به نظر می‌رسد دیگر جملاتی نظیر نازیبا شدن چهره شهر توسط کارتن خواب‌ها یا سر برآوردن زخم چرکین کارتن خواب‌ها از زیر پوست شهر، تیترهای ناروایی باشد.

این درد را جدی تر بگیریم

سلامت نیوز-*عفت دریس: روزگار درازی است؛ برخی شهرهای بزرگ به خصوص بندرعباس با قصه غم‌انگیز کارتن خواب‌ها همداستان است.شاید اولین بار باشد که از جملات نه‌چندان زیبا برای معرفی و حضور کارتن خواب‌ها بهره نبردیم.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: به نظر می‌رسد دیگر جملاتی نظیر نازیبا شدن چهره شهر توسط کارتن خواب‌ها یا سر برآوردن زخم چرکین کارتن خواب‌ها از زیر پوست شهر، تیترهای ناروایی باشد.ناروا از این جهت که آنان نیز عضوی از جامعه امروزمان هستند و به هر دلیلی گرفتار مشکلی شده‌اند که امکان وقوع آن برای خیلی‌ها وجود دارد.بدون تعارف باید ذکر کرد وقتی شهرداری تهران و دستگاه‌های مسئول، توفیقی در حل این مشکل نداشتند و همه طرح‌های اجرایی آنان با شکست مواجه شده، آیا می‌شودانتظاری از شهرداری و بهزیستی سایر استان‌های كشور داشت؟ اما نکته مهمی که در پس زمینه این مشکل وجود دارد،عدم اعتراف مسئولان به ناتوانی در حل این معضل و ساماندهی کارتن خواب‌ها و عدم هماهنگی دستگاه‌های مسئول برای اجرای یک طرح موفق است.

ازاین رو شاید بهتر باشدكه فکری نو اندیشیده شود. اما اگر این فکر نو از جانب یک روزنامه نگار بومی از نشریه استانی مطرح شود، به مذاق رسانه‌های بزرگ خوشایند نیست. اما آیا بهتر نیست با توجه به تجربه تلخ حضور طولانی کارتن خواب‌ها ی كشوربه ویژه دربندرعباس، طرحی نو در انداخت و تشکل های غیر دولتی همسو با بهزیستی را با شهرداری، همراه و ادغام کرد. تجربه موفق تشکل‌های غیر دولتی حوزه محیط زیست را در نظر بگیرید. اگر تشکل های مردم نهاد این حوزه با شهرداری که به‌عنوان مثال سازمان بهزیستی را تحت امر دارد، همکاری كند و ساماندهی کارتن خواب‌ها را بر پایه تشکیل شناسنامه و الگو گیری از طرح های موفق خارجی انجام دهند، به‌احتمال زیاد بانی رفع مشکل معظمی می‌شوند که امروزه دولت و شهرداری‌های بزرگ هیچ توفیقی در رفع آن نداشته اند.البته امروزه درد دیگری مانند عدم مسئولیت بسیاری از شهروندان در جامعه دیده می شود که ‌به‌دلیل ضعف فرهنگ‌سازی است‌.

جالب است بدانید چندی قبل سایت معتبری نظر مردم را در مورد حل مشکل کارتن خواب ها جویا شد و جای تعجب دارد که اغلب کاربران نظرات‌شان به نحوی بود که نشان می‌داد جامعه امروزی چندان مسئولیتی در قبال همنوعان گرفتار خود ندارد.خیلی ها زیر مطلب سایت نوشته بودند که معتادان را مثل چین به دریا بریزند، حتی عده ای نوشته بودند که از اعضای بدن کارتن خواب‌ها برای افراد سالم بهره ببرند! عده زیادی نیز ایجاد کمپ در جزایر غیر مسکونی را چاره ساز می‌دانستند و برخی اعتقاد داشتند کارتن خواب ها را باید در کمپ‌هایی در دل کویر لوت مستقر کرد.

برخی نیز خواستار اعزام کارتن خواب‌ها به عراق و سوریه جهت جنگ با داعش بودند و فقط یکی دو نفر معتقد بودند که از تجریبات مدل‌های موفق نظیر ایجاد سکونتگاهی که دولت آفریقای جنوبی در حاشیه ژوهانسبورگ برای کارتن خواب‌ها ایجاد کرده، می‌توان الگو برداری کرد که البته این تفکر منطقی در لابه لای نظرات عجیب و غریب و خارج از مسئولیت عمده کاربران، گم و ناپیدا بود. بی شک از نگاه انسانی و رافت اسلامی، عمده این نظرات قابل قبول نیست؛ شاید که مقصر اصلی این ‌نوع نگاه به پدیده کارتن خواب‌ها، نگاه منفی و غالب رسانه های بزرگ باشد و به قول بیشترصاحب نظران در این عرصه بهتر است در ابتدا نگاه کلی جامعه را به این موضوع تغییر دهیم و در مراحل بعدی دولت از این حوزه دست شسته و برای حل این موضوع به فعالیت تشکل های مردم نهاد این حوزه متوسل شود. برخی از کارشناسان حوزه های اجتماعی معتقدند برای حل موضوع زنان کارتن خواب، بهتر است از تجربه موفق تشکل های محیط زیستی الگو‌برداری‌شود و این مهم را به تشکل های مردم نهاد واگذار کرد‌. امید که برای حل نهایی این مشکل بزرگ، شاهد اتفاقات تازه ای باشیم و با ورود متفکران، جامعه شناسان و دلسوزان ،دولت نگاه خود را در این وادی تغییر دهد و برای حل پدیده کارتن خواب ها از الگوی موفقی پیروی کند.

 

*فعال اجتماعی

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha