فرورفتن یکی از خیابان‌های شهران مهم‌ترین و مهیب‌ترین گود را به وجود آورد و خطرهای زیرسطحی تهران را به مسئولان هشدار داد.

اجاره دستگاههای ژاپنی برای شناسایی گودبرداری های خطرناک

سلامت نیوز:محمدمهدی تندگویان در جلسات آخر شورای چهارم زنگ‌های خطر را در مورد گود برج میلاد به صدا در آورد و هشدارهای لازم را داد. اما عمر این شورا و اعتنای اعضایش به ساماندهی این گود قد نداد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب بزد نوشت: فقط گود برج میلاد نیست که می‌تواند برای تهران خطرآفرین باشد بلکه گودهای دیگری همچون مصلی و 40-45گود زیرسطحی تهران را به شهری بحرانی تبدیل کرده است. در دو سه سال اخیر، خیابان‌های تهران فرو می‌رفت و مردم با گودال بزرگی روبه‌رو می‌شدند. فرورفتن یکی از خیابان‌های شهران مهم‌ترین و مهیب‌ترین گود را به وجود آورد و خطرهای زیرسطحی تهران را به مسئولان هشدار داد. گودهایی که شهرداری برای شناسایی‌ آنها، مجبور است چند دستگاه قدیمی‌و یک دستگاه پیشرفته ژاپنی را از بخش خصوصی اجاره کند و این دستگاه‌ها را خود در اختیار ندارد. با محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد گودهای تهران به گفتگو نشستیم و او از گودهای زیرسطحی و اتوبوس‌های فرسوده (گازسوز) به عنوان بزرگترین خطرات پایتخت یاد کرد. این گپ و گفت دوستانه را از نظرتان می‌گذرانیم.

گودهای زیادی در تهران وجود دارد که در مورد آنها در دوره پیشین شورای شهر (تندگویان) هشدار داده شد. آیا در مورد گودهای دیگر هم برنامه‌ای دارید و بررسی انجام داده‌اید؟ به عنوان مثال وجود گود مصلی که خیابان شهید بهشتی را با مخاطره روبه‌رو کرده است.


با توجه به اینکه چند هفته (کمتر از یک ماه) است که کارمان را شروع کردیم، متوجه شدیم تهران بحران‌های زیادی دارد.شما گودهای کنار ساختمان‌ها را می‌بینید، گودهای زیرسطحی را نمی‌بینید که هر آن احتمال دارد در خط BRT خیابان ریزش کند و اتوبوس را با مسافرانش ببلعد. این اتفاقات در جاهای دیگر تهران هم ممکن است رخ دهد.

خب ما شاهد بودیم که چند منطقه از تهران این اتفاق رخ داد.


دقیقا. هم در خیابان ولیعصر (عج) و هم در خیابان‌های دیگر شاهد بودیم که خیابان فرو رفت. به ویژه جاهایی که لوله‌ها از قبل نشتی داشته باشد به مرور زمان این نشتی حفره‌هایی را ایجاد می‌کند و بار سنگینی از آن قسمت خیابان که رد می‌شود ممکن است خیابان فرو رود و احتمال وقوع این حوادث وجود دارد.

بررسی خاصی در این مورد داشتید؟


ما در حال حاضر به جمع‌بندی رسیدیم و بررسی‌هایمان در حال انجام است. نمونه آن جلسه‌ای در مورد گود کنار سالن همایش‌های برج میلاد داشتیم که تصمیماتی گرفتیم و قرار شد پیگیری صورت بگیرد برای تسریع در استحکام بخشی اقدام شود و حائل‌هایی کنار دیواره‌های این گود زده شود. زیرا احتمال می‌رود سالن همایش‌های برج میلاد آسیب ببیند. 
یا رانشی اتفاق بیفتد و یک زلزله کم‌ریشتری منجر به بروز حادثه‌ای بزرگ شود. بنابراین تذکراتی دادیم و قرار شده سریع اقدامات لازم از طریق دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد. سرمایه‌گذاری شهرداری که قراردادی با یکی از ارگان‌ها در این مورد دارد باید اقدامات لازم را انجام دهد. این ارگان به دلیل مشکلاتی که داشته عملا آنجا تعطیل شده است. بنابراین شهرداری می‌تواند راسا گود را ایمن‌سازی کند. این تذکرات داده شده و قرار است در اسرع وقت این ایمن‌سازی انجام شود.

شنیده‌ها حاکی از این بود که احتمال دارد گود برج میلاد برای بزرگراه همت مشکل ایجاد کند. آیا این درست است؟ 


خیر. این خطر وجود ندارد. درحال حاضر تنها نکته‌ای که وجود دارد بحث خطر برای سالن همایش‌های برج میلاد است. زیرا این گود نزدیک سالن همایش‌هاست و تقریبا با برج میلاد 250متر فاصله دارد.

تکلیفی برای سایر گودهای تهران وضع کرده‌اید؟


آنها هم در دست بررسی است و گزارشات این گودها را هم جمع‌آوری می‌کنیم. آن مواردی که مربوط به خود شهرداری است، باید به سرعت ساماندهی شوند. گودهایی که مربوط به دستگاه‌های دیگر هستند، تذکرات لازم داده می‌شود و تصمیم‌گیری جدی در موردشان اتخاذ خواهد شد.

وضعیت گودهای زیرسطحی تهران به نظر خطرناک و قابل هشدار است. آیا شما هم این را تایید می‌کنید؟


خوشبختانه در چند ماه اخیر دستگاه‌های شناسایی این گودها به کار گرفته شده و حتی از ژاپن دستگاهی را وارد کردند و به صورت اجاره‌ای درحال استفاده در تهران است. نقاطی که حساس بوده با این دستگاه کنترل یا چک کردند. حدود شاید 15 تا 20 حوزه خطرناک در سطح شهر شناسایی شده است. البته حوزه‌های دیگر هم وجود دارد که کمتر خطر دارد. این حوزه‌های کم خطر هم شناسایی شده و روی هم 40 تا 45 حوزه زیرسطحی شناسایی شده است. این حوزه‌ها درحال ایمن‌سازی هستند. یعنی سر این حوزه‌ها برداشته می‌شود و پر یا ایمن‌سازی می‌شوند. یک نمونه از این حوزه‌های خطرناک در خط BRT بوده که خوشبختانه شناسایی شده است. این حوزه فکر می‌کنم در خیابان ولیعصر(عج) شناسایی و ایمن‌سازی شده است. 

فقط یک دستگاه شناسایی حوزه‌های زیرزمینی در تهران وجود دارد؟


به هر حال شهرداری تهران باید این دستگاه‌های مخصوص شناسایی حوزه‌ها را تامین کند. 3 دستگاه در تهران به طور مداوم باید وجود داشته باشد و به مرور شهر را کنترل کند. چون ممکن است نشت‌هایی وجود داشته باشد و آب‌های زیرزمینی حفره‌هایی ایجاد کند و اگر این کنترل‌ها نباشد باز خطر شهر را تهدید کند. بنابراین باید تهران به صورت مستمر کنترل شود. معمول آن این است که هر 6 ماه این کنترل در محله‌های مختلف تهران اتفاق بیفتد و نیاز به 3 دستگاه شناسایی داریم. درحال حاضر دستگاه‌های قدیمی‌تر را شرکت‌های خصوصی دارند که معمولا شهرداری یا این دستگاه‌ها را اجاره و استفاده می‌کند یا به صورت پیمانکاری کنترل حوزه‌های زیرسطحی را به این شرکت‌ها می‌سپارند.
ولی دستگاه‌های پیشرفته‌تر در دنیا، دستگاه‌های ژاپنی است که یک دستگاه پیشرفته در تهران وجود دارد که در سطح شهر به کار گرفته شده است. ولی شهرداری تهران باید این دستگاه پیشرفته را خودش تهیه کند تا بتواند به طور مستمر شهر را کنترل کند.

نشست سطح شهر تهران هم به مرز هشدار رسیده و کارشناسان در مورد خطرات آن هشدار داده‌اند. آیا نشست تهران را هم مورد بررسی قرار داده‌اید یا خیر؟
هنوز این موضوع در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بررسی نشده است. با توجه به اینکه زمان کمی‌است ما کارمان را شروع کردیم و بحران‌های زیادی که در سطح شهر تهران وجود دارد، پیگیری هر کدام از مسائل زمان زیادی می‌برد و ما هر هفته چند جلسه راجع به موضوع‌های مختلف داریم و در آینده‌ای نزدیک به این موارد هم می‌رسیم.

ساختمان‌هایی در تهران وجود دارد که چندین سال است به صورت نیمه ساخته رها شده‌اند. حتی وسایلی مانند جرثقیل و ... هم در این ساختمان‌ها وجود دارد که پس از گذشت بیش از دو دهه خطرات زیادی برای ساختمان‌ها و ساکنان محله به وجود می‌آورند. این ساختمان‌ها را هم بررسی می‌کنید؟


ما در حال احصاء مشکلاتی هستیم که در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. در حقیقت ما فعلا اولویت خود را برای مسائل بحرانی قائل شدیم و در کمیسیون و حمل و نقل به مسائلی که حاد است و احتمال دارد خطرآفرین باشد را در اولویت رسیدگی گذاشته‌ایم. بحث ایمنی مترو، گودهای زیرسطحی، گودهای کنار بعضی از ساختمان‌ها، اتوبوس‌های فرسوده و ... را در اولویت بررسی قرار دادیم. اتوبوس‌های فرسوده به مانند بمب‌های متحرکی است که احتمال دارد برای شهر و شهروندان خطرآفرین باشند. از این قبیل مشکلات بسیار زیاد است و ما در حال احصاء آن هستیم و اطلاعات این مشکلات بحران‌زا را جمع آوری و اولویت‌بندی می‌کنیم. انشاءالله به مرور همه را پیگیری خواهیم کرد. بخشی از بناها و ساختمان‌ها هم به کمیسیون عمران و حمل و نقل مربوط می‌شود که حتما از مسئولان ذیربط و مسئولان شهرداری گزارش خواهیم خواست و راجع به آنها هم بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. 

در مورد اتوبوس‌های فرسوده گفتید و هشدار دادید. قرار بود بخش خصوصی در اتوبوسرانی وارد شده و اتوبوس‌ها را نوسازی کنند اما متاسفانه علاوه بر هزینه‌ها، هزینه‌های این شرکت‌ها هم برعهده اتوبوسرانی گذاشته شد. آیا برای سامان دادن بخش خصوصی کاری انجام خواهید داد یا خیر؟


در بخش واگذاری‌هایی که اتفاق افتاده و اتوبوسرانی ما مشکلات بسیار زیادی داریم. حتی با این واگذاری‌ها هم نه تنها باری از دوش شهرداری برداشته نشد، بلکه طبق بررسی‌های ما (هنوز مسئولان اتوبوسرانی برای گزارش دقیق به کمیسیون نیامده‌اند و قرار است بیایند) آماری که ما داریم هزینه‌های شرکت اتوبوسرانی افزایش هم داشته است.

در این مورد بعد از گزارش مسئولان اتوبوسرانی حرف بزنیم دقیق‌تر و بهتر خواهد بود. چون ابهامات ما از بین می‌رود و جواب درستی به سوالات خواهیم داشت.


*آیا در شرکت اتوبوسرانی واگذاری‌ها به شرکت‌های خاص بوده یا خیر؟


هنوز اطلاعات دقیق و کاملی در این زمینه نداریم و نمی‌دانیم چه شرکت‌هایی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha