سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 223352

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ترکیب دو روش علمی موفق به ابداع روشی جدید برای درمان سرطان به خصوص درمان سرطانی ریه شدند.

ارائه روش ابداعی برای درمان سرطان ریه از سوی محققان کشور

سلامت نیوز:پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ترکیب دو روش علمی موفق به ابداع روشی جدید برای درمان سرطان به خصوص درمان سرطانی ریه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، لیلا کرمی گدللو، دانشجوی دکتری مهندسی پرتوپزشکی و پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیک واحد علوم و تحقیقات با اشاره به شیوع بیماری سرطان در دنیا گفت: سرطان معضلی است که به همراه پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن گریبان بشر را بیش از پیش گرفته است و متاسفانه آمار تعداد و تنوع آن روبه افزایش است.

وی با بیان اینکه محققان دنیا در حال تلاش برای ابداع روش‌های جدید و مؤثرتر هم در زمینه تشخیص و هم در حیطه درمانی هستند، اظهار کرد: در این راستا پروژه تحقیقاتی در زمینه درمان سرطان در قالب تز دکترا از سال 1393 در این دانشگاه تعریف شد.

کرمی ادامه داد: به کمک تجهیزات موجود در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما بخش عملی پروژه در این مرکز و سپس آزمایشات کلینیکی آن تحت نظر دکتر لیلا عطائی فشتمی (استاد راهنمای دوم) در محل مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران روی سلول‌های سرطانی ریه انسان انجام شد و به مدت سه سال بطول انجامید تا موفق به اثبات ایده این تز شدیم.

این محقق در رابطه با این روش درمانی جدید توضیح داد: تکنیک فتوداینامیک تراپی (PDT) بعنوان یک روش موثر در درمان انواع سرطان‌ها بویژه سرطان پوست شناخته شده است. اگرچه روش نسبتا ارزان و غیرتهاجمی است؛ اما اثربخشی آن نسبت به روش‌های رادیوتراپی کمتر است.

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: از سوی دیگر روش جدیدتری نیز در دنیا و در مرکز تحقیقات فیزیک واحد علوم و تحقیقات در دست اقدام است که از پلاسمای فشار اتمسفری سرد (CAP) برای درمان انواع سرطان به خصوص سرطان پوست استفاده می‌شود. البته هرکدام از این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند. برای مثال اعمال روش فتوداینامیک تراپی پس از مدت زمانی باعث کاهش اکسیژن در بافت‌های تحت تابش می‌شود، در حالی که اتم‌های اکسیژن تولید شده توسط پلاسما در محل تابش بازترکیب شده و اکسیژن لازم را تامین می‌کند.

کرمی افزود: در این تحقیق با ترکیب دو روش فتوداینامیک تراپی و پلاسمای فشار اتمسفری سرد (CAP)  موفق شدیم اثربخشی درمان را تا 37 درصد نسبت به PDT و 41 درصد نسبت به  CAP افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در گام بعدی قرار است این پروژه ضمن مراعات اخلاق پزشکی برای درمان سرطان مستقیما روی بدن انسان استفاده شود، خاطرنشان کرد: امروزه فتوداینامیک تراپی به کمک فیبر نوری و پلاسما به کمک پراب سوزنی مینیاتوری برای درمان سرطان‌های عمیق بدن استفاده می‌شود و این بدان معناست که این روش ترکیبی می‌تواند کارایی بالایی جهت درمان انواع سرطان‌ها داشته باشد.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha