توده استخوانی شما از سال های نوجوانی شکل می گیرد و بعد از ۳۰ سالگی شاهد کاهش توده استخوانی خواهید بود. این وضعیت خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد و شگفت آور این است که میزان شکستگی های استخوانی در ستون فقرات، ناحیه کمر، مچ دست و دنده ها شایع تر است.

۶ گزینه ورزشی مناسب برای افراد مبتلا به ضعف استخوان

سلامت نیوز:توده استخوانی شما از سال های نوجوانی شکل می گیرد و بعد از ۳۰ سالگی شاهد کاهش توده استخوانی خواهید بود. این وضعیت خطر ابتلا به شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد و شگفت آور این است که میزان شکستگی های استخوانی در ستون فقرات، ناحیه کمر، مچ دست و دنده ها شایع تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،خبر خوب این است که شما می توانید با تقویت استخوان ها از شکستگی های استخوانی پیشگیری کنید حتی اگر مبتلا به ضعف این اندام یا در معرض پوکی استخوان باشید.

ورزش یکی از موثرترین راه های تقویت استخوان ها است و بهترین تمرینات ورزشی برای مبتلایان به ضعف استخوان ها از این قرارند:

بالا رفتن از پله ها: استفاده از پله ها به جای آسانسور استخوان های ضعیف را تقویت می کند. بالا رفتن از پله ها سبب تقویت استخوان های پا و مفصل ران شده و منجر به بهبود تعادل نیز می شود. بالا رفتن از پله همچنین توده استخوانی بیشتری را تولید می کند و کالری بیشتری می سوزاند.

پیاده روی: تحقیقات نشان می دهد که راه رفتن منظم می تواند خطر شکستگی ها را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد. مطالعات همچنین ثابت کرده که ۱۵ دقیقه راه رفتن در طول روز منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود. پیاده روی در مسیرهای شیب دار باعث تاثیرات مفید بیشتری روی استخوان ها خواهد شد.

طناب زدن: این تمرین بسیار تاثیر گذار است. پرش با طناب سبب تقویت استخوان ها مفصل ران می شود. توجه داشته باشید که ۳۰ دقیقه طناب زدن معادل سوزاندن ۴۰۰ کالری است.

تمرین های قدرتی: انجام ورزش های قدرتی به افراد دچار ضعف استخوان توصیه می شود؛ کار با وزنه، دمبل یا کش در باشگاه های بدنسازی مناسب است؛ ولی باید دقت داشته باشند از انجام فعالیت ها و حرکاتی که همراه با خم کردن کمر و برداشتن وزنه است یا دراز و نشست که همراه با خم کردن کمر و پشت است، اجتناب کنند.

وزنه برداری: لازم نیست وزنه های سنگین برای تقویت استخوان ها بلند کنید. تحقیقات نشان می دهد که انتخاب وزنه های سبک و استفاده از آنها به تناوب، سبب افزایش تراکم استخوانی در زنان بعد از سنین یائسگی می شود. اگر قدرت بدنی کافی ندارید از وزنه های سبک شروع کنید و بهترین حالت بدنی را در حال بلند کردن این وزنه ها داشته باشید تا دچار آسیب نشوید.

دویدن: دانشمندان اسپانیایی با بررسی تاثیر دویدن مداوم بر سفتی استخوان ها،‌ دریافتند هرقدر مسافتی طولانی تر بدویم شرایط برای ما بهتر خواهد شد و مواد معدنی استخوان، متراکم تر خواهد شد. طول مدت دویدن بر استحکام استخوان ها تاثیری مثبت دارد. در واقع با این کار می توان از بروز پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کرد.

منبع:care۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha