در منابع طب سنتی از حجامت در درمان بسیاری از بیماری ها نام برده شده ولی معمولا در اکثر این بیماری ها همراه با دارو و دستورات غذایی و ... است و تقریبا در هیچ کجا، به تنهایی نقش درمانی ندارد.

هشدار درباره حجامت های زیر زمینی

سلامت نیوز:«حجامت» یکی از روش های طب سنتی است و همه ما ایرانی ها آن را می‌شناسیم. البته خیلی از افراد درباره مفید و یا بی فایده بودن حجامت شک دارند که این نیز نیازمند داشتن شناختی کامل از این طب است. متخصصان طب سنتی معتقدند حجامت نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها بخصوص در بیماری های مزمن و مرتبط با سبک زندگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر حوریه محمدی متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی  بیان کرد: در منابع طب سنتی از حجامت در درمان بسیاری از بیماری ها نام برده شده ولی معمولا در اکثر این بیماری ها همراه با دارو و دستورات غذایی و ... است و تقریبا در هیچ کجا، به تنهایی نقش درمانی ندارد. امروزه نیز در بسیاری از مقالات که در کشورهای مختلف انجام شده تاثیر حجامت را بررسی کرده اند که بیشترین اثر آن در کاهش انواع مختلف درد، زونا، آسم و سرماخوردگی، روماتیسم و دردهای مفاصل بوده است.

وی در ادامه افزود: بهترین زمان برای انجام حجامت، بستگی به هدف انجام دارد اگر حجامت به منظور درمان انجام می شود طبق نظر پزشک می تواند در هر فصلی انجام شود ولی اگر هدف از انجام حجامت پیشگیری از بیماری باشد بهترین زمان فصل بهار و بعد پاییز است.

محمدی متذکر شد: حجامت هم مانند سایر روش های درمانی طب سنتی بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد و همیشه برای همه مفید نخواهد بود. به صورت کلی حجامت در سرزمین های خیلی گرم و خیلی سرد، فصول خیلی گرم و خیلی سرد و مزاج های خیلی سرد و افراد بسیار چاق ممنوعیت دارد که باید حتما قبل از انجام حجامت با پزشک طب سنتی مشورت و در صورت نیاز تدابیری قبل و بعد آن اتخاذ شود و یا اینکه روش دیگری را جایگزین آن نمایند.

این متخصص در رابطه با ارتباط حجامت با درمان سرطان گفت: در برخی مقالات کار شده در سایر کشورها بیان شده که حجامت در بیماران سرطانی می تواند باعث تاثیر بیشتر داروهای شیمی درمانی و افزایش پاسخ به درمان شود. البته بازهم تاکید می شود که در کنار سایر داروها می تواند کمک کننده باشد، در متون طب سنتی به قوت مریض و وضعیت گوارشی و کم خونی و ... هم توجه شده که درصورت وجود شرایط لازم می توان حجامت را انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی در خصوص اقدام خودسرانه افراد به انجام حجامت اظهار داشت: اقدام خودسرانه در پزشکی به صورت کلی ممنوع است و اگر خودسرانه و بدون نیاز انجام شود ممکن است مضر نیز باشد. در حجامت نیز پزشک باید وضعیت گوارش فرد، تغذیه وی، سن، شغل، بیماری های همراه، عادت های فردی و ... را مدنظر قرار دهد و بعد حجامت را توصیه و یا منع کند.

به گفته محمدی، امروزه حجامت اکثرا در مطب پزشکان و با وسایل یکبار مصرف و استریل انجام می شود ولی اگر در مکان های غیربهداشتی و زیرزمین ها و با وسایل غیراستریل انجام شود می تواند عامل انتقال بیماری های عفونی باشد.

وی در رابطه نقش حجامت در درمان آلرژی های فصلی به جام جم آنلاین گفت: در منابع طب سنتی آمده که در هنگام تغییر فصل بخصوص فصل بهار میزان بروز آلرژی های فصلی بیشتر می شود و برای پیشگیری از آن ها باید قبل از شروع این بیماری بدن پاکسازی شود که شیوه پاکسازی، بسته به شرایط و افراد مختلف متفاوت خواهد بود و بسته به شرایط می تواند حجامت، فصد، داروی مسهل یا ... انتخاب شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اهدای خون یک اقدام خداپسندانه و خوب بوده و در نجات بیماران و نیازمندان به خون بسیار مفید و موثر است. در اهدای خون معمولا 1 واحد خون دریافت و برای نیازمندان اهدا می شود اما در حجامت از چند قطره تا 30-40 سی سی ممکن است خون دریافت شود پس از نظر حجم خون خارج شده قابل مقایسه نیستند. البته این بستگی به هدف پزشک از انجام حجامت نیز دارد اگر هدف از حجامت کم کردن خون به دلیل ازدیاد خون باشد می توان به بیماران توصیه کرد که به انتقال خون مراجعه و خون اهدا کند و یک هفته قبل و بعد آن سکنجبین، سوپ جو با سبزیجات و شربت لیمو مصرف کنند.

محمدی در پایان توصیه کرد: افرادی که قصد انجام حجامت دارند باید قبل و بعد حجامت از مصرف غذاهای شور و ترش و لبنیات و تخم مرغ پرهیز کنند، در حالت گرسنگی حجامت نکنند و غذاهای سنگین و حجیم هم نخورده باشند. ورزش سنگین و کار سخت نکرده باشند، همچنین خانم ها در دوران بارداری و ایام عادت ماهیانه نیز نباشند و حتما با نظر پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha