متخصصین بیهوشی به خاطر تبعیض و بی عدالتی که در تعیین تعرفه ها متوجه رشته آنها شده است، تصمیم گرفته اند از بیهوشی برخی جراحی ها خودداری کنند و تبعات آن را متوجه وزارت بهداشت می دانند.

ماجرای نامه های استعفای متخصصین بیهوشی به روسای بیمارستان ها

سلامت نیوز:متخصصین بیهوشی به خاطر تبعیض و بی عدالتی که در تعیین تعرفه ها متوجه رشته آنها شده است، تصمیم گرفته اند از بیهوشی برخی جراحی ها خودداری کنند و تبعات آن را متوجه وزارت بهداشت می دانند.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از مهر، در حالی که تعرفه اکثر رشته های پزشکی با افزایش چند درصدی در سال ۹۶ همراه بوده است، در مقابل تعرفه بیهوشی با کاهش ۲۵ درصدی مواجه بوده و این تبعیض، موجب دلخوری متخصصین بیهوشی شده است.

به دنبال این وضعیت، نمایندگان بیهوشی دیدارها و مذاکرات و جلساتی را با مسئولین دستگاه های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان تامین اجتماعی و...، داشتند. اما، انتشار کتاب تعرفه ها بر اساس همان مصوبه هیات وزیران، آب سردی بود بر پیکر رشته بیهوشی که بیشترین سهم را در انجام جراحی ها بر عهده دارد.

وقتی نمایندگان متخصصین بیهوشی از مسیر مذاکرات و گفتگو با مسئولین مربوطه، به نتیجه ای نرسیدند، موضوع اعتراض سراسری در دستور کار قرار گرفت و اینگونه بود که چهارشنبه گذشته(۸ شهریور ۹۶)، در شهرهای مختلف کشور، شاهد برپایی همایش های اعتراض گونه از سوی متخصصین بیهوشی بودیم.

به دنبال آن، هیات مدیره و بازرسی انجمن آنستزیولوژی و مراقب های ویژه ایران، در واکنش به کاهش ۲۵ درصدی تعرفه بیهوشی، بیانیه ای صادر و اعلام کرد: این تصمیم غلط یک بی عدالتی محض و یک ظلم آشکار است.

کاهش شدید تعداد اعمال جراحی الکتیو در سطح کشور، استعفای اعضای بورد تخصصی بیهوشی، انجام وظایف شغلی به میزان ساعت موظفی، عدم ارائه خدمات بیهوشی به بیماران با ریسک بالا در مراکز غیر مجهز، عدم انجام بیهوشی بدون آزمایشات تکمیلی و مشاوره ها و امکانات استاندارد و پیشرفته، از موضوعاتی است که در این بیانیه به آنها اشاره شده است.

در این بیانیه به این نکته نیز تاکید شده که متخصصین بیهوشی همواره خدمتگذار مردم بوده و هستند و این اقدام نه یک مطالبه مالی، بلکه اعتراض به یک تصمیم غلط است.

در نهایت، توقف کاهش ٢٥ درصدی تعرفه، اعلام و اجرای مصوبه بالینی بودن رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه از سوی مسئولان، کاهش منطقی ظرفیت دستیاری رشته بیهوشی  از سوی وزارت بهداشت و جایگزین نمودن کتاب تعرفه کالیفرنیای  ٢٠١٧ بدون دخل و تصرف، مطالبات متخصصین بیهوشی است.

 

به دنبال این بیانیه، متخصصین بیهوشی در شهرها و استان های مختلف، نامه های استعفای خود را به روسای بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی نوشتند و تاکید کردند که تبعات این اقدام آنها متوجه وزارت بهداشت است.

 

 

دکتر دامون آزاد متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، می گوید: کجای دنیا دیده اید تورم اعلام شده توسط دولت ۹ درصد عنوان شود اما تعرفه یک بخش از صنف را به صورت خاص و جدا از سایر بخش های صنف ۲۵ درصد برای سال بعد کاهش دهند. مطمئنا این تصمیم وزارت بهداشت تبعات ناگواری برای سیستم سلامت کشور خواهد داشت و عجیب آنکه دولت هنوز هیچ اقدام اصلاحی در مورد مصوبه خود انجام نداده است. به نظر من هنوز هم فرصت اصلاح این تصمیم غیر کارشناسانه توسط مسئولان ارشد دولت وجود دارد.

متخصصین بیهوشی از جمله گروه های پزشکی هستند که هیچ گونه ارتباط مالی با بیمار نداشته و در نتیجه موضوع دریافت های زیرمیزی متوجه این حرفه و رشته پزشکی نیست. در عین حال، نقش مهمی در انجام اعمال جراحی بر عهده دارند که متاسفانه آنطور که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی گیرند.

حالا باید منتظر واکنش وزارت بهداشت به وضعیت پیش آمده بود، اینکه تصمیم گیران در وزارتخانه می خواهند در این ماجرا ورود کنند و سرانجام خوشی برای معترضین رقم بزنند و یا اینکه هیچ عکس العملی نشان نداده و همچنان شاهد بحران در بیهوشی باشیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha