سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

محمدعلی نجفی كه برنامه‌های خود را با شعار «شهری شهروندمدار» و «ارتقای كیفیت زندگی شهروندان» به شورای شهر تهران ارائه داد، دیروز در جلسه انتصاب شهرداران 6منطقه پایتخت گفت: «در شرایط فعلی این مشكل بسیار از هم گسیخته است؛ به‌طوری كه باب شده تمام سوپرماركتی‌ها و میوه فروشی‌ها پیاده‌روی جلوی مغازه خود را به تصرف درمی‌آورند كه باید به آنها فرصت دهیم تا وسایل خود را از پیاده‌رو جمع كنند و با این موضوع برخورد كنیم.»

پیاده‌رو به عابران بازمی‌گردد

سلامت نیوز:برای همه ما بارها و بارها پیش آمده که هنگام تردد در پیاده‌رو به‌خاطر بساط یک‌‌دستفروش، اجناس یک‌مغازه‌دار، مصالح یک‌سازنده ساختمان یا هر سدمعبر دیگری مجبور شده‌ایم مسیرمان را کج کنیم و خطر کرده و وارد خیابان شویم.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: این در حالی است كه قوانین مربوط به سدمعبر با توجه به شهروندان و پیاده‌محوری تنظیم شده‌اند اما در عمل در گوشه و كنار شهر این قوانین به‌راحتی آب خوردن زیرپا گذاشته می‌شوند.این مسئله ابعاد مختلفی دارد كه حل آنها زمان زیادی لازم دارد؛ از اصلاح رفتارهای شهروندی گرفته تا ضمانت اجرایی برای عمل كردن نهادها و مأموران مسئول به قانون. حال اینطور كه شهردار تهران گفته برنامه مدونی برای این منظور باید تنظیم شود و معاونت‌های شهرداری برای رفع مشكلات پیاده‌روها بدان عمل كنند.

محمدعلی نجفی كه برنامه‌های خود را با شعار «شهری شهروندمدار» و «ارتقای كیفیت زندگی شهروندان» به شورای شهر تهران ارائه داد، دیروز در جلسه انتصاب شهرداران 6منطقه پایتخت گفت: «در شرایط فعلی این مشكل بسیار از هم گسیخته است؛ به‌طوری كه باب شده تمام سوپرماركتی‌ها و میوه فروشی‌ها پیاده‌روی جلوی مغازه خود را به تصرف درمی‌آورند كه باید به آنها فرصت دهیم تا وسایل خود را از پیاده‌رو جمع كنند و با این موضوع برخورد كنیم.»

نجفی در بخشی از صحبت‌های خود حتی به مشكل عمل نكردن برخی از مأموران شهرداری نیز در این رابطه اشاره كرد؛ موضوعی كه در سال‌های پیش چندان مورد توجه قرار نگرفت و به همین‌خاطر صدای گلایه شهروندان هم شنیده نشد و حالا باید آن‌را به فال نیك گرفت؛ «البته من می‌دانم كه برخی در شهرداری از این افراد پول می‌گیرند.

مشكل دیگر مربوط به ساخت و سازهایی است كه در كنار خیابان انجام می‌شود. مدت‌ها افراد پیاده‌روی جلوی ساختمان در حال ساخت را با حصاری می‌پوشانند و مانع تردد شهروندان می‌شوند.» شهردار تهران در عین حال گفت كه البته گاهی این موضوع اجبار است كه در این خصوص باید قاعده آن تعریف شود و در موارد غیر، مالك باید علی‌الحساب هزینه‌ای را پرداخت كند تا به‌دلیل پرداخت هزینه كار به درازا نكشد.

  • قانون چه می‌گوید؟

طبق بند ۱۶ مصوبه شماره ۱۶۱۶ شورای‌عالی اداری، «مصالح ساختمانی و مازاد آن و ابزار كارساختمانی نباید بیش از یك سوم گذرگاه عمومی را اشغال نماید. درمواردی كه اجرای عملیات ساختمانی ضرورت استفاده موقت بیش از یك سوم عرض پیاده‌رو را ایجاب نماید مالك مكلف است قبلا اجازه نامه لازم را از شهرداری دریافت دارد.» همچنین در دستورالعمل‌های نظام‌ مهندسی مربوط به ساخت و ساز، بخشی تحت عنوان آیین‌نامه پیش‌آمدگی‌های ساختمان در گذرها وجود دارد.

در این آیین‌نامه كه مواد 12و 13دستورالعمل اجرایی ساخت‌وساز را‌ در برگرفته، جزئیاتی از میزان حق اشغال پیاده‌رو توسط سازندگان آمده است. جالب اینجاست كه در توضیحاتی از ماده 13نكات ایمنی عابران و مجاوران كارگاه ساختمانی عنوان شده كه البته طی سال‌های اخیر با ابلاغیه‌های جدید، تحولاتی از نظر نصب حصارهای رنگی صورت گرفته اما هنوز درخصوص تصرف بیش از حد قانونی پیاده‌رو مشكلات اساسی وجود دارد.

  • همه معبربانان آموزش می‌بینند

همانطور كه گفته شد یكی از سدمعبرهای فعلی شهرهای كشور، به حضور دستفروش‌ها برمی‌گردد. در این بین، برخورد یا مدارا با دستفروشان همیشه حل مسئله را با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو كرده است؛ چنان كه در حالی بسیاری از شهروندان از دستفروشی به‌عنوان پدیده‌ای آزاردهنده و زشت یاد می‌كنند، عده‌ای دیگر هنگام جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان توسط نیروهای مسئول ناخودآگاه نسبت به این امر معترض می‌شوند.

از سوی دیگر هنوز هم حمایت‌های قضایی از مأموران رفع سدمعبر چالش‌های خودش را دارد و عمل نكردن برخی از مأموران به وظیفه قانونی خود، با زیر سؤال رفتن كار برخی همكاران آنها همراه می‌شود. به همین منظور اخیرا شهرداری تهران سعی كرده تا با راه‌اندازی بازارچه‌های موقت نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام كند. در ضمن دوره آموزشی مستمر ویژه مأموران انضباط شهری شهربان و حریم‌بان در دستور كار قرار دارد.

به گفته ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شركت شهربان شهرداری به تازگی نیز دوره آموزشی ویژه سرگروه‌های انضباط شهری شهربان و حریم‌بان تهران برگزار شد. وی با بیان اینكه آموزش‌ها از 2سال پیش آغاز شده است، گفت: «هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای انضباط شهری، افزایش سطح آگاهی‌های حرفه‌ای، حقوقی، انتظامی، قضایی و روانشناختی برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهر و شهروندان است.» وی اضافه كرد كه در دور جدید این آموزش‌ها كه 9روز به طول می‌انجامد، تمام نیروهای انضباط شهری تهران حضور خواهند داشت.

  • آغاز به‌كار بازارچه‌ها از دیروز

بازارچه‌هایی كه برای ساماندهی دستفروشان راه‌اندازی شده، در 19نقطه از شهر تهران قرار دارد. این ساماندهی كه فاز سوم ساماندهی دستفروشان محسوب می‌شود تا 5مهرماه دایر خواهد بود. شركت شهربان شهر تهران در همین ارتباط اعلام كرده در همكاری با نیروی انتظامی با دستفروشانی كه خارج از نقاط ساماندهی اقدام به دستفروشی كنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha