شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به شیوع روزافزون بیماری پوکی استخوان، گفت: برای پیشگیری از سنگ‌سازی کلیه‌ها، کاهش میزان کلسیم رژیم غذایی توصیه نمی‌شود ولی افزایش مصرف میوه‌ها برای پیشگیری از این عارضه اهمیت ویژه‌ای دارد.

دردهایی که تکرارشان خطر مرگ دارد

سلامت نیوز: جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به شیوع روزافزون بیماری پوکی استخوان، گفت: برای پیشگیری از سنگ‌سازی کلیه‌ها، کاهش میزان کلسیم رژیم غذایی توصیه نمی‌شود ولی افزایش مصرف میوه‌ها برای پیشگیری از این عارضه اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیمین وحیدی با اشاره به اینکه اکثر بیماران دارای سنگ کلیه مبتلا به اختلالات متابولیک (سوخت و ساز) قابل درمانی هستند که سبب سنگ‌سازی مکرر می‌شود، گفت: این اختلالات سوخت و ساز بدن را می‌توان با تجزیه و تحلیل شیمیایی خون و ادرار شناسایی کرد.

وی گفت: بالغین مبتلا به سنگ‌های کلیوی مکرر و کودکانی که حتی یک بار سنگ کلیه داشته‌اند، باید مورد بررسی قرار گیرند. این امر را پزشک با ارزیابی 2 یا 3 نمونه ادرار 24 ساعته به همراه نمونه خون مربوطه انجام می‌دهد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: در این آزمایشات کلسیم، اسید اوریک، الکترولیت‌ها، کراتینین خون و ادرار و نیز PH و حجم و میزان اگزالات و سیترات ادرار بررسی شده، چنانچه مشکل سوخت و سازی در بدن موجود باشد، بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی گفت: به دلیل طولانی بودن درمان، استفاده از داروها بر اساس فعالیت و شدت بیماری سنگ‌سازی کلیه و اهمیت پیشگیری از سنگ‌های جدید به وسیله پزشک معالج توصیه می‌شود.

وحیدی در پاسخ به این پرسش آیا برای کسی که تا به حال دچار دفع سنگ از نوع کلسیم بوده است محدودیت رژیم غذایی وجود دارد؟، گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم غذایی کم کلسیم خطر بروز سنگ‌سازی را نه تنها کاهش نمی‌دهد بلکه باعث افزایش خطر سنگ‌سازی می‌شود. علاوه بر آن کاهش شدید کلسیم موجود در مواد غذایی مصرفی باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و پوکی استخوان خواهد شد.

وی گفت: با توجه به شیوع روزافزون بیماری پوکی استخوان در کشور، کاهش میزان کلسیم رژیم غذایی توصیه نمی‌شود و باید این عنصر اساسی به میزان کافی مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال کم کردن میزان نمک و پروتئین مصرفی را برای چنین اشخاصی توصیه می‌کنیم.

وحیدی توصیه کرد: افزایش مصرف میوه‌ها به علت اینکه حاوی سیترات بالا هستند، برای پیشگیری از سنگ‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

دردهای تکرار شونده پهلوها باید بررسی شوند

این جراح کلیه و مجاری ادراری در خصوص افرادی که دچار دردهایی در ناحیه پهلوی خود هستند، گفت: برای اغلب بیماران این پرسش مطرح است که برای جلوگیری از دفع مجدد سنگ کلیه، چه دارویی بخورم؟ و آیا دردها با گرم کردن بهبود می‌یابد، آیا این دردها می‌تواند ناشی از سنگ کلیه باشد؟ بیماران توجه داشته باشند که اکثراً این گونه دردها در اثر اسپاسم (گرفتگی) عضلات اطراف کلیه‌ها و پهلو هستند و ارتباطی با درد کلیه ندارند. اگر چه باید تشخیص قطعی داده شده و درمان لازم انجام شود.

وحیدی، تأکید کرد: چنانچه این دردها تکرار شوند و شدید باشند، به ناحیه کشاله ران تیر بکشند و همراه با سوزش ادرار و تب و لرز و یا وجود خون در ادرار باشند، به طور قطع مبتلایان باید از نظر مسائل و مشکلات کلیه و دستگاه ادراری بررسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha