معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی كشور گفت: كسانی كه مهارت های لازم و مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی و سازمان نظام پزشكی را در زمینه كاربرد لیزر كسب كرده باشند مجاز به استفاده از آن در درمان هستند.

كسب مهارت های لازم در كاربرد لیزر جواز استفاده از آن در پزشكی است
علیرضا زالی روز پنجشنبه در پنجمین همایش سالانه انجمن پزشكی لیزر ایران در بیمارستان میلاد افزود: سازمان نظام پزشكی برای استفاده از لیزر در درمان سه خط قرمز تعریف كرده است.
وی با بیان اینكه كسب مهارت های لازم یكی از این خطوط است اظهار داشت: گذراندن دوره آموزشی مورد تایید مراجع قانونی متخصص و رعایت منشور حقوق بیماران و نكات ایمنی برای تیم درمان و بیمار خط قرمزهای دیگر است كه باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی كشور اظهارداشت: در زمینه ساماندهی استفاده از لیزر ، بهره وری و تشخیص انجمن لیزر ایران اقدامات خوبی انجام داده است.
وی تاكید كرد: اینكه بخواهیم نگاه فانتزی به لیزر و درمان به كمك آن داشته باشیم یك نگاه اغواگرانه و به دور از مفاهیم مبتنی بر شواهد است ، امروزه در طب تشخیص و درمان بیماری ها حتما باید از دالان علمی تشخیص مبتنی بر شواهد عبور كند اگر غیر از این باشد ، تفكر استفاده از لیزر به یك اغواگری تبدیل می شود.
به گفته وی معمولا كسانی این تفكر را ترویج می كنند كه آشنایی لازم با لیزر ندارند ، با روش های آن آشنا نیستند و موجب ایجاد یك نگاه غیر علمی می شوند.
زالی گفت: مرز بین نگاه علمی ، غیر علمی و اغواگری بهره وری مناسب لیزر و تشخیص و درمان بسیار باریك است و در برخی نقاط هم پوشانی دارند بنابراین باید با دقت بیشتری پیگیری و استفاده شوند.
وی با بیان اینكه خوشبختانه در كشور شاهد استفاده از روش های جدید با لیزر در انواع مختلف بیماری ها هستیم افزود: لیزر در بخش های مختلف شناخته شده و جایگاهش را در بخش های پزشكی باز كرده است.
زالی گفت: شاید بیشترین جذابیت استفاده از لیزر در بحث پوست باشد زیرا ضایعات پوستی در برخی موارد موجب انزوای فرد در جامعه می شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی كشور ادامه داد: نكته مهمی كه در استفاده از لیزر در درمان وجود دارد ؛ متانت پزشك و بیمار است اینكه پزشك یا بیمار فكر كنند با یك جلسه تمام مشكلات مرتفع می شود تفكر غلطی است.
وی گفت: در واقع اثر بخشی 100 درصد لیزر به خصوص در مواردی مانند پوست وجود ندارد ، این مسئله باید به صورت واقعی برای بیمار روشن و به بیمار و همراه منتقل شود.
زالی افزود: اصولا ایرانی ها سبزه هستند و یا كسانی كه پوست خود را برنز می كنند نامزدهای خوبی برای لیزر نیستند زیرا در آینده دچار مشكلاتی می شوند ، اینكه چه زمانی و برای چه كسانی از لیزر استفاده كنیم و اینكه چه زمانی درمان قطع شود نكات بسیار ظریفی است كه باید رعایت شود.
وی اظهارداشت: لیزر می تواند معجزه آفرین باشد به شرطی كه روش آن مشخص و استفاده از آن بر اساس مبانی مبتنی بر شواهد باشد.
پنجمین همایش سالانه انجمن پزشكی لیزر ایران دوم و سوم دی ماه در سالن دكتر غرضی بیمارستان میلاد بر پا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha