رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود 1200 کمپ ترک اعتیاد در کشورگفت: کمیته حمایت از افراد مبتلا به اچ آی وی ایدز با ریاست بهزیستی تشکیل شد. این در حالیست که 33 هزار فرد مبتلا به اچ آی وی شناسایی و ۸۰ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند.

«سلامت‌روان» و «مسایل زناشویی» اصلی‌ترین مشکل تماس‌گیرندگان با 1480

سلامت نیوز:رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود 1200 کمپ ترک اعتیاد در کشورگفت: کمیته حمایت از افراد مبتلا به اچ آی وی ایدز با ریاست بهزیستی تشکیل شد. این در حالیست که 33 هزار فرد مبتلا به اچ آی وی شناسایی و ۸۰ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرید براتی سده در نشست تخصصی با کارشناسان مسئول بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه پیشگیری، درمان بسیاری از دردهای بهزیستی است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی اصلی ترین نهاد پیشگیرانه در کشور است و تعداد نیروهای پیشگیری در مازندران از لحاظ تعهد نیرو پست و پتانسیل در هیچ نهاد دیگری از کشور دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه کل اعتبار بهزیستی در بحث پیشگیری ۸۰ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه در احکام خود برنامه و احکام دایمی و وظایفی بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته و این مباحث در بحث پیشگیری اعتیاد، طلاق، غربالگری ژنتیک و آسیب های اجتماعی است که در سامانه رصد محافظ آسیب ها وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد پیشگیری و عدم اعتیاد  گفت: در حال حاضر  دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد و برنامه ریزی حین و  بعد درمان  باید لحاظ شود اما مهمترین بحث پیشگیری است.  آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در بحث شیوع مصرف، یک بار  مصرف و یا تفننی  به ۴ میلیون می رسد.

براتی خاطرنشان کرد: برای کل آحاد جامعه اعم از دانش آموزان و کارگران و سربازان که به صورت کلونی زندگی می کنند برنامه پیشگیری باید اجرایی شود و در بحث پیشگیری راهبرد اصلی این سازمان راهبرد دانش محوری، تخصص محوری و سند علمی است و راهبرد دوم اجتماع محوری و ورود به بحث پیشگیری از اعتیاد و ارزیابی و برنامه دادن و اقدام به اجرای برنامه ها است.

وی با بیان اینکه حضور و تعامل مردم در قالب ان جی او ها در امر  پیشگیری  تاثیرگذار است، گفت: اگر مردم در برنامه ‌های بهزیستی حضور نداشته باشند این تلاش‌ها بی ثمر است. در حال حاضر ۳۱ هزار سمن در بخش اعتیاد و ۵ هزار موسسه مردم نهاد در محله های شهری و روستایی فعالیت می کنند.

این مسئول تصریح کرد:  1200 کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد. در زمینه حمایت از معتادان نیز دریافت یارانه آنها انجام اما بیمه معتادان هنوز عملیاتی نشده است. در بحث اچ آی وی،  کمیته حمایت از آنان با ریاست بهزیستی تشکیل شد و بیش از ۳۰ باشگاه مثبت ثبت شده است که 33 هزار فرد مبتلا به اچ ای وی شناسایی و در مرحله بررسی شده و ۸۰ هزار نفر مبتلا به اچ آی وی مثبت هستند.

وی گفت: 1800 مرکز مشاوره خصوصی روانشناسان راه اندازی شده است که در سال ۹۵ به یک میلیون نفر مشاوره ارائه شد. درباره کودکان  مبتلا به بیماری  بیش فعالی نیز باید محتوایی برای مشاوران تعریف شود.

به گفته براتی، همچنین در بررسی زندگی مشترک، میزان نارضایتی از زندگی در زنان بالاتر از مردان است و در این راستا برای استحکام خانواده، رضایت و امید را در خانواده باید تقویت کرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در بحث پیشگیری از خشونت نیز افزود:  باید محتوا تولید و در کشور اجرایی شود و در سازمان بهزیستی وظیفه ما ایده سازی در مهارت های زندگی و سایر مهارت های پیشگیری کننده است.

براتی تصریح کرد: خط مشاوره ۱۴۸۰ خدمت بزرگی به مردم کشور است. در سال گذشته ۸۰۰ هزارتماس تلفنی برقرار شده و اصلی ترین مشکل ارائه شده در تماس‌ها سلامت روان و مسایل زناشویی بوده و در این راستا مشاوره مجازی در حال ارائه است.

وی از اجرایی شدن طرح محب خبر داد و گفت: در امتداد اتفاقات و حوادث طبیعی سیل و زلزله خدماتی به مردم داده می شود. همچنین دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور وجود دارد  که وظیفه آنها آموزش مهارت های پیش از ازدواج  و ناتوانی افراد در درک متقابل است و در این راستا ۳۰۰ هزار زوج در سال گذشته آموزش پیش از ازدواج دیده و پایگاه های سلامت اجتماعی ـ با ۵۳۰ پایگاه که تا پایان سال به ۵۸۰ پایگاه می رسد ـ خدمات انجام می دهند. پایگاه همیاران سلامت با ۷۰۰ همیار سلامت نیز مشغول همکاری هستند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از وجود سامانه رصد عوامل خطر و بررسی عوامل محافظ خطر خبر داد که با استقرار این سامانه، اطلاعات استانی به سهولت تبادل می شود.

براتی گفت: بحث آموزش اخلاق در کشور حایز اهمیت است و در این راستا راهکارهایی برای  فروتنی و عدم خود محوری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی ژنتیک در درجه اول اهمیت قرار دارد و نابینایی و ناشنوایی به دلیل در اختیار کامل بودن اختیارات بهزیستی در این حوزه  در درجه چندم اهمیت قرار دارد، گفت: ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات در بخش معلولیت ها هزینه می شود و سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر غربالگری و شناسایی شده‌اند. همچنین در بحث شنوایی نیز بر غربالگری ۳ تا ۵ سال ‌ها متمرکز هستیم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در صورت عدم ارائه مشاوره، ۹۹۴ نوزاد در صورت به دنیا آمدن معلول می شدند، گفت: با وجود ۲۶۰ مرکز مشاور ژنتیک کسانی که ۲ معلول به بالا دارند، برای دریافت مشاوره راهنمایی می‌شوند بدین ترتیب از به دنیا آمدن نوزادان معلول جلوگیری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha