قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع آمار افراد افسرده کشور فقط 20 درصد درمان موفق دارند، گفت: 80 درصد آمار ثبت شده یا اصلا درمان نمی‌شوند و یا درمان ناقص دارند .

80 درصد افراد افسرده درمان موفق ندارند

سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع آمار افراد افسرده کشور فقط 20 درصد درمان موفق دارند، گفت: 80 درصد آمار ثبت شده یا اصلا درمان نمی‌شوند و یا درمان ناقص دارند .

دکتر«مسعود شریفی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که در حال حاضر 350 میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به درجاتی از بیماری افسردگی هستند، اظهار کرد: بیشترین علت ناتوانی و اختلال عملکردی افراد افسردگی است.

وی افزود: در بیماری افسردگی نه تنها خود فرد درگیر می‌شود، بلکه اطرفیان فرد افسرده هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم تحت تأثیر  بیماری قرار می‌گیرند .

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان این‌که سالانه یک میلیون خودکشی موفق به دلیل افسردگی افراد در سطح جهان ثبت می‌شود، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در ایران 24 درصد افرادی که تحت مطالعه قرار گرفتند مبتلا به درجاتی از اختلالات روانی هستند .

این مقام مسئول با اشاره به این که سهم افسردگی در افراد مورد مطاله 12 درصد تعیین شده است، خاطرنشان کرد: میزان درجه افسردگی در افراد مختلف متغیر است .

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که زنان بیشترین آمار ابتلا به افسردگی را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: شهرنشینان بیشتر از روستاییان افسرده می‌شوند .

وی فقر را از دیگر عوامل افزایش میزان افسردگی در افراد مختلف دانست و بیان کرد: فقط 35 درصد افرادی که در خود اظهاری افسردگی خود را قبول داشتند مورد درمان قرار گرفتند .

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع آمار افراد افسرده کشور فقط 20 درصد درمان موفق دارند، گفت: 80 درصد آمار ثبت شده یا اصلا درمان نمی‌شوند و یا درمان ناقص دارند .

شریفی در ادامه بحث سلامت روان را از جمله برنامه‌های جدی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه‌های موثر در این حوزه ضروری است .

وی  افزوده شدن کارشناسان سلامت روان و تغذیه به سیستم پیشگیری و سلامت استان در برنامه‌های تحول سلامت در حوزه بهداشت  از جمله اقدامات زیربنایی در بحث سلامت  عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 59 نفر نیرو در حال فعالیت تخصصی در حوزه خدمات سلامت‌روان هستند .

این مقام مسئول انگزدایی از اختلالات سلامت روان را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای درمان افسردگی در استان دانست و گفت: افزایش آگاهی عمومی در مورد افسردگی بین افراد مختلف جامعه ضروری است .

شریفی تأیید کرد: نقش سبک زندگی در درمان افسردگی باید به عنوان الویت اجرایی در این حوزه بیان شود .

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد سند ملی غیرواگیر خاطرنشان کرد: افزایش دسترسی بیماران افسرده به خدمات درمانی مناسب، یکی از مهمترین اهداف سند غیر واگیر است .

وی در پایان سخنان خود انجام مشاوره‌های سلامت‌روان به منظور شناسایی اختلالات روانی، آموزش مهارت زندگی و فرزندپروری، را از جمله اقدامات انجام شده در استان یزد است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha