستگاههای آتش نشانی مخالفت کرد.
2002- انجمن بین رشته ای محیط زیست و پزشکی (3000 پزشک در آلمان) : توصیه بر ممنوعیت تلفن های همراه و بی سیم در مدارس، مهد کودک ها، پیش دبستانی ها، بیمارستان ها و دیگر ساختمان های عمومی
2000- دپارتمان آموزش انگلستان : کودکان زیر 16 سال به جز در موارد اضطراری نباید از تلفن همراه استفاده کنند.
1993- انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی (NIOSH): استاندارد های FCC به ناکارامدند زیرا فقط بر اساس یک مکانیسم غالب بنا شده اند (اثرات گرمایی بر سلامت).

1993- سازمان حفاظت محیط زیست (EPA): راهنماهای مواجهه با تابش FCC شدیدا ناقصند. نظرات رسمی به FCC برای ارزیابی اثرات امواج الکترومغناطیس (تابش های امواج رادیویی) ارسال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha