واخر سال 93 بود که استانداردسازی مخازن اتوبوس‌های گازسوز پایتخت در دستور کار سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران قرار گرفت. اگرچه براساس قانون تست ایمنی این اتوبوس‌ها برعهده شهرداری نیست اما از آنجا که فرسودگی مخازن آبستن حوادث خطرناکی در شهر خواهد بود، در صورت فرسودگی بیش از حد این مخازن گازسوز هر کدام از آنها می‌توانند همانند بمبی که در سطح شهر در حال حرکت هستند، عمل کنند.موضوعی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در صحن شورای شهر به آن اشاره کرد و از تردد خطرناک دو هزار و 600 اتوبوس در سطح شهر تهران خبر داد.

مخزن گاز هر اتوبوس یک بمب ساعتی

سلامت نیوز: اواخر سال 93 بود که استانداردسازی مخازن اتوبوس‌های گازسوز پایتخت در دستور کار سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران قرار گرفت. اگرچه براساس قانون تست ایمنی این اتوبوس‌ها برعهده شهرداری نیست اما از آنجا که فرسودگی مخازن آبستن حوادث خطرناکی در شهر خواهد بود، در صورت فرسودگی بیش از حد این مخازن گازسوز هر کدام از آنها می‌توانند همانند بمبی که در سطح شهر در حال حرکت هستند، عمل کنند.موضوعی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در صحن شورای شهر به آن اشاره کرد و از تردد خطرناک دو هزار و 600 اتوبوس در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، به گفته علیخانی اگرچه هنوز حادثه اینچنینی به کمیسیون گزارش نشده است اما هر لحظه امکان حادثه وجود دارد. در همین رابطه افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر مخزن‌هایی که روی اتوبوس‌ها نصب هستند قدیمی هستند، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «این مخزن‌ها نیاز به جایگزینی سریع دارد، چراکه براساس استانداردها هر کدام از این مخزن‌‌ها عمر مفید دارند و شواهد نشان می‌دهد که عمر اغلب مخازن گاز اتوبوس‌ها یا رو به اتمام است یا به اتمام رسیده است.»

البته به گفته حبیب‌زاده قیمت تعویض این مخازن هم قابل ملاحظه است اما با این حال نیازمند توجه جدی است. این عضو شورای شهر پیشنهاد می‌کند که سازمان ملی استاندارد به این موضوع ورود کرده و گزارش خود درباره آن را اعلام کند و در صورتی که براساس این گزارش بر ایمنی این اتوبوس‌ها تردیدی وارد بود، از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری کند. یکی از حوادثی که می‌تواند به دلیل فرسودگی مخازن گاز اتوبوس‌ها اتفاق بیفتد، انفجار مخزن به دلیل ترک روی دیواره آن است. وی درباره این موضوع می‌افزاید:‌ «هر اتفاقی ممکن است رخ دهد، ضعیف‌ترین نقطه مخزن جایی است که گاز از آن خارج و در آنجا با قطعه مشخصی به صفحه دیگر اضافه می‌شود، این نقطه معمولا ممکن است به دلیل فرسودگی یا ترک آسیب‌پذیر شود اما موضوع مهم این است که باید این مخازن مورد بررسی قرار گرفته و تا زمانی که تعویض نشده‌ است از تردد آنها جلوگیری شود.»

براساس قانون سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر مخازن گاز اتوبوس‌های درون‌شهری است که این نظارت از سوی شرکت‌های دارای مجوز از این سازمان انجام می‌شود. وحید حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با تاکید بر این نکته می‌گوید: «شهرداری تهران برای حل و فصل این موضوع به میدان آمد و سه سال پیش طرح بازدید از مخازن را در دستورکار قرار داد.

براساس قانون، بازدید از مخزن باید هر سه سال یکبار انجام شود و از آنجا که اواخر سال 93 این بازبینی انجام شده است، امسال باید بار دیگر این بازبینی انجام شود.» به گفته حسینی‌منش سه سال پیش ستاد معاینه فنی، بازدید از تمامی مخازن را در دستورکار قرار داد و 18 هزار مخزن اتوبوس تحت نظارت سازمان ملی استاندارد بازبینی شد که باعث شد بیش از پنج هزار مخزن از رده خارج و پرس شوند.

حالا به گفته وی با به اتمام رسیدن سه سال، ستاد معاینه فنی با شرکت واحد اتوبوسرانی توافقی داشته‌اند که براساس آن این ستاد به‌عنوان نماینده این شرکت مناقصه بازدید از مخازن را بین شرکت‌های دارای مجوز انجام می‌دهد تا بازدید از مخازن اجرا شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌افزاید: «مقدمات مناقصه انجام شده و رد و بدل‌های اولیه انجام شده است و ظرف یک ماه آینده پیمانکار مربوطه مشخص می‌شود. البته نباید فراموش کرد که اتوبوس‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه حمل‌ونقل شهر تهران هستند و در حال حاضر 6 هزار و 500 اتوبوس در تهران فعال هستند، در حالی که شهری به وسعت تهران نیازمند حداقل 11 هزار اتوبوس است و از رده خارج کردن همین تعداد هم می‌‌تواند بحران بزرگی برای شهر ایجاد کند. این موضوع نیازمند این است که شهرداری و دولت در کنار هم اعتبار لازم برای این نوسازی را تامین کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha