مراكز بهداشتی كشور برای شهروندان شناخته شده هستند و همه می‌دانند كه در مراكز بهداشتی آموزش‌ و مشاوره‌های پیش از ازدواج ارایه می‌شود.

تعداد مربیان متناسب با تعداد ازدواج‌ها افزایش نیافته است
سلامت نیوز:رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با بیان این‌ كه در حال حاضر حدود 400 مركز و كلاس مشاوره پیش از ازدواج در كشور در زمینه آموزش به زوج‌های جوان فعالیت دارند، گفت: این مراكز 90 درصد زوج‌های جوان نیازمند مشاوره را تحت پوشش دارند.

دكتر محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار داشت: محورهای آموزش و ارایه مشاوره‌های پیش‌ از ازدواج در سال‌های اخیر بیش‌تر در زمینه مواردی همچون كنترل‌ جمعیت، تنظیم خانواده و دیگر موضوعات فرعی‌ متمركز شده بود به همین دلیل نیاز زوج‌های جوان كه گروه هدف هستند دوباره مورد بررسی قرار گرفت و در طول سه سال برنامه‌های مراكز مشاوره پیش از ازدواج در كشور بازنگری شد.

وی افزود: از ابتدای سال اجرای برنامه‌ای جدید در مراكز مشاوره پیش از ازدواج آغاز شده است. آموزش روابط‌ عاطفی، اجتماعی، بیان موضوعات مذهبی و آموزه‌های دینی، روابط زناشویی و بحث تنظیم خانواده از جمله مواردی است كه در برنامه جدید مشاوره‌های پیش از ازدواج برای زوج‌های جوان درنظر گرفته شده است.

اسلامی تصریح كرد: برنامه جدید از ابتدای سال جاری در همه دانشگاه‌های كشور ارایه شده است. دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز نوزدهمین دانشگاهی است كه كارگاه كشوری مشاوره پیش از ازدواج را برگزار می‌كند و مربیان مراكز مشاوره در این كارگاه با برنامه‌های جدید از طریق بیان مباحث تئوری و انجام فعالیت‌های گروهی آشنا می‌شوند.

رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: كمبود پرسنل رسمی و ثابت یكی از مهم‌ترین مشكلاتی است كه در مراكز مشاوره پیش از ازدواج كشور وجود دارد.

وی بیان كرد: در سال 77، 550 هزار ازدواج در كشور انجام شده بود و این درحالی است كه این تعداد در سال گذشته به 900 هزار مورد رسیده است. تعداد ازدواج‌ها و به دنبال آن گروه هدف مراكز مشاوره‌ای رو به افزایش است اما در مقابل این افزایش، تعداد مربیان افزایش نیافته‌ است.

اسلامی گفت: اگرچه برای ارتقای توانمندی‌های مربیان مراكز مشاوره تلاش می‌شود، ولی فعالیت ثابت مربیان در مراكز مشاوره پیش از ازدواج با كمبودهایی مواجه هستیم.

رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در ادامه درباره ایفای نقش مراكز بهداشتی كشور برای ارایه مشاوره‌های پیش از ازدواج، افزود: مراكز بهداشتی كشور برای شهروندان شناخته شده هستند و همه می‌دانند كه در مراكز بهداشتی آموزش‌ و مشاوره‌های پیش از ازدواج ارایه می‌شود. اگر از جایگاه مراكز بهداشتی در ذهن شهروندان به خوبی استفاده شود و محتوا و سطح مربیان نیز تقویت شود، می‌توان آگاهی جمعی را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha