چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 223498

بیمه سلامت ایرانیان قرار بود تمام افراد فاقد بیمه را بیمه کند تا به این ترتیب تمام افراد به‌صورت یکسان از خدمات درمانی برخوردار شوند.

۱۳هزار مجهول‌الهویه بیمه ندارند

سلامت نیوز: بیمه سلامت ایرانیان قرار بود تمام افراد فاقد بیمه را بیمه کند تا به این ترتیب تمام افراد به‌صورت یکسان از خدمات درمانی برخوردار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، داشتن تابعیت كشورمان و نداشتن هرگونه پوشش بیمه‌ای از شرایط برخورداری از بیمه سلامت عنوان شده، اما از اسفند‌ماه سال گذشته به دستور مسئولان سازمان بیمه سلامت ایرانیان دفترچه سلامت برای افراد مجهول الهویه تحت پوشش سازمان بهزیستی صادر نمی‌شود و علت این كار نداشتن كد ملی برای این افراد عنوان شده است. اكنون حدود 13هزار فرد مجهول‌الهویه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند كه فاقد اسناد هویتی هستند. به این افراد باید معتادان متجاهری را نیز اضافه كرد كه برای تهیه هزینه مواد‌مخدر اسناد هویتی خود را گرو گذاشته و هیچ سندی مبنی بر هویت آنها وجود ندارد.

به گفته رئیس ستاد فوریت‌های اجتماعی بهزیستی، هزینه درمان این افراد به‌دلیل اینكه بیمه نیستند بسیار بالاست و در هفته 3تا 4نفر از آنها برای درمان به مراكز درمانی اعزام می‌شوند كه به‌دلیل نداشتن اسناد هویتی نمی‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار بگیرند. تمام هزینه‌های درمان و بستری آنها به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود كه بعضا رقم بالایی را شامل می‌شود. دكتر حسین اسدبیگی به همشهری می‌گوید: «طبق قراری كه با وزارت بهداشت گذاشته شده، قرار بر این شد كه بیمه افراد مجهول‌الهویه با استفاده از یك كد شناسایی انجام شود و این افراد برای اقدامات درمانی بیمه شوند اما هنوز این طرح نیز اجرایی نشده و همچنان هزینه افراد مجهول الهویه به‌صورت آزاد پرداخت می‌شود.»

    بیمه به شرط احراز هویت

دكتر كبیر، رئیس سازمان بیمه سلامت ایران چند روزی هست كه جای خود را به طاهر موهبتی داده است. موهبتی توضیح درباره حوزه كاری خود را به روزهای آینده موكول كرده است اما آنگونه كه مسئولان سابق بیمه سلامت ایرانیان وعده دادند امكان برخورداری افراد معتاد از بیمه همگانی وجود دارد البته به شرط آنكه اول احراز هویت شوند. تحقق وعده وزارت بهداشت برای صدور كد شناسایی، می‌تواند مشكل این 13هزار نفر را حل كند.

    مشكل نوزادان معتاد

درمان نوزادان معتاد نیز بی‌ارتباط با همین موضوع نیست. این نوزادان بی‌هویت نیز به بهزیستی سپرده شده‌اند تا اعتیاد ناخواسته‌شان درمان شود. هزینه بستری این نوزادان در بخش NICU تا شبی یك و نیم میلیون تومان برآورد می‌شود. تكمیل دوره درمان نوزادان معتاد كه گاهی به‌دلیل زایمان زودرس با نارسایی همراه هستند نیز حدود 30میلیون تومان هزینه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha