رییس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به برخی راه‌های مقابله با انتقال بیماری هپاتیت سی، گفت: افـراد مبتلا بـه هپاتیـت سـی زمانیکه بـه آرایشـگاه مراجعه می‌کنند، بایـد از وسایل شخصی خود استفاده کرده و تیـغ و دسـتگاه آن را جداگانـه همـراه خـود داشـته باشـند.

روش‌های مقابله با انتقال هپاتیت سی/توصیه‌ای به آرایشگاه‌ها

سلامت نیوز: رییس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به برخی راه‌های مقابله با انتقال بیماری هپاتیت سی، گفت: افـراد مبتلا بـه هپاتیـت سـی زمانیکه بـه آرایشـگاه مراجعه می‌کنند، بایـد از وسایل شخصی خود استفاده کرده و تیـغ و دسـتگاه آن را جداگانـه همـراه خـود داشـته باشـند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیدموید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه پیشگیری از بیماری هپاتیت، گفت: ابتلا به بیماری هپاتیت «سی» عواقب بدی را به دنبال دارد و با توجه به درمان مشکل و پر هزینه آن، مهم‌ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری است. بر این اساس باید مراقبت‌های الزامی جهت پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری را انجام داد.

وی افزود: از جمله مراقبت‌هایی که افراد برای عدم ابتلا به هپاتیت سی باید رعایت کنند، شامل عدم استفاده از وســایلی نظیــر ناخــن‌گیــر، ریــش‌تــراش و مســواک به طــور مشــترک، ضدعفونی محل‌های آلوده به خون به صورت کامل، پوشیده کردن زخـم‌هـای پوسـتی در افـراد مبتـلا بـا چسـب زخـم و استفاده از وسایل پیشگیری در هنگام تماس جنسی است.

علویان ادامه داد: همچنین اگــر بــه دندانپزشــک مراجعــه مــی‌کنیــد، بــه دلیــل تمــاس بــا ترشــحات دهــان و خــون شــما امکان ابتـلای پزشک و دیگــران به این بیماری در صــورت عــدم رعایــت بهداشــت، وجود دارد. بنابراین افراد مبتلا به هپاتیت بایــد بیماری خود را به پزشک اطلاع دهند و امیدواریم برخی همـکاران با این بیماران برخـورد بـدی نداشته باشند. زیـرا برخورد بد با آنها راهــی جــز دروغ گفتن بـرای بیمــار بــه جــای  نمی‌گذارد و البته ما چنین چیزی را توصیه نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه مبتلایان بــه هپاتیــت ســی جهــت پیشــگیری از ابتــلا بــه هپاتیــت بـی، بایـد واکسـن ضـد هپاتیـت بـی را دریافـت کنند، افزود: این واکسن در سـه نوبـت بـه فواصـل یک مـاه و شـش مـاه بعد از تلقیـح اولیـن نوبـت واکسـن، انجام می‌شود. البته باید توجه کرد که واکسـن هپاتیـت بـی تنهـا افـراد را در برابـر هپاتیـت بـی ایمـن مـی‌کنـد و در پیشـگیری از سـایر ویـروس‌هـای هپاتیـت تاثیـری نـدارد.

 جهــت از بیــن بــردن ویــروس در لبــاس و لــوازم آلــوده بــه خــون فــرد مبتـلا بــه هپاتیــت ســی چــه بایــد کــرد؟

علویان با بیان اینکه سـاده‌تریـن روش برای از بین بردن آلودگی از لوازم و لباس‌های آلوده به خون فرد مبتلا به هپاتیت سی، جوشـاندن لبـاس و لـوازم آلـوده پـس از پـاک کـردن خـون از آنهاسـت، گفت: البتـه در صـورتی که امـکان این کار وجود نداشت، می‌تـوانید از محلـول‌هـای سـفید کننـده ۰.۵ درصد اسـتفاده کـنید. بر این اساس ابتـدا ایـن وسـائل را بـه مـدت نیـم سـاعت در ایـن محلـول قـرار داده و سـپس بـا آب سـاده و روش معمولی بشویید. همچنین لباس‌های رنگی را بهتر است در الکل ۷۰ درصد قرار داده و به روش معمولی بشویید. البته این اقدامات تنها در صورت آلوده بودن لباس‌ها و لوازم به خون باید انجام شود.

وی همچنین توصیه کرد: افـراد مبتلا بـه هپاتیـت سـی زمانیکه بـه آرایشـگاه مراجعه می‌کنند، بایـد از وسایل شخصی خود استفاده کرده و تیـغ و دسـتگاه آن را جداگانـه همـراه خـود داشـته باشـند. البته  آرایشــگاه‌ها هم بایــد توجه کنند که هنــگام ارائــه خدمـات بـه مشـتریان خـود بایـد علاوه بـر رعایـت مـوارد بهداشـتی، تیــغ‌هــا را تعویــض کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha