چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

سه روز پیش‌ازاین اتفاق هم سگی مبتلا به هاری، یکی دیگر از ساکنان روستای ادیمی در سیستان را گزیده بود و پزشکان نتوانستند نجاتش دهند.

هاری، بحران تازه سیستان

سلامت نیوز: علیرضا در کوچه مشغول بازی است که سگ به او حمله می‌کند. خانواده‌اش بلافاصله او را به نزدیک‌ترین درمانگاه می‌رسانند اما امید زیادی به زنده‌ماندنش ندارند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: سه روز پیش‌ازاین اتفاق هم سگی مبتلا به هاری، یکی دیگر از ساکنان روستای ادیمی در سیستان را گزیده بود و پزشکان نتوانستند نجاتش دهند. برادرش می‌گوید برای همین هیچ‌کس امیدی نداشت که علیرضا زنده بماند اما خدا را شکر الان چند روزی است از بیمارستان مرخص شده است. چند ماهی است که کابوس جدیدی به سراغ مردم زابل و روستاهای اطراف آن آمده، سگ‌های ولگردی که به هاری مبتلا هستند و تعدادشان آن‌قدر زیاد شده که مردم در هیچ‌جای شهر و روستا در امان نیستند. تاکنون هفت نفر بر اثر گزیدگی سگ در سیستان جان خود را از دست داده‌اند. مسئولان استانی می‌گویند که سگ‌گزیدگی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهاربرابر افزایش داشته است. آمارهای رسمی موردهای حمله سگ‌های ولگرد را هزار و 820 نفر اعلام کرده‌اند اما مردم منطقه می‌گویند آمارها احتمالا خیلی بیشتر از این رقم است.


هاری، قوز بالاقوز


دیگر رفت‌وآمدهای داخل شهر و روستا محدود شده، به‌ندرت کسی برای پیاده‌روی به کوچه و خیابان می‌رود، مردم برای رفت‌وآمد از اتومبیل شخصی یا تاکسی‌های شهری استفاده می‌کنند. کمتر کسی جرأت می‌کند بعد از ساعت 10 شب که تعداد سگ‌های ولگرد بیشتر می‌شود، پای پیاده از خانه بیرون بزند. محمد‌رضا، برادر علیرضای 10 ساله که چند هفته پیش در یکی از کوچه‌های روستای ادیمی سگ به او حمله کرده، درباره وضیعت فعلی روستا می‌گوید: مردم اینجا اغلب با موتورسیکلت رفت‌وآمد می‌کردند اما از یکی، دو ماه پیش که تعداد سگ‌های بیشتر شد و فهمیدیم بیشترشان هاری دارند، دیگر می‌ترسیم با موتور راه بیفتیم توی روستا. چند روز پیش سگ افتاده بود دنبال یکی از دوستان خودم که سوار موتورسیکلت بود که با هزار جور بدبختی توانسته بود از دستشان فرار کند و جان سالم به در ببرد، برای همین دیگر موتورسیکلت‌ها هم امن نیستند. محمدرضا محمدپرست می‌گوید: شنیده‌ام که یک گله سگ که به بیماری هاری مبتلا بودند، وارد مرز شده‌اند و سگ‌های دیگر را هم مبتلا کرده‌اند: نمی‌دانم درست است یا نه اما تا حالا در زابل آن‌قدر تعداد سگ‌ها زیاد نبوده، همیشه زابل و روستاهایش به داشتن سگ‌های زیاد معروف بوده‌اند اما این چند ماه آن‌قدر تعدادشان زیاد شده که مردم را هم ترسانده است. 


سگ‌کشی توسط شهرداری


از دو هفته پیش که مراجعات سگ‌گزیدگی و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا کرده، شهردازی زابل به فکر چاره افتاده و سگ‌ها را در خیابان با اسلحه می‌کشد. مردم چندباری سگ‌کشی در خیابان را دیده‌اند. 
فرماندار زابل می‌گوید: بحث سگ‌های ولگرد، موضوعی بوده که تقریبا اوایل امسال باتوجه به تعدد حیوان‌گزیدگی‌هایی که نه‌فقط شهر زابل بلکه در سطح سیستان صورت گرفت، باعث شد که این موضوع از حالت عادی و نرمال خارج شود و به جد در دستور کار قرار گیرد. با اقدامات صورت‌گرفته تاکنون جمع‌آوری حدود
پنج هزار قلاده سگ در زابل انجام شده است. آمارهای رسمی هم نشان می‌دهد که سگ‌گزیدگی در سیستان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. هوشنگ ناظری درباره علت به وجود آمدن این افزایش توضیحی نداده اما گفته که نسبت به سال گذشته افزایش حیوان‌گزیدگی داریم، به‌ویژه در شهرهای مرزی و محدوده‌های میلک، تعداد گزش‌های صورت‌گرفته از سوی حیواناتی به‌ویژه سگ باعث شد که مسئله شکل خاص و ویژه‌ای به خود بگیرد. هوشنگ ناظری درباره بحران شیوع هاری توسط سگ‌های ولگرد در زابل به ایسنا می‌گوید: محل زاد و ولد و تکثیر آنها در اطراف شهر زابل است و بعضا هم مربوط به شهرستان زابل نمی‌شود. یکی از این موارد روستای سه‌قلعه است که کانون سگ‌های ولگرد شده که مربوط به شهرستان دیگری است. با اقدامات کنترلی که از سوی اداره محیط‌زیست، شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی صورت گرفت، توانستیم فقط در شهر زابل بیش از 5000 سگ را تلف کنیم تا علاوه بر کنترل جمعیت آنها، بیماری را کنترل کرده باشیم. 


مرگ چند کودک


ماه گذشته بود که یکی از کودکان افغان ساکن در شهرستان هیرمند به‌دلیل سگ‌گزیدگی جان خود را از دست داد. علت مرگ این کودک اما تأخیر در مراجعه به بیمارستان عنوان شد. داستان از این قرار بوده که خانواده این کودک 10 روز پس از گزیدگی و با وخیم‌تر شدن حالش به بیمارستان هیرمند مراجعه می‌کنند. در آنجا به آنها گفته می‌شود که باید به بیمارستان زابل مراجعه کنند اما خانواده بازهم با یک هفته تأخیر به بیمارستان زهک می‌روند. درحالی‌که بیماری حاد شده بود، مسئولان بیمارستان زهک اعلام می‌کنند که باید به بیمارستان زابل که مجهز‌تر از بیمارستان‌های دیگر منطقه است، مراجعه کنند اما در کش و قوس همین انتقال‌ها کار از کار گذشته و کودک جان خود را از دست می‌دهد. 
دومین قربانی هاری در سیستان اما به‌دلیل نبود پزشک، جان خود را از دست داده است. رسانه‌های محلی خبر داده‌اند که حسین 9 ساله قربانی نبود پزشک در بیمارستان شده است. پدر حسین به یکی از رسانه‌های محلی گفته که پس از مراجعه به چند بیمارستان و نبود آمپول کزاز و انتقال چندباره به بیمارستان در شهر‌های مختلف، درنهایت پس از معاینه کارکنان اورژانس زابل، بیماری هاری او تأیید می‌شود و آنها می‌گویند به علت تأخیر در روند درمان، متأسفانه امکان زنده‌ماندن حسین وجود ندارد. چند ساعت بعد حسین در بیمارستان زابل تسلیم هاری می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد. 


سگ‌های ولگرد دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند


سگ‌های ولگرد هنوز در خیابان‌های سیستان و بلوچستان جولان می‌دهند. تعداد زیادی از آنها به بیماری هاری مبتلا هستند و با اولین گزش، انسان را مبتلا می‌کنند. از‌سوی‌دیگر، چند هفته‌ای به آغاز سال تحصیلی بیشتر نمانده و مردم نگران رفت‌وآمدهای فرزندان خود هستند. مدارسی که کیلومترها با محل زندگی دانش‌آموزان فاصله دارند و حالا با وجود سگ‌های ولگرد، هر قدمش تهدیدی جدی برای جانشان محسوب می‌شود. هوشنگ ناظری، فرماندار ویژه زابل اما وعده داده تا پیش از بازشدن مدارس هاری را در مهار شود. او می‌گوید: واکسیناسیون رایگان انسان و دام‌های اهلی در کل منطقه سیستان به صورت انجام شده و از مردم خواسته‌ایم به محض مشاهده لاشه دام با مراکز اعلام‌شده تماس بگیرند تا اگر دام بر اثر هاری تلف شده باشد، ما اقدامات کنترلی را در محدوده اجرا کنیم. تمام تلاش ما این است که شیوع بیماری هاری را تا پیش از شروع فصل مدارس و رسیدن فصل پاییز به‌طور کامل متوقف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha