یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

وزارت آموزش و پرورش در واکنش به انتقاداتی که نسبت به شیوه نامه جذب معلمان وجود داشت اصلاحاتی را انجام داد.

شیوه نامه جدید جذب معلمان اعلام شد

سلامت نیوز:وزارت آموزش و پرورش در واکنش به انتقاداتی که نسبت به شیوه نامه جذب معلمان وجود داشت اصلاحاتی را انجام داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، شیوه نامه جذب معلم برای وزارت آموزش و پرورش دردسر ساز شد. به گونه ای که وزارت خانه دست به اصلاح و بازنگری زد و در واکنش به انتقاداتی که به  این شیوه نامه وارد شد اطلاعیه را صادر کرد و دست به اصلاح شیوه نامه زد. در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است:

شغل معلمی به دلیل وظایف خطیری که بر عهده وی می باشد باید دارای استانداردهای اخلاقی، ذهنی، جسمی و روحی ویژه باشد که توسط مراجع تخصصی ذیربط از جمله اداره بهداشت دانشگاه فرهنگیان و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش( در حوزه سلامت جسمی و روحی) و با مشارکت متخصصان مربوط تهیه و تایید شده است. این ویژگی ها و استانداردها باید در فرآیند جذب داوطلبان شغل معلمی شامل آزمون علمی، معاینات پزشکی و مصاحبه های تخصصی احراز شود، لذا شیوه نامه انجام مصاحبه اختصاصی و معاینات پزشکی داوطلبان تحصیل در دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی در سال ۱۳۹۶ در چارچوب استانداردهای فوق الذکر تدوین و جهت اجرا به گروه های تخصصی مجری در استان ها ابلاغ شده است.

با توجه به اهمیت موضوع و انتقادهایی که از سوی برخی صاحب نظران و سایر افراد علاقه مند طی چند روز گذشته در رسانه ها به ویژه شبکه های اجتماعی مطرح شده است، توضیحات زیر را به استحضار می رساند:

الف) یکی از سیاست های اصولی وزارت آموزش و پرورش در جذب معلمان جدید «بومی گزینی» است. اجرای این سیاست علاوه بر ثبات و پایداری توسعه متوازن نیروی انسانی مناطق مختلف کشور و پیشگیری از پیامدهای نامطلوب نقل و انتقالات به ویژه از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق برخوردار، پیامدهای تربیتی و فرهنگی مثبت خواهد داشت که مشارکت اقوام مختلف با فرهنگ های متنوع در امر تعلیم و تربیت فرزندان برومند میهن اسلامی مان متناسب با اقتضائات بومی و محلی از جمله مهم ترین این پیامدهاست.

بهره گیری از گویش ها و لهجه های متعارف محلی اقوام مختلف در فرآیند تعلیم و تربیت موجبات تسهیل امر تربیت و تعامل خانه و مدرسه و افزایش اعتماد مردمی به نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و موانع فرهنگی در امر تربیت دانش آموزان را کاهش خواهد داد. لذا بر اساس شیوه نامه مذکور صرفا «لهجه غلیظ غیر قابل تغییر»، که در تدریس «مخارج آوایی» دوره ابتدایی با تشخیص اعضای متخصص گروه مصاحبه موثر باشد، صرف نظر از استان محل خدمت، در نتیجه مصاحبه  داوطلبان شغل آموزگاری اعمال خواهد شد.

ب‌) براساس سیاست دولت محترم توزیع سهمیه استخدامی میان داوطلبان زن و مرد به صورت مساوی انجام شده است و نتایج معاینات پزشکی و مصاحبه تخصصی هرچه باشد منجر به جابجایی سهمیه ها بین داوطلبان زن و مرد نخواهد شد. لذا هرگونه شائبه تبعیض جنسیتی در توزیع سهمیه های استخدامی به استناد آمار مندرج در دفترچه شماره (۲) آزمون سراسری سال جاری صحت ندارد.

ج‌) بر اساس نتایج بررسی فهرست معاینات پزشکی، اصلاحات تکمیلی زیر در اجرای شیوه نامه موصوف اعمال می گردد و به اطلاع استانها می رسد:

۱-معایناتی که با هدف تشکیل پرونده پزشکی و ارائه خدمات و انجام مراقبت های پزشکی عندالزوم در طول دوره  تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تجویز شده است، پس از پذیرش قطعی داوطلبان و  ثبت نام در دانشگاه انجام خواهد شد. این معاینات شامل بیماری های زنان موضوع بند ۱۷ پیوست بخشنامه موصوف نیز می باشد.

۲-آن دسته از بیماری هایی که به تشخیص گروه پزشکی به درمان بلند مدت و بستری شدن در مراکز درمانی نیاز ندارند و منجر به اطاله مدت مجاز تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نخواهند شد صرفا در پرونده پزشکی داوطلبان ثبت و در اختیار دانشگاه محل تحصیل قرار می گیرد.

۳-در خصوص سایر بیماری ها و معلولیت هایی که مانع انجام وظایف شغلی و یا اطاله مدت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می شود با رعایت موارد فوق الذکر مطابق بخشنامه موصوف اقدام می گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اهم شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش مندرج در دفترچه شماره (۲) راهنمای انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ و مفاد اطلاعیه های اصلاحی مورخ ۱۳۹۶.۵.۱۸، ۱۳۹۶.۵.۲۳ و ۱۳۹۶.۵.۲۴ مندرج در سایت سازمان سنجش  آموزش کشور به شرح زیر اعلام شد.

۱) کسب حداقل نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر (در زیر گروه مربوط) جهت مجاز شدن  برای انتخاب رشته در گروه آزمایشی مربوط به آزمون سراسری سال ۱۳۹۶

۲) نداشتن هیچ گونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت (دائم یا موقت) به نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی (از آغاز تا پایان دوره تحصیل در دانشگاه)

۳) داشتن حداقل معدل کل ۱۵ در دوره متوسطه دوم (معدل سه پایه اول، دوم و سوم)

تبصره) حداکثر معدل کل تحت هر شرایطی تغییر نخواهد داشت.

۴) داشتن حداقل سن ۲۲ سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (۱۳۷۴.۷.۱ به بعد)

تبصره ۱) محاسبه سن هر داوطلب با توجه به مندرجات اصل شناسنامه ای است که به استناد آن در آزمون ورودی ثبت نام می کند. بنابراین تغییراتی که پس از ثبت نام در آزمون، در مدارک هویتی به ویژه تاریخ تولد داوطلب به وجود آمده باشد معتبر نیست و در صورت پذیرفته شدن در آزمون در هر مرحله ای قبولی وی لغو خواهد شد.

تبصره ۲) انجام خدمت سربازی و یا سوابق کاری و موارد دیگر، تحت هیچ شرایطی به سقف سنی داوطلب افزوده نمی شود.

تبصره ۳) حداکثر سن ورود به دانشگاه تحت هر شرایطی تغییر نخواهد داشت.

۱) بومی بودن داوطلب در هر یک از کد رشته محل های اعلام شده از سوی آموزش و پرورش

تبصره ۱) ملاک های تعیین بومی بودن داوطلبان در هزار کد رشته محل ها به شرح ذیل است:

الف) در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر و یا استان باشد داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می شود.

ب) در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلب در یک بخش، شهر و یا استان نباشد. بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می شود.

ج) داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده اند استان محل تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد.

د) داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است استان بومی این قبیل داوطلبان شهر تهران خواهد بود.

۶) دانشجویان دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که با استفاده از قانون آموزش رایگان تحصیل می نمایند در صورتی می توانند رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش را انتخاب نمایند که قبل از شروع ثبت نام در آزمون حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۵.۱۲.۱ انصراف دایم خود را به محل تحصیل اعلام نموده و فرم انصراف قطعی از تحصیل، مطابق فرم شماره (۳) مندرج در صفحه ۴۴ دفترچه شماره (۱) راهنمای ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ از دانشگاه و موسسه آموزش عالی ذیربط دریافت نموده باشد در غیر این صورت مجاز نمی باشد

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha