یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 223820

موضوع کاهش تعرفه خدمات متخصصان بیهوشی که با مصوبه دولت اجرا شد، به موضوعی چالش برانگیز در نظام سلامت تبدیل شده است، تا جایی که برخی از متخصصان این رشته تهدید کرده اند که ابزار بیهوشی را زمین می گذارند و خدمات رسانی خود را در مراکز درمانی کاهش می دهند.

چالش کاهش تعرفه های بیهوشی

سلامت نیوز:  موضوع کاهش تعرفه خدمات متخصصان بیهوشی که با مصوبه دولت اجرا شد، به موضوعی چالش برانگیز در نظام سلامت تبدیل شده است، تا جایی که برخی از متخصصان این رشته تهدید کرده اند که ابزار بیهوشی را زمین می گذارند و خدمات رسانی خود را در مراکز درمانی کاهش می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اعلام تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی سال 96 با تاخیر سه ماهه در آخرین روزهای بهار و مدتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می رفت که خود به چالشی مهم در حوزه سلامت تبدیل شود، صدای اعتراض جامعه پزشکی به علت این تاخیر از گوشه و کنار شنیده می شد تا اینکه هیات دولت سرانجام با پیشنهاد شورای عالی بیمه در واپسین روزهای خرداد 96 و درست در شامگاه 28 خرداد، این تعرفه ها را برای سال 96 تصویب کرد.


بر اساس این مصوبه، میزان رشد فرانشیز پرداختی برای بیماران بستری و بستری موقت شهری در مراکز دولتی 10درصد و برای بیماران بستری و بستری موقت روستایی و ساکنان شهرهای زیر 20هزار نفر و عشایر در مراکز دولتی با رعایت نظام ارجاع 5 درصد تعیین شد.
علاوه بر آن تعرفه برخی خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیرمادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی کاهش یافت.


اعلام این تعرفه ها ابهامات زیادی داشت و البته تعرفه های پزشکی آن طور که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انتظار داشتند(افزایش حداقل 20 درصدی)، رشد پیدا نکرد اما همین افزایش نسبی که بر خلاف نظر کاهشی برخی سازمان های بیمه گر بود، تا حدی فضا را تعدیل کرد. با این حال کاهش تعرفه برخی خدمات پزشکی از جمله کاهش تعرفه خدمات متخصصان بیهوشی که بعدا اعلام شد، حدود 25 درصد کمتر شده است، مسئله جدیدی بود که مدیریت نظام سلامت کشور را وارد چالش جدیدی کرد.
متخصصان بیهوشی از همان روزها اعتراض خود را به این مصوبه دولت اعلام و خواستار تجدیدنظر در آن شدند، اما مصوبه دولت اجرا شد و این تعرفه ها تغییری نکرد تا جایی که از گوشه و کنار خبر تجمع ها و بیانیه های اعتراضی متخصصان بیهوشی و مراقبت های ویژه منتشر شد که از «بی عدالتی در تعیین تعرفه ها بین گروه های پزشکی» گلایه داشتند.


آنان در بیانیه های خود اعلام کردند که اگر این تعرفه ها اصلاح نشود، کاهش تعداد اعمال جراحی الکتیو(غیر اورژانسی) در سطح کشور، استعفای اعضای بورد تخصصی بیهوشی، انجام وظایف شغلی به میزان ساعت موظفی(کاهش میزان خدمات)، ارائه ندادن خدمات بیهوشی به بیماران با ریسک بالا در مراکز غیر مجهز، انجام ندادن خدمات بیهوشی بدون آزمایش های تکمیلی و مشاوره ها و امکانات استاندارد و پیشرفته، رقم می خورد.
معنای این بیانیه ها کاهش خدمات بیهوشی در بیمارستان ها حداقل در مورد برخی عمل های جراحی غیر اورژانسی و در اعتراض به کاهش 25درصدی تعرفه های خدمات بیهوشی بود. بعد از آن نیز نامه اعتراضی برخی متخصصان بیهوشی خطاب به رئیس جمهوری منتشر شد که در این نامه نیز تغییر و دستکاری کتاب ارزشهای نسبی خدمات تشخیصی و درمانی و کاهش 25درصدی تعرفه خدمات بیهوشی مورد اعتراض قرار گرفت.
بعد از آن نیز نامه دیگری با امضای دستیاران بیهوشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به رئیس جمهوری منتشر شد که مضمون این نامه نیز اعتراض به کاهش تعرفه های بیهوشی بود. در بخشی از این نامه آمده است: شواهد نشان می دهد که گروهی با دامن زدن به این باور که پس از اجرای طرح تحول سلامت، میانگین درآمد متخصصان بیهوشی خارج از عرف و قاعده زیاد شده است چنین تصمیمی گرفته‌اند.


البته همه متخصصان بیهوشی کشور در روش اعتراض هم نظر نیستند و نوعی دو دستگی در بین آنان دیده می شود به عنوان مثال محمد مهدی قیامت، رئیس سابق انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه و از پیشکسوتان این رشته گفته است که گر چه متخصصان بیهوشی به تعرفه ها اعتراض دارند اما نباید بیماران و خدمات رسانی به مردم را وسیله رسیدن به اهداف خود قرار دهند و در هیچ شرایطی نباید خدمات رسانی به مردم مختل شود.
اعتراض متخصصان و دستیاران بیهوشی به کاهش تعرفه های این خدمات این رشته ادامه داشت که ایرج حریرچی در نشست خبری خود اعلام کرد: در جریان کاهش تعرفه‌های برخی رشته‌های خاص هستیم. بیش از یک سال است که در این مورد بحث‌هایی می‌شود اما در نهایت نظر دبیرخانه شورای عالی بیمه و دولت بر این بوده است.


قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: تعرفه صرفا به معنی ارزشگذاری و مقایسه خدمات یک فرد با فرد دیگر نیست، بلکه یک ابزار سیاستگزاری است.
اکنون با بالاگرفتن اعتراض جامعه بیهوشی کشور، این نکته که چه کسی و کدام دستگاه خواهان کاهش تعرفه خدمات بیهوشی بوده است، در فضای مجازی و برخی رسانه ها بالا گرفته است برخی رسانه های مجازی به نقل از معاون سازمان بیمه سلامت نقل کرده اند که درخواست کاهش تعرفه های پزشکی را وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال کرده بود، موضوعی که خیلی زود با انتشار تکذیبیه آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت مواجه شد.
معاون سازمان بیمه سلامت در مطلبی که همین امروز-یکشنبه- در رسانه ها منتشر شد، نوشت: چندی پیش در فضای مجازی و کانال های غیر رسمی اخباری مبنی بر « افشاگری معاون بیمه خدمات سلامت از پشت پرده های تعرفه خدمات پزشکی» منتشر شده که آن را تکذیب می کنم و به اطلاع می رسانم روند تصمیم سازی در مورد تعرفه های سالانه، با بررسی های کارشناسی و ارائه پیشنهادها به دبیرخانه شورای عالی بیمه آغاز می شود که متشکل از نمایندگان سازمان های بیمه گر پایه، نظام پزشکی ،سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت رفاه است.


وی ادامه داد: از آنجا که منابع حوزه بیمه سلامت محدود است و از سوی دیگر بیش از ٩٥ درصد منابع توسط دولت اختصاص می یابد، لذا بیمه ها موظف شدند تا متناسب با منابع، مصارف را تعریف کرده و پیشنهادهای لازم را در جهت خرید خدمات در راستای ایجاد تعادل منابع- مصارف اعلام کنند.
کشاورزی تاکید کرد: با توجه به تصویب منابع برای سال ٩٦ معادل هزینه های سال ٩٥ برای سازمان بیمه سلامت، چاره ای به جز پیشنهاد کاهش تعرفه ها از سوی سازمان های بیمه گر نبود، چون تجربیات سه سال اخیر نشان می دهد، اجرای سایر روش های کنترل تقاضای القایی و مدیریت هزینه ها نظیر پیاده سازی راهنماهای بالینی، تغییر نظام پرداخت در بیمارستان ها، پیاده سازی نظام ارجاع و پزشکی خانواده و سایر راهکارهای پیش رو، نیاز به بسترسازی و صرف مدت زمانی بیش از یکسال خواهد داشت.


به گفته معاون سازمان بیمه سلامت، به همین منظور ویرایش سوم کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت در چارچوب فرایند مندرج در قانون احکام دائمی توسعه نهایتا در هیئت دولت به تصویب رسید و پس از تصویب برای اجرا به دستگاه های ذیربط از جمله سازمان بیمه سلامت ایران ابلاغ شده است.
بیان این جملات از سوی معاون سازمان بیمه سلامت به معنای قبول این واقعیت است که پیشنهاد کاهش تعرفه برخی خدمات پزشکی در سال 96 از جمله خدمات بیهوشی با پیشنهاد این سازمان و به منظور تعادل منابع و مصارف سازمان های بیمه پایه صورت گرفته است.
نامه آناهیتا کشاورزی به تاریخ 26 بهمن سال 95 خطاب به احمد میدری، دبیر شورای عالی بیمه نیز این واقعیت را تایید می کند که وی در این نامه به طور رسمی کاهش تعرفه خدمات بیهوشی را خواستار شده است.


در این نامه که به امضای آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت رسیده و با موضوع اصلاحات پیشنهادی کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت سال 96 خطاب به احمد میدری، دبیر شورای عالی بیمه خدمات درمانی نوشته شده، آمده است: پیشنهادات این سازمان در راستای اعمال پاره ای اصلاحات در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت سال 96 به منظور ایجاد تعادل نسبی در منابع و مصارف نظام بیمه پایه سلامت تقدیم می شود. مزید امتنان است دستور فرمایید، موضوع با قید فوریت در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گیرد.
پیشنهادهای معاون سازمان بیمه سلامت به دبیرخانه شورای عالی بیمه در چهار بند آمده است که در بند اول آن کاهش ارزش ریالی k بیهوشی به میزان 70 درصد ارزش ریالی k جراحی قید شده است.


نبود تعادل در منابع و مصارف سازمان های بیمه گر واقعیتی است که به هیچ وجه قابل کتمان نیست و بدهی بیش از یکساله دو سازمان اصلی بیمه گر به بیمارستان ها که از مرز 12 هزار میلیارد تومان عبور کرده و تبعات سنگینی به دنبال داشته است، مسئله ای نیست که بتوان آن را پنهان کرد. پیشنهاد کاهش تعرفه های پزشکی و حتی برخی پیشنهادهایی مبنی بر رشد منفی تعرفه های پزشکی که سال گذشته در دبیرخانه شورای عالی بیمه از سوی برخی سازمان های بیمه گر مطرح شد از همین منظر قابل تفسیر است.


مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز بارها اعلام کرده اند که همواره خواهان افزایش تعرفه های پزشکی به میزان بیش از 15 تا 25درصد بوده اند، درخواستی که با وجود بدهی و معوقه سنگین بیمه ها اجرای آن در عالم واقعیت امکانپذیر نبود.
پیشنهاد سازمان بیمه سلامت مبنی بر کاهش ضریب k بیهوشی به میزان 70درصد ارزش ریالی k جراحی به علت اعتراض برخی متخصصان این رشته با این تفسیر که این نوع کاهش تعرفه ها موجب افت جایگاه و شأن متخصصان بیهوشی در مقایسه با جراحان می شود، تعدیل و در سرانجام شورای عالی بیمه به شکل دیگری، با کاهش 25 درصدی تعرفه این خدمات موافقت کرد.


حالا اعتراض گروهی از متخصصان جامعه پزشکی به خصوص متخصصان بیهوشی و تهدید آنها به کاهش خدمات، همزمان با مشکلات مالی سازمان بیمه گر، چالش جدیدی پیش روی مسئولان نظام سلامت در کشور به وجود آورده است. این چالش درست در زمانی است که رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی در اولین روزهای مسئولیت خود از واقعی نبودن تعرفه های پزشکی و لزوم افزایش آن در سطح برخی کشورهای همسایه سخن می گوید، بیاناتی که می تواند کلاف سردرگم تعرفه ها را باز هم پیچیده تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha