دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 223889

کشور ما درگیر موج دوم ایدز یعنی افزایش مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی و افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز است، در این میان کارشناسان این حوزه هم از ورود موج سوم ایدز یعنی افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز سخن می‌گویند.

اما و اگرهای اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج

سلامت نیوز: کشور ما درگیر موج دوم ایدز یعنی افزایش مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی و افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز است، در این میان کارشناسان این حوزه هم از ورود موج سوم ایدز یعنی افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز سخن می‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان آنلاین، آمارهای جدید وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد آخرین آمار مبتلایان به ایدز تا فروردین سال جاری، 66 هزار و 359 نفر بوده است که از این تعداد فقط نزدیک به 35 هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده است. در واقع نیمی از مبتلایان به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند و در بیشتر موارد از بیماری خود آگاهی ندارند که همین امر زمینه‌ساز انتقال این بیماری به دیگران می‌شود. 53 درصد این جمعیت بین 21 تا 35 سال دارند و 84 درصد آنها مرد و 16 درصد زن هستند.

در این میان 3.66 درصد از این جمعیت به دلیل استفاده از سرنگ مشترک (اعتیاد)، 3.19 درصد از طریق رابطه جنسی، 5.1 درصد از طریق مادر به جنین و 0.7 درصد هم از طریق خون و فرآورده‌های خونی به این ویروس مبتلا شده‌اند. در این میان براساس آمارهای اداره ایدز وزارت بهداشت، آمار مبتلایان به ایدز در میان زنان رو به افزایش است که معلول روابط جنسی و رفتارهای جنسی کنترل‌نشده است. به‌طوری که 41 درصد مبتلایان به ایدز در ماه‌های ابتدایی سال جاری از طریق رابطه جنسی به ایدز مبتلا شده‌اند. چندی پیش مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی(ره) روابط جنسی کنترل‌نشده را یکی از علل اساسی ابتلا به ایدز اعلام کرد.

به گفته محرز آگاهی و آموزش عمومی در این‌باره در حد صفر است و همین امر باعث افزایش مبتلایان می‌شود. افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی باعث شده است گروهی پیشنهاد اجباری شدن آزمایش ایدز پیش از ازدواج را مطرح کنند.

شکور حسین‌پور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجباری شدن آزمایش پیش از ازدواج و نبود آمار دقیق از مبتلایان به این بیماری گفته است:‌ «آزمایش سفلیس به صورت اجباری پیش‌بینی شده اما آزمایش اچ‌آی‌وی، کاملا اختیاری بوده و اجباری و ضروری نیست بنابراین نیاز است آزمایش ایدز نیز اجباری شود.»

با این حال گروهی هم با این موضوع موافق نیستند و معتقدند اجباری شدن این آزمایش تاثیری در کنترل این بیماری ندارد. به‌طوری که همایون هاشمی رئیس سابق بهزیستی و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موج سوم بیماری ایدز در راه است و باید منتظر افزایش کودکان مبتلا به ایدز باشیم، در این‌باره گفته است: «آزمایش ایدز در هیچ‌جای دنیا اجباری نیست و از سویی کمکی به کنترل ایدز نمی‌کند البته این موضوع قابل بررسی و تامل است و می‌تواند در زمره آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج قرار گیرد.» هاشمی هم معتقد است آگاهی مردم نسبت به ایدز کم است و متاسفانه پیشگیری در تمامی حوزه‌ها مغفول مانده است، به همین دلیل با شیوع برخی بیماری‌ها و آسیب‌ها در کشور مواجه هستیم، این در حالی است که با اطلاع‌رسانی به‌موقع، پیشگیری و تشخیص زود‌هنگام و مراجعه و پیگیری می‌توان تا حدود زیادی از بروز موارد جدید بیماری پیشگیری کرد.

افسرکازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت علت قرار نگرفتن آزمایش ایدز در میان آزمایش‌های اجباری پیش از ازدواج را مغایرت آن با قوانین اجتماعی و حقوق بشر دانست، چراکه افراد مبتلا در معرض انگ اجتماعی قرار دارند. به گفته وی حتی کارفرمایان هم نمی‌توانند فردی که قرار است استخدام شود را مجبور به دادن این آزمایش کنند. البته تنها جایی که غربالگری اچ‌آی‌وی اجباری است در استفاده از خون‌های اهدایی است.

سیامک مره‌صدق، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم اجباری کردن این آزمایش را مصداق دخالت دولت در حیطه مسائل شخصی افراد دانسته و گفته بود چنین آزمایشی فقط در کره شمالی وجود دارد. در این میان مینو محرز هم با اشاره به اینکه دوره این بیماری طولانی‌ است و ممکن است حتی در آزمایش‌های پیش از ازدواج هم قابل شناسایی نباشد، گفته است:‌ «این خصوصیت اصلی ایدز است، در برخی از کشورها اجباری بودن این آزمایش‌ها پیش از ازدواج امتحان شد اما در عمل فقط هزینه اضافی به افراد وارد شد و آنها هیچ جواب قطعی دریافت نکردند.»

با این حال واقعیت این است که کشور ما درگیر موج دوم ایدز یعنی افزایش مبتلایان به ایدز از طریق رابطه جنسی و افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز است، در این میان کارشناسان این حوزه هم از ورود موج سوم ایدز یعنی افزایش آمار کودکان مبتلا به ایدز سخن می‌گویند. بنابراین باید آگاهی و اطلاع‌رسانی در این حوزه از سنین کودکی و به‌طور جامع و گسترده در کشور فراهم شود تا کشور درگیر هزینه‌های مالی و انسانی این بیماری نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha