یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 222368

رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مصرف نمک یکی از عوامل مهم سنگ سازی کلیه ها است، گفت: کسانی که برحسب نوع شغل، بیشتر نشسته کارهای خود را انجام می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

مراقب لوبیای سحر آمیز بدنتان باشید

سلامت نیوز:رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مصرف نمک یکی از عوامل مهم سنگ سازی کلیه ها است، گفت: کسانی که برحسب نوع شغل، بیشتر نشسته کارهای خود را انجام می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دربدن هرکدام از ماها در طرفین ستون فقرات و در موازات اصلی مهره 1 تا 3 کمری یک جفت عضو لوبیایی شکل و قهوه‌ای رنگ وجود داره که به آن کلیه گفته می شود؛ وزن هر کلیه در بالغین ۱۵۰ گرم و اندازه مشت بسته فرد است.


سنگ کلیه قطعه ای از مواد جامد است که در داخل کلیه ها تشکیل می شود. سنگ های بزرگ ممکن است در حالب ، مثانه، یا پیشابراه گیر کنند. همین عامل می تواند سبب انسداد و جلوگیری از خروج ادرار شود.رژیم غذایی پرنمک ایرانی سبب افزایش احتمال سنگ سازی در افراد و شیوع بیشتر کلیه سنگ ساز در کشور شده است. همچنین غلظت منیزیوم پایین آب آشامیدنی در کشورما از دیگر عوامل بروز سنگ کلیه است؛ منیزیوم یکی از عوامل جلوگیری کننده از سنگ سازی کلیه ها است.


دکترعباس بصیری افزود: در برخی از مواد غذایی به خصوص فست فودها نمک زیادی استفاده می شود و به همین دلیل خوردن این نوع مواد غذایی احتمال سنگ سازی کلیه ها را بیشتر می کند.


وی اظهار کرد: علاوه بر تغذیه نامناسب، وراثت، سابقه خانوادگی و نژادی و موقعیت جغرافیایی از جمله عواملی هستند که در بروز سنگ کلیه نقش مهم دارند.
بصیری، نوع شغل و هورمون وابسته به جنس را از جمله عوامل شیوع این بیماری اعلام کرد و گفت: کسانی که برحسب نوع شغل، بیشتر نشسته کارهای خود را انجام می دهند، بیشتر در معرض سنگ کلیه هستند.
رئیس انجمن اورولوژی اظهار کرد: هرمقدار هوا گرم تر باشد، میزان تبخیر افزایش یافته و غلظت ادارار بیشتر می شود و در نتیجه احتمال سنگ سازی کلیه ها افزایش می یابد.
بصیری تاکید کرد که آلودگی هوا نقشی در بروز سنگ کلیه ندارد و چنین چیزی تاکنون به اثبات نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه آب دارای املاح فراوان عامل خیلی موثری در ابتلا به سنگ کلیه نیست، اظهار کرد: میزان مصرف آب در روز به میزان کافی مهمتر از نوع جنس آن است.
بصیری به مردم توصیه کرد که مایعات فراوان برای جلوگیری از سنگ کلیه مصرف کنند، این اقدام مانع از سنگ سازی در کلیه آنان می شود.
رئیس انجمن اورولوژی کشور ادامه داد که ایران در منطقه سنگ ساز کلیه قرار دارد و آمار نسبتا بالای دنیا در زمینه تعداد مبتلایان به این بیماری دارد.
دکتر سید امیرحسین ضیایی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشتر گفته بود، تشکیل سنگ های ادراری در برخی از استان ها شیوع بیشتری دارد،گفت: تشکیل سنگ کلیه دراستان های کرمانشاه و کردستان شیوع بالاتری دارد.

** سنگ کلیه در مردان ایرانی شایع تر است
دکتر بصیری با اشاره به اینکه سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع در کشور است، گفت: این بیماری در مردان شایع تر است و شیوع آن نسبت به زنان به 2 تا 3 برابر می رسد.
رییس انجمن اورولوژی ایران افزود: بین 5 تا 8 درصد ایرانی ها یا سنگ کلیه داردند یا سابقه این بیماری را داشته اند.
وی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری سنگ ساز کلیه در کشور در حال افزایش است، اظهار کرد: در هر سال به ازاری هر 100هزار نفر 35 نفر به این جمعیت اضافه می شود.
بصیری با اشاره به اینکه این بیماری توزیع جغرافیایی دارد و در مناطقی از کشور این بیماری بیشتر مشاهده می شود، ادامه داد: براساس مطالعه ای که انجام شده، شیوع سنگ کلیه در استان های غربی و شمال غرب مانند ایلام و آذربایجان شیوع بیشتری دارد.
راه پیشگیری از سنگ سازی کلیه ها مصرف زیاد مایعات، کاهش میزان مصرف نمک و عدم کاهش میزان مصرف لبنیات است.
برخلاف تصور عموم مبنی بر اینکه به دلیل داشتن سنگ های کلسیمی باید میزان مصرف کلسیم کاهش یابد، نباید مصرف لبنیات کاهش یابد زیرا بر اساس تحقیق صورت گرفته در ایران، بیشترین علت سنگ سازی کلیه ها، اگزالات زیاد در بدن است و علت آن زیاد بودن این ماده در گیاهان ایرانی است؛ بنابراین برای درمان یا پیشگیری از ایجاد کلیه های سنگ ساز نباید مصرف شیر و کلسیم را محدود کرد.
توصیه برای کاهش میزان کلسیم بیماران دارای کلیه های سنگ ساز، بیشتر برای جوامع غربی است زیرا مصرف گوشت در این جوامع بسیار زیاد است و به همین دلیل کلسیم ادرار آنها بالا است؛ از این رو باید میزان مصرف کلسیم را محدود کنند. اما ایرانی ها نباید میزان کلسیم مصرفی خود را محدود کنند زیرا با محدود کردن آن نه تنها سنگ کلیه کاهش نمی یابد، بلکه میزان آن افزایش یافته و شکستگی های استخوانی نیز در افراد ایجاد می شود.
بنابراین به بیماران دارای کلیه سنگ ساز توصیه می شود که مصرف آب را افزایش و میزان مصرف نمک را کاهش دهند و مصرف لبنیات و موادغذایی حاوی کلسیم را کاهش ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha