سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

در حالی، حمایت از نوسازی در بافت های فرسوده چند سالی است که از سوی شهرداری تهران، وزارت راه، مسكن و شهرسازی و سایر سازمانهای مالی و بانكی در دستور كار قرار گرفته كه متاسفانه عدم نظارت صحیح در چگونگی این روند،‌ مناطق مركزی تهران را با چالشی جدید رو به رو ساخته است.

فرسوده سازی در بافت فرسوده

سلامت نیوز: در حالی، حمایت از نوسازی در بافت های فرسوده چند سالی است که از سوی شهرداری تهران، وزارت راه، مسكن و شهرسازی و سایر سازمانهای مالی و بانكی در دستور كار قرار گرفته كه متاسفانه عدم نظارت صحیح در چگونگی این روند،‌ مناطق مركزی تهران را با چالشی جدید رو به رو ساخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت الف، اگر تا دیروز دو عامل اصلی نشست زمین و زلزله تهدید كننده جان مردم بود این روز ها با سهل انگاری بعضی از مسئولان حوزه ساخت و ساز شهری خطر جدیدی به آن اضافه شده است، خطر ناشی از ریزش بنا های ظاهرا نوساز، ساختمان هایی كه توسط بعضی از بساز و بفروش های شیاد و بعضا بدون هیچگونه نظارتی در گوشه و كنار شهر می رویند.

افرادی كه با دور زدن قانون از طریق روابط غیررسمی و بعضا پرداخت رشوه، ابزار های نظارتی موجود در شهر داری ها و سازمان های نظارتی كشور را بی اثر ساخته اند. بدون تردید نوسازی بافت های فرسوده اقدامی بسیار پسندیده است اما مهمتر از آن چگونگی انجام این مهم است، اینكه بدون رتبه بندی به هر فرد منفعت طلبی به عنوان سازنده جواز ساخت اهدا شود و به خیال نظارت مهندسین ناظر بعضا بی مسئولیت بنشینیم، حاصل آن املاکی می شود كه این روزها در سطح شهر فراوانند، بناهایی بدون استحكام و ایمنی لازم ساختمان هایی که در قماری به نام بی مسئولیتی بالا می روند و جان شهروندان ساکن در خود را تهدید می کنند.

اینكه ایمنی تنها به عنوان شعاری برای سخنرانی ها و تدوین برنامه های غیر قابل اجرای بكار رود، نشانی جز بی مسئولیتی ندارد. واقعیت تلخ این است كه هر چند شهرداری ها و سازمان های نظارتی با ابزار های تشویقی متعدد سهم بسزایی در تحریك مردم به نوسازی داشته اند اما ضعف در نظارت ساخت و ساز به و یژه در بافت های فرسوده موجبات نارضایتی بیشتر مردم را پدید آورده است. در اثبات این مدعا فقط كافی است كه مسئولین مربوطه دمی از اتاق های خود خارج شوند و با حضور در این مناطق مركزی و جنوبی پایتخت با مردم هم كلام شوند یا سری به آمار شکوائیه ها در دادگاه ها بزنند. اساسا ساختمان هایی كه برای دستیابی به سود بیشتر از مصالح نامرغوب، كارگران ساده افغان و فقدان نظارت كافی برخوردار باشد، حاصلی جز نا ایمن بودن و تهدید جانی سكنه خود ندارد.

وقتی نظام رتبه بندی صحیحی در واگذاری جواز ساخت به افراد و همچنین نظارت دقیقی در جریان كار وجود نداشته باشد، نتیجه چیزی نیست جز فرسوده سازی بیشتر، اینکه املاک قدیمی با عمر متوسط پنجاه سال را با ساختمان های ظاهرا نوسازی با عمر حدود ده تا پانزده سال جایگزین کنیم اشتباه است. متاسفانه عدم نظارت صحیح شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی كشور و همچنین منفعت طلبی بی اندازه بعضی از سازندگان شرایطی را بوجود آورده که ما به جای نوسازی در حقیقت شاهد فرسوده سازی در بافت های فرسوده و سایر مناطق شهری هستیم.

وضعیتی که اگر چشم های تیزبین رسانه کمک کند و دوری در مناطق مرکزی شهر بزند صحنه هایی را به تصویر خواهد کشید كه بیش از همه نشان از سو مدیریت دارد و اجحاف آشکار در حق مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha