سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط گفته می شود که عبارتند از فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی انباشه اضافه در اطراف شکم و سطوح افزایش یافته چربی خون. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می یابد.

مبتلایان به سندرم متابولیک از ۶ گزینه غذایی اجتناب کنند

سلامت نیوز:سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط گفته می شود که عبارتند از فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی انباشه اضافه در اطراف شکم و سطوح افزایش یافته چربی خون. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت به نقل ازactivebeatخبر خوب این است که راه هایی برای کاهش اثرات این سندرم وجود دارد؛ به عنوان مثال، اجتناب از برخی غذاهای خاص باعث تاثیرات بسیار مثبت بر وضعیت سلامت مبتلایان به سندرم متابولیک می شود. بنابراین اگر شما با این وضعیت پزشکی تشخیص داده شده اید؛ از مصرف ۶ گزینه غذایی به طور جدی بپرهیزید:

شیرین کننده های مصنوعی: موج استفاده از این نوع محصولات که با نام های آسپارتام، ساکارین یا سوکرالوز شناخته می شوند، بسیار افزایش یافته است، در حالی که متاسفانه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این جایگزین های قند که تحت عنوان کم کالری تبلیغ می شوند، احتمال ابتلا به افزایش وزن، رشد دیابت و در نهایت بیماری قلبی را افزایش می دهند. کسانی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند، بدون تردید باید از مصرف این محصولات جعلی اجتناب کنند.

نوشیدنی های بدون قند: در حال حاضر برای بسیاری از طرفداران کاهش وزن محرز شده که این نوشیدنی ها صفر کالری و بدون شکر نیستند بلکه اغلب آنها حاوی شکر و مواد شیمیایی بوده و مشتریانشان از این حقیقت بی خبرند. به عنوان مثال هنوز مشخص نیست که مصرف جایگزین های شکر مانند سوکرالوز که در نوشابه ها به کار می رود، باعث کاهش وزن و یا کنترل سطح قند می شود یا نه. برای کسانی که با سندرم متابولیک تشخیص داده شده اند، ارزش ندارد که این خطر را به جان بخرند و از این محصولات استفاده کنند. به جای توسل به نوشیدنی های بدون قند، مبتلایان باید تا می توانند چای سبز و آب را به رژیم غذایی شان اضافه کنند.

چربی های ترانس: این چربی ها در اغلب غذاها از جمله روغن های هیدروژنه به کار می روند و شانس اضافه وزن و بسیاری از مشکلات بهداشتی مرتبط با قلب را افزایش می دهند. اگر مبتلا به سندرم متابولیک هستید، به دنبال غذاهای پردازش نشده ای باشید که میزان چربی ترانس موجود در آنها صفر است.

قندهای تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده و مصرف بیش از حد آنها منجر به افزایش سطح انسولین در بدن می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ یا سندرم متابولیک را افزایش می دهد. همچنین مصرف این محصولات منجر به افزایش قابل توجه وزن و فشار ناخواسته بر روی ارگان هایی مانند قلب و سایر اندام های حیاتی بدن از جمله استخوان ها، مفاصل و ... می شود. با این حال اخیرا دانشمندان کره‌ ای به این نتیجه رسیده ‌اند که داشتن تغذیه ‌ای سرشار از غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده شانس ابتلا به سندرم متابولیک را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

الکل: نوشیدن الکل کالری بسیار زیادی به بدن تحمیل می کند که نتیجه آن اضافه وزن است. نتایج بررسی‌ ها نشان می ‌دهد داشتن رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و نوشیدن الکل با افزایش میزان تری گلیسیرید و فشار خون و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در ارتباط  است.

غذاهای پردازش شده: اغلب غذاهای پردازش شده مانند غذاهای یخ زده، بسته بندی شده یا کنسرو نه تنها هیچ ماده مغذی ندارند بلکه با نمک و مواد نگه دارنده و شکر بارگزاری شده اند. استفاده از این محصولات نه تنها شانس ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد بلکه عامل بدتر شدن وضعیت سلامت کسانی است که در حال حاضر با این سندرم زندگی می کنند.


منبع:activebeat 
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha