استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: اصل اساسی و علمی در درمان اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، پیشگیری است که هم کم‌هزینه‌تر است و هم بازدهی بالاتری دارد.

پیشگیری اصل اساسی در درمان اعتیاد است

سلامت نیوز:  استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: اصل اساسی و علمی در درمان اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، پیشگیری است که هم کم‌هزینه‌تر است و هم بازدهی بالاتری دارد.

به گزارش سللامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محبوبه بهبود روز سه شنبه افزود: پیشگیری آن است که به فرد از کودکی آموزش داده شود که نباید هر چیزی را در طول زندگی بوی‍ژه مصرف مواد مخدر صنعتی ، شیمیایی و داروهای روان‌گردان را تجربه کند.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،وی اظهار کرد: کودک در هر خانواده‌ای باید قدرت «نه» گفتن و مخالفت کردن با خواسته‌های غیرمنطقی دیگران را داشته باشد، اما اگر در نهاد خانواده، این موضوع حیاتی به کودک آموزش داده نشود، آن وقت همان کودک احتمال دارد که در آینده قربانی اعتیاد شود، چون یاد نگرفته است که در برابر تشویق به مصرف مواد مخدر، قاطعانه «نه» بگوید.


بهبود ادامه داد: در خانواده‌هایی که ریشه‌های عاطفی قوی ندارند و فرزند خانواده، مشکلاتش را با اعضای خانواده در ‌میان نمی‌گذارد نیز آمار اعتیاد به مواد مخدر چشمگیرتر است و وقتی گروه‌های دوستی در جایگاه مرجع معتمد یک نوجوان قرار بگیرد و خانواده کاملا کنار برود، آن وقت این خطر وجود دارد که همان گروه‌های دوستی، نوجوان را به سمت آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد سوق دهد.


این کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: باید به همه کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش داد که اعتیاد، پیش‌رونده و مزمن است که در خط پایانش به بیماری و مرگ فرد مصرف‌کننده منتهی می‌شود.


وی تصریح کرد: وجود معتاد متجاهر که قبح اعتیاد را شکسته و آزادانه درخیابان‌ها پرسه می‌زند، نمونه بارزی از رسیدن به آخرخط اعتیاد است، خانواده ها نباید فقط مبارزه با مواد مخدر را وظیفه دولت و نهادهای متولی بدانند، باید با مشاهده معتاد متجاهر دراماکن عمومی به اهمیت مقابله با اعتیاد پی ببرند و احساس مسوولیت برای مبارزه با آن کنند.


بهبود افزود: برای تحقق رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر باید از نظرات تخصصی کارشناسان حوزه اعتیاد برای تصمیم سازی استفاده شود تا مقابله علمی با اعتیاد دچار چالش جدی نشود.


این استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: برای مقابله با اعتیاد نباید فقط روی درمان تمرکز کنیم، در حالی که ارائه آموزش‌های پایه‌ای به دانش‌آموزان برای آشنایی با خطر اعتیاد، وجود یک نهاد تصمیم‌گیر قوی و واحد در حوزه مقابله با اعتیاد و جزیره‌ای عمل نکردن سازمان‌های متولی این حوزه، پایه‌ای‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند فرآیند مقابله با اعتیاد را به ریل علمی برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha