رییس مركز تحقیقات روانپزشكی و روان شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در كشورهای پیشرفته 35 تا 50 درصد مبتلایان به اختلالات روانی خدمات لازم را دریافت نمی‌كنند كه این رقم در كشورهای در حال توسعه به 80 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،  دكتر محمد رضا محمدی در همایش سلامت روان و رسانه درباره بار اختلالات روانی و هزینه‌های آن اظهار كرد:‌ بار اختلالات روانی در بیشتر كشورهای مختلف جهان شناخته شده، اما این میزان‌ها از 3/7 تا 8/39 درصد متغیر بوده است. در كودكان و نوجوانان نیز این آمار به 59 درصد رسیده است.

به گفته وی بررسی‌های همه‌گیر شناسی اختلالات روان پزشكی انجام شده در ایران نیز بر متغیر بودن میزان شیوع این اختلال ها از 9/11 درصد تا 2/30 درصد اشاره دارد.

محمدی درباره هزینه‌های بیماری‌ها اظهار كرد:‌ هزینه‌ها معمولا به سه دسته هزینه‌های مستقیم‌، غیر مستقیم و نامحسوس تقسیم می‌شوند. هزینه‌های مستقیم شامل هزینه‌های پزشكی (سرپایی،‌ بستری،‌مراقبت‌های روزانه‌ و مراقبت‌های در منزل) و هزینه‌های غیر پزشكی شامل (حمل و نقل و خدمات اجتماعی‌، مراقبت‌های انتظامی) می‌شوند.

رییس مركز تحقیقات روانپزشكی و روان شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: هزینه‌های نامحسوس از محدود شدن كیفیت زندگی فرد و خانواده ایجاد می‌شود، اما به دلیل سختی تبدیل این نوع خسارت به ارزش مالی، هزینه‌های نامحسوس اغلب در مطالعات هزینه بیماری‌ها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به هزینه اختلالات روانی اظهار كرد: براساس یكی از مطالعات انجام شده در سال 1998 میلادی مجموع هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم برابر 65 میلیارد دلار برآورد شد.

محمدی با اشاره به مطالعه‌ای كه درباره اختلال وسواس اجباری انجام شده است، گفت: حدود 2 درصد از افراد جهان سالانه به این بیماری مبتلا می‌شوند. یك مطالعه نشان داد، هزینه این اختلال در سال 1990 در آمریكا 4/8 میلیارد دلار بوده است كه هزینه‌های غیرمستقیم 2/6 میلیارد آن را تشكیل می‌دادند.

وی با بیان اینكه شایع‌ترین اختلال روان پزشكی اختلال دو قطبی است، اظهار كرد:‌ ابتلا به این اختلال در 20 درصد از موارد منجر به از كار افتادگی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha