سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 222565

در شرایطی که استفاده و گسترش روزافزون کیسه‌های پلاستیکی تهدیدی برای محیط زیست و آینده کره زمین قلمداد شده، کشور کنیا هم بتازگی به صف ممنوع‌کنندگان بکارگیری آن در خرید پیوسته است.

استفاده از کیسه پلاستیکی در کنیا ممنوع شد

سلامت نیوز: در شرایطی که استفاده و گسترش روزافزون کیسه‌های پلاستیکی تهدیدی برای محیط زیست و آینده کره زمین قلمداد شده، کشور کنیا هم بتازگی به صف ممنوع‌کنندگان بکارگیری آن در خرید پیوسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روزنامه ایندپندنت انگلیس نوشت: دولت کنیا از استفاده از کیسه های پلاستیکی را در این کشور ممنوع و برای قانون شکنان نیز مجازات سختی تعیین کرده است.
براساس این گزارش، دولت کنیا با پیوستن به تحریم کنندگان کیسه های پلاستکی در جهان و تعیین یک قانون ملی، واردات و استفاده از هر گونه کیسه‌ پلاستیکی را در این کشور ممنوع و برای ناقضین آن اعم از تولید کننده و واردکننده جریمه‌ای معادل ۴۰هزار دلار آمریکا و ۴ سال زندان تعیین کرد.
پیش از این ۴۰ کشور دیگر همچون آفریقای جنوبی، چین، تایوان، مقدونیه، موریتانی، تانزانیا، آمریکا، روآندا، کانادا، بنگلادش، هند، ایتالیا، آلمان، کامرون، گینه بیسائو، مالی، اوگاندا، اتیوپی، مالاوی، انگلیس و مکزیک استفاده از این کیسه‌ها را بکلی ممنوع کرده‌بودند.
در ایران روز ۲۱ تیرماه به عنوان «روز خرید بدون کیسه نایلونی» با شعار «امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر» نامگذاری شده است.
محدودیت و یا تحریم کشورهای دیگر به سختی و شدت قانونی که از این پس در کنیا به اجرا درمی‌آید نیست، اما دولت کنیا زمان کافی برای جبران خسارت یا جابه‌جایی موارد استفاده، ممانعت از تولید مجدد یا وارد کردن کیسه‌های مشخص کرده است.
حبیب الهابر، کارشناس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در کنیا گفت که فقط در سال ۲۰۰۴، حدود ۱۰۰ میلیون کیسه پلاستیکی در سوپرمارکت‌های کنیا توزیع شده و سالانه ۸ میلیون تن کیسه پلاستیکی در اقیانوس ریخته می‌شود.
او اظهار کرد که تا سال ۲۰۵۰، در اقیانوس‌ها، پلاستیک بیشتر از ماهی خواهد بود.
ارائه کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف توسط فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. این کیسه‌ها که از ماده‌ای به نام پلی اتیلن فشرده تولید می‌شوند مشکلاتی از قبیل استفاده از منابع تجدید ناپذیر و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند. همچنین یک خودرو می‌تواند حدود ۱۱ متر با نفتی که برای تولید یک عدد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود، حرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha