دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

«خوشحالی، خرسندی یا شادی، یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی یا شادی می‌کند. مسائل مختلفی همچون مسائل زیستی، روانشناختی یا دینی برای تعریف و دلیل خرسندی آورده شده‌است.

کشورهای خوشـحال به روایت گزارش جهانی شادی

سلامت نیوز:گزارش جهانی شادی، نتیجه بررسی انجام شده در زمینه اندازه‌گیری سطح شادمانی در کشورهای مختلف است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: این گزارش سازمان ملل، هر سال وضعیت شادکامی در 156 کشور مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. البته درباره درستی نتایج این گزارش و آمارها نمی‌توان صد درصد اطمینان داشت و با مراجعه به آن ادعا کرد کشوری که جایگاهش در این گزارش مناسب است به طور حتم ساکنان شادی دارد.

علاوه بر این معیارهای در نظر گرفته شده برای تهیه این گزارش ممکن است معیار مناسبی برای سنجش شادی در تمام جوامع نباشد، زیرا این معیارها را باید براساس فرهنگ هر کشور در نظر گرفت. به همین دلیل نمی‌توان درباره درست یا غلط بودن این آمارها قضاوت کرد. ذکر این آمارها صرفا به منظور اطلاع از وضع کلی نشاط اجتماعی در برخی نقاط دنیاست؛ طوری که شاید بتوانیم از راهکارهای مثبت آنها برای ارتقای نشاط اجتماعی، بهره ببریم و از نکات منفی آنها در این حوزه پرهیز کنیم.

«خوشحالی، خرسندی یا شادی، یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی یا شادی می‌کند. مسائل مختلفی همچون مسائل زیستی، روانشناختی یا دینی برای تعریف و دلیل خرسندی آورده شده‌است. دانشمندان دریافته‌اند شادی و خوشحالی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن و همچنین سیستم اعصاب انسان می‌شود.‌» این تعریفی است که در مقابل کلمه شادی در ویکی‌پدیا می‌توان دید. تعریفی که می‌تواند میان مردم بسیاری از کشورهای جهان خط بکشد و آنها را متمایز از همدیگر کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، شادی در واقع مجموع کیفیت دو احساس درونی ماست، یکی حس‌ رضایت ما (مثلا وقتی معنای واقعی کار یا عملکردمان را درک می‌کنیم) و دیگری کیفیت احساسات خوبی است که در طول زندگی دریافت می‌کنیم، که هردوی اینها منجر به شادی می‌شوند و پدیده‌های نسبتا پایداری در زندگی هر فرد هستند. زندگی ما ممکن است تغییر کند و خلق و خوی ما شاید مدام در نوسان باشد، اما احساس شادی به‌صورت ژنتیک پایدارتر از هر حس دیگری عمل می‌کند. پس خبر خوب این است با تلاش مداوم می‌توان در این مورد تعادل برقرار کرد.

هر سال موسسات بسیاری در نظرسنجی‌های مختلف خود شادترین کشورهای جهان را در یک سیاهه منتشر می‌کنند. فهرستی که بر‌اساس شاخص‌های ثابتی رتبه‌بندی می‌شود. در این فهرست چند سالی ‌است کشور دانمارک و نروژ در رتبه‌های بالایی قرار دارند. اما شاخص‌های میزان شادمانی ملت‌های مختلف کدامند؟

گزارش جهانی شادی ـ که هر سال از سوی پژوهشگران سازمان ملل منتشر می‌شود ـ شش متغیر را مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سطح نشاط عمومی در کشورهای مختلف می‌داند: سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم در بدو تولد، آزادی‌انتخاب زندگی، فعالیت‌های خیرخواهانه و ادراک فساد. بر‌اساس اطلاعات استخراج شده از نظرسنجی‌های بین‌المللی حمایت‌های اجتماعی بیشترین تاثیر را در ایجاد حس شادمانی عمومی پایدار دارد. از سوی دیگر بر مبنای این بررسی، امید به زندگی سالم در بدو تولد دارای کمترین میزان اثر بر سطح شادمانی عمومی است.

چرا نروژی‌ها خوشحالند

بر‌اساس گزارش جهانی شادترین کشورها در سال 2017، مردم نروژ شادترین مردم جهان هستند و دانمارکی‌ها در رده دوم قرار گرفته‌اند. این نظرسنجی 155 کشور در جهان را مورد بررسی قرار داده است. کشور ثروتمندی چون نروژ که در رتبه‌بندی سال گذشته سازمان ملل متحد جایگاه چهارم را داشت، امسال رتبه اول را کسب کرد. جالب این که هفت کشور از ده کشور اول این فهرست، کشورهای اروپایی و پنج کشور از آنها از شمال اروپا هستند.

نروژ در حالی این جایگاه را کسب کرده که نفت ـ که یکی از منابع ثروت این کشور است ـ قیمت بالایی ندارد. در مقدمه این گزارش گفته شده است نروژ به خاطر ثروت نفت نیست که به رتبه اول شادترین کشور دست یافته است. نروژ کشوری است که ثروت حاصل از نفت خود را به جای این که صرف هزینه‌های جاری کند، برای آیندگان سرمایه‌گذاری می‌کند. این کشور توانسته خود را از چرخه رونق و رکود بسیاری از اقتصادهای قدرتمند به دور نگاه دارد.

سطح بالایی از اعتماد متقابل، هدف مشترک و سخاوت عواملی هستند که باعث شده نروژ در رتبه بندی شادترین مردم جهان، جایگاه نخست را کسب کند.

آمریکایی‌ها غمگین‌تر شده‌اند

یکی دیگر از نکات قابل توجه در فهرست تازه این گزارش، افت رتبه آمریکا میان شادترین کشورهای جهان است. رتبه ایالات متحده آمریکا با توجه به افزایش نابرابری، بی اعتمادی، فساد و اقدامات اقتصادی اخیر دولت دونالد ترامپ، در حال سقوط است و ممکن است وضعیت آمریکا را در این رتبه‌بندی بدتر کند. آمریکا در این رتبه بندی در ردیف چهاردهم ایستاده است. آمریکا سال گذشته در رتبه سیزدهم ایستاده بود که امسال وضعیتش یک پله بدتر شده است.

شادترین و غمگین‌ترین‌های جهان

در آخرین گزارش منتشر شده، نروژ توانسته رتبه اول را پس از سه سال صدرنشینی دانمارک در سال 2017 کسب کند. معرفی کشورهای شاد جهان از سال 2012 و با ابتکار عمل سازمان ملل آغاز شده است. میان 155 کشور مورد مطالعه قرار گرفته، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، سوریه و یمن دارای پایین‌ترین نمره در شاخص ملت‌های شاد هستند.

رتبه‌های اول تا دهم شادترین کشورهای جهان عبارتند از: نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، فنلاند، هلند، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و سوئد.

ده کشور آفریقای سیاه (آفریقای زیرصحرایی)، سوریه، یمن، سودان جنوبی، گینه، توگو، رواندا، تانزانیا، بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی هم در قعر رتبه‌بندی کشورهای شاد جهان قرار دارند.

در این رتبه‌بندی آمریکا در جایگاه 14، آلمان 16، انگلیس 19 و فرانسه 31 قرار گرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha