چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 222748

یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که تغییر صدای ناگهانی فرد دلایل متعددی دارد، گفت: گاهی صدای فرد با تغییر غیرمعمولی و طولانی مدت همراه می‌شود که یا بر اثر بیماری‌ها به وجود آمده و یا علامت بیماری خاصی است که در صورت ادامه‌دار بودن آن باید به پزشک مراجعه کرد.

دلایل تغییر صدای ناگهانی

سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که تغییر صدای ناگهانی فرد دلایل متعددی دارد، گفت: گاهی صدای فرد با تغییر غیرمعمولی و طولانی مدت همراه می‌شود که یا بر اثر بیماری‌ها به وجود آمده و یا علامت بیماری خاصی است که در صورت ادامه‌دار بودن آن باید به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفتگو با سلامت آنلاین با بیان این‌که تغییر صدا همیشه نگران کننده نیست، افزود: اگر تغییر صدای فردی بیش از دو هفته طول بکشد لازم است به پزشک مراجعه کند از جمله رایج‌ترین دلایل تغییر صداها معمولا به دلیل عفونت‌های ویروسی است که منجر به ایجاد تورم و التهاب در بخش‌هایی از حنجره می‌شود و معمولا با استراحت صوتی، مصرف مایعات و بخور سرد، بهبود حاصل می‌شود.

وی گفت: علاوه بر آن در صورتی که به دلیل وجود باکتری حنجره متورم شده و صدای فرد تغییر کرده باشد، به ویژه در بزرگترها، معمولا با تجویز داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک توسط پزشک، درمان صورت می‌گیرد.

رزم‌پا اظهار داشت: چنان‌چه در کودکان تورم حنجره زیاد باشد، به ویژه در مبتلایان به «لارنژیت»، در صورتی که تغییر صدا با مشکلات تنفسی همراه شود، در این مواقع، به تشخیص پزشکان، گاهی با تزریق کورتون و دگزامتازون و یا بستری کودکان مراحل درمان صورت می‌گیرد.

 این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: علاوه بر آن استفاده نادرست و بیش از حد از حنجره، ممکن است موجب بروز التهاب در تارهای صوتی و در نهایت خونریزی در این نواحی شود. همچنین امکان ابتلا به «نودول حنجره» در خوانندگان و مداحان  و افرادی که از حنجره خود زیاد استفاده می‌کنند، وجود دارد.

به گفته وی «نودول حنجره» درحقیقت تشکیل برجستگی‌هایی در طناب‌های صوتی حنجره است که در صورت استراحت صوتی خوانندگان و یا مداحان و استفاده از بخور امکان رفع این برجستگی‌ها در این ناحیه و برگشت صدا به حالت طبیعی وجود دارد، در غیر این صورت درمان از طریق جراحی خواهد بود.

رزم‌پا با اشاره به وجود چند فاکتور مهم در فرد که احتمال ابتلا به سرطان حنجره را بیشتر می‌کند، گفت: تغییر صدای ناگهانی و طولانی چنان‌چه در فردی که سن بالای ۵۰ سال دارد، همچنین سیگار، مواد مخدر و یا الکل مصرف می‌کند و سابقه سرطان در خانواده داشته است، به وجود بیاید، در این صورت احتمال ابتلا به سرطان حنجره در او زیادتر از دیگران خواهد بود، علاوه بر آن در مردان چند برابر بیشتر از زنان، سرطان حنجره دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: افرادی که صدای آنان تغییر کرده و دارای چند فاکتور مذکور نیز هستند لازم است زودتر به پزشک مراجعه کنند، به این دلیل که مراجعه زود هنگام سبب می‌شود که در صورت مشاهده ضایعات «لوکوپلاکی» یا پیش سرطانی که به صورت بروز لکه‌های سفید در حنجره مشاهده می‌شود، درمان سریع تر انجام گیرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌که ابتلا به سرطان حنجره در بخش‌های مختلف متفاوت است افزود: علائم سرطان در قسمت بالای طناب صوتی زودتر خود را نشان می‌دهد و پاسخ به درمان نیز در این قسمت بهتر است، علاوه بر آن در خانم‌ها ابتلا به سرطان حنجره در بخش دیگری است و علائم آن ابتدا با اشکال در بلع همراه است.

به گفته وی، درمان سرطان حنجره نیز بسته به مرحله‌ای که تشخیص داده می‌شود و یا روش‌هایی که بیمار تمایل به آن دارد به تشخیص پزشک از طریق جراحی رادیوتراپی و موارد دیگر در یک یا چند مرحله انجام خواهد پذیرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha