استفاده از تلفن همراه به دلیل این كه سیستم ارتباطی بی‌سیم محسوب می‌شود و انرژی آن در فضا پخش است در كنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشكی خطرناك بوده و باعث اختلال در این دستگاه‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز مهندس علی گورانی، كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت یك سری وسایل و تجهیزات پزشكی را مشخص كرده است كه موبایل و سیستم‌های وایرلس از فواصل نزدیك می‌تواند روی آنها تأثیرگذارد.
وی ادامه داد: تلفن همراه در فاصله 5 سانتی‌متری از دستگاه تنفس مصنوعی، می‌تواند این وسیله را از كار بیندازد و همچنین در فاصله كمتر از یك متر می‌تواند مشكل جدی در اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد كند. تلفن همراه در دستگاه الكتروكاردیوگراف (نوار قلب) می‌تواند تداخلات پارازیتی در رسم نمودار ایجاد كرده و در تشخیص پزشك اختلال ایجاد كند.
مهندس گورانی افزود: امواج تلفن همراه در دستگاه دفیبری لاتور، پرش‌های شدید در تصاویر نمایشگر ایجاد می‌كند و اگر این امواج قوی باشد باعث اشتباهاتی در نمایش آسیستول كه نمایشگر ویژگی‌های قلب بیمار است، می‌شود.
وی تصریح كرد: پمپ‌های خودكار تزریق ممكن است با در معرض قرار گرفتن امواج تلفن همراه قطع شوند و یا حركتی برعكس داشته باشند به طوری كه امكان دارد به جای این كه خون تزریق شود، از بدن بیمار خون خارج شود و خطرات جدی را برای بیمار ایجاد كند و همچنین در ضربان‌سازها هم می‌توانند پالس‌های غلط در قلب ایجاد شود و برای بیمار خطر داشته باشند.
وی با اشاره به این كه قرارگرفتن تلفن همراه در فاصله یك متری از مانیتورهای پزشكی تغییرات قابل توجهی را در آنها ایجاد می‌كند خاطرنشان كرد: امواج تلفن همراه می‌تواند پرش‌های شدید در تصاویر ایجاد كند و در بعضی مواقع باعث خرابی و قطع ناگهانی آنها شود. در دستگاه‌های دیالیز هم این امواج می‌تواند بر روی مقادیر نمایش داده شده تغییر ایجاد كند.
كارشناس پرتوهای وزارت بهداشت به بیماران، همراهان و پزشكان توصیه كرد در بیمارستان حتی‌المقدور تلفن همراه خود را خاموش كنند و در صورت لزوم فاصله دومتری از این وسایل را رعایت كنند زیرا با قرار گرفتن تلفن همراه در فاصله یك متری، در 40 درصد وسایل الكترونی داخل بیمارستان‌ها اختلال ایجاد می‌شود.
وی در پایان تأكید كرد: مسئولین بیمارستان‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی كنند و نظارت و مدیریت مستمر داشته باشند زیرا به حداقل رساندن این خطرات احتیاج به اطلاع‌رسانی دقیق به بیماران و همراهان آنها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha