شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

اتوبوس‌ها یكی‌یكی راه افتادند. دختران دانش‌آموز هم یكی یكی به خواب رفتند. شب آرامی بود اما هیچ‌كس نمی‌دانست كه این آرامش پیش از طوفان است.

ایران در سوگ دختران فرزانه

سلامت نیوز:فاصله بین خواب و بیداری یک لحظه است و همین یک لحظه کافی بود تا کنترل اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز نخبه هرمزگانی از دست راننده خارج شود و یک فاجعه اتفاق بیفتد؛ فاجعه‌ای که در نزدیکی داراب در استان فارس اتفاق افتاد و در جریان آن ۹ نفر جان خود را از دست دادند از جمله ۷ دانش‌آموز جان باختند.

به گزارش سلامت نیوز،  همشهری نوشت: شامگاه پنجشنبه 3 دستگاه اتوبوس از بندرعباس به سوی شیراز حركت كرد. مسافران این اتوبوس‌ها دانش‌آموزان نخبه‌ شهرهای مختلف هرمزگان بودند كه قرار بود در اردوی دانش‌آموزی فرزانگان در شیراز شركت كنند. آنها از بین صدها دانش‌آموز برای این اردو انتخاب شده بودند و خانواده‌های‌شان امیدوار بودند پس از این اردو شاهد رشد علمی آنها باشند اما هیچ‌كس نمی‌دانست چه حادثه‌ای در كمین آنهاست.

اتوبوس‌ها یكی‌یكی راه افتادند. دختران دانش‌آموز هم یكی یكی به خواب رفتند. شب آرامی بود اما هیچ‌كس نمی‌دانست كه این آرامش پیش از طوفان است. اتوبوس‌ها در تاریكی جاده بندرعباس - داراب راه خود را باز می‌كردند تا اینكه به نزدیكی روستای قلعه بیابان رسیدند. عقربه‌های ساعت 3:58را نشان می‌داد. اتوبوس ولوویی كه دانش‌آموزان میناب و رودان در آن بودند در یك لحظه از مسیر منحرف شد، به پایه پلی كه در آنجا قرار داشت به شدت برخورد كرد و واژگون شد.

همه‌‌چیز در یك پلك به‌هم‌زدن اتفاق افتاد. اتوبوسی كه تا چند لحظه قبل قلب 40خانواده هرمزگانی را با خود به شیراز می‌برد حالا به آهن پاره‌ای تبدیل شده بود. صدای فریاد دختران بلند شد. هیچ‌كس از عمق فاجعه اطلاع نداشت و معلوم نبود این حادثه چند خانواده را داغدار كرده است تا اینكه دقایقی بعد با حضور گروه‌های امداد و نجات معلوم شد 9نفر شامل 7دانش‌آموز به نام‌های مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب، زهرا زرنگار و خانم فرهی به‌عنوان سرپرست و همچنین حمید محبت بخش كمك راننده جان خود را از دست داده‌اند. اما این همه ماجرا نبود چرا كه تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیز دچار قطع عضو شده بودند.

  • در بیمارستان

وقتی خبر واژگونی اتوبوس به رودان و میناب رسید خانواده‌های دانش‌آموزان به هیچ‌چیز جز سلامتی جگرگوشه های‌شان فكر نمی‌كردند. تماس‌های تلفنی از همان موقع آغاز شد و گروهی نیز با هر وسیله‌ای كه داشتند به سوی محل حادثه و بیمارستان‌های اطراف آنجا به راه افتادند. اهالی شهرستان داراب كه تعداد زیادی از مصدومان به بیمارستان این شهر منتقل شده بودند دسته دسته برای اهدای خون به مراكز درمانی این شهر رفتند.

به گفته حسن نوری، معاون سازمان اورژانس كشور 2نفر از مصدومان دچار قطع عضو و 2 دانش‌آموز دیگر نیز دچار قطع نخاع شدند. همچنین 5نفر دیگر با جراحات سنگین تحت مداوا قرار دارند. وی درباره اختلاف آمار كشته‌شدگان نیز گفت: اجساد برخی قربانیان به‌شدت آسیب دیده بود و امكان شناسایی آنها وجود نداشت اما براساس آخرین گزارش‌ها، پزشكی قانونی تاكنون مرگ 9نفر را تأیید كرده است. همچنین تعدادی از مصدومان برای ادامه درمان به شیراز منتقل شدند.

  • تعویض راننده بین راه

ریحانه بلالی- 15ساله-یكی از مصدومان این حادثه است. او درباره آنچه اتفاق افتاده بود به همشهری می‌گوید: « من در مدرسه فدك كه مدرسه نمونه دولتی رودان است در كلاس هفتم درس می‌خوانم. قرار بود چند روز دیگر المپیاد كشوری فرزانگان كه مخصوص دانش‌آموزان تیزهوش بود در شیراز برگزار شود و روز پنجشنبه همراه بقیه دانش‌آموزان رودانی قرار بود به شیراز برویم.»

وی ادامه می‌دهد:« آن روز ابتدا ما را از رودان به بندر عباس بردند و عصر آن روز برای مان كلاس توجیهی گذاشتند. بعد از كلاس شام خوردیم و حدود ساعت 11شب سوار اتوبوس شدیم و به طرف شیراز راه افتادیم. حدود ساعت 11:30شب از شهر خارج شدیم و حدود ساعت 4صبح بود كه بچه‌ها از راننده خواهش كردند كه مقابل مغازه‌های بین راهی توقف كند تا خوراكی بخرند. راننده هم قبول و توقف كرد اما بعد از آن راننده و كمك راننده جای خود را عوض كردند.

راننده از بچه‌ها خواست كه سر و صدا نكنند تا راننده اصلی بتواند بخوابد. اتوبوس راه افتاد و حدود نیم ساعت بعد درحالی‌كه خواب و بیدار بودم احساس كردم مسیر اتوبوس عوض شده است و ناگهان تكان شدیدی خورد و همه بچه‌ها جیغ كشیدند و اتوبوس واژگون شد. » وی ادامه می‌دهد: «موقع واژگونی اتوبوس یكی از بچه‌ها روی من افتاده بود. توانستم او را بلند كنم و از اتوبوس بیرون بیایم. در این حادثه سرم آسیب دید و می‌سوخت اما چند دقیقه بعد به بیمارستان داراب منتقل شدم اما آسیب جدی نبود.»

از دست دادن عزیزان سخت است اما وقتی این عزیز، تنها دختر خانواده باشد سختی دوچندان می‌شود. مثل از دست دادن مینا جمشیدی، دختر 14ساله رودانی. وقتی با خانواده‌اش تماس می‌گیریم بعد از چند بوق صدایی ضعیف و گرفته جواب می‌دهد. او مادر میناست. به زحمت می‌تواند جواب دهد. صدای شیون و زاری اطرافش را پر كرده و گریه امانش را بریده است. او تاب حرف‌زدن ندارد و گوشی تلفن را به خواهرش می‌دهد. « من خاله مینا هستم.

او تنها دختر خواهرم بود. خواهرم فرهنگی است و به درس و مدرسه دخترش اهمیت زیادی می‌داد. به‌خاطر همین بود كه مینا ازجمله دانش‌آموزان ممتاز بود. آنها قرار بود برای شركت در اردوی درسی به شیراز بروند. اما این حادثه مینا را از ما گرفت و داغدارمان كرد.» صدای شیون هر لحظه بیشتر می‌شود و در این شرایط صحبت كردن برای خاله مینا هم سخت می‌شود، او نیز به گریه می‌افتد و خداحافظی می‌كند.

  • تصادف در خواب

یكی دیگر از مسافران اتوبوس مرگ، زهرا ارجمند، دانش‌آموز كلاس نهم بود. هرچند او در این حادثه آسیب چندانی ندیده اما از این تصادف هولناك شوكه شده است. او به همشهری می‌گوید:«چون قرار بود به اردو برویم و درس بخوانیم همان اول كه اتوبوس راه افتاد من خوابیدم. نمی‌دانم چقدر گذشت و چطور شد كه با تكان‌هایی شدید از خواب پریدم. همه بچه‌ها به این طرف و آن طرف پرتاب شده بودند. وسایل‌شان از اتوبوس بیرون افتاده بود. همه بچه‌ها جیغ می‌كشیدند. اتوبوس چپ كرده بود. خیلی ترسیده بودم. چند دقیقه همه همانطور افتاده بودند تا اینكه نجاتمان دادند.»

  • جزئیات حادثه به روایت پلیس

حالا بعد از این حادثه دلخراش همه منتظرند بدانند علت وقوع این حادثه چه بود؟ به گفته سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور ناجا از آنجا كه این اتوبوس به سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی) مجهز بود، جزئیات حركت اتوبوس لحظه به لحظه ثبت شده است. او در این‌باره گفت: برابر اطلاعات این سامانه سرعت اتوبوس در لحظه حادثه 86كیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. همچنین كمك راننده متوفی این حادثه حدود یك ساعت و نیم بود كه رانندگی خود را با اتوبوس آغاز كرده بود، اما به‌نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وی ادامه داد: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سپهتن، راننده و اتوبوس پیش از این تخلفی نداشته‌اند اما برابر اطلاعات دریافتی اتوبوس به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به پایه پل برخورد و پس از آن به یك طرف واژگون شده كه همین شدت برخورد موجب وقوع این حادثه دلخراش شد.

  • رسیدگی ویژه به حادثه

به‌دنبال وقوع این حادثه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به این حادثه صادر كرد. وی ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های داغدار از مسئولان ذیربط خواست تا ضمن بررسی علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگی و نتیجه به اطلاع مردم بزرگوار ایران رسانده شود.

از سوی دیگر علی القاصی، رئیس‌كل دادگستری استان فارس از تشكیل پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: 2اتوبوس دیگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگی مسئولان حوزه‌های قضایی همجوار و با مشایعت پلیس راه به استان هرمزگان بازگردانده شدند. همچنین راننده اتوبوس حادثه دیده نیز به دستور دادستان داراب بازداشت شد تا از وی تست مورفین و الكل گرفته شود. وی ادامه داد: با تشكیل پرونده قضایی برای این تصادف روشن شدن علت دقیق حادثه و شناسایی مقصر یا مقصران حادثه در دستور كار قرار گرفته است.

در همین حال سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین روزهای كاری‌اش راهی محل وقوع حادثه شد. وی همچنین با صدور پیامی این حادثه را تسلیت گفت. این حادثه آنقدر ناگوار بود كه روز شنبه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شد و قرار است اجساد قربانیان روز شنبه تشییع شود. همچنین رضا صادقی، خواننده كشورمان به احترام قربانیان این حادثه كنسرت خود را لغو كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha