دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

واقعیت این است که بار دیگر حادثه‌ای تلخ و تکان‌دهنده برای کودکان این سرزمین اتفاق افتاده است.

رهاسازی نوزادان دوقلو در بیمارستان

سلامت نیوز:هرچند روز گذشته و به فاصله کوتاهی، دو خبر ضدونقیض از رهاسازی دو نوزاد در بیمارستانی در بندرعباس منتشر شد، اما این روایت‌های مختلف، اصل موضوع را رد نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: واقعیت این است که بار دیگر حادثه‌ای تلخ و تکان‌دهنده برای کودکان این سرزمین اتفاق افتاده است. در ماه‌های اخیر بار‌ها شاهد انتشار اخباری بوده‌ایم که نشان‌دهنده قربانی شدن کودکان در نقاط مختلف کشور است. از ربایش و قتل آتنا اصلانی گرفته تا رها کردن بنیتا در خودروی سرقتی و تجاوز و قتل کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف کشور، همه خبر‌هایی بوده‌اند که افکار عمومی را به‌شدت جریحه‌دار کردند. این‌بار خبر می‌رسد که دو نوزاد در بیمارستانی در بندرعباس رها شده‌اند. خبر اول توسط یک مددکار اجتماعی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. او مدعی شد که به صورت اتفاقی صدای نوزادانی را که برای چند ساعت کنار سطل زباله بیمارستان رها شده بودند، شنیده و بعد از این خدمات درمانی در اختیار آنها قرار گرفته است. رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس، هرچند کلیت رهاسازی دو نوزاد را تایید کرده، اما جزئیاتی مبنی بر صدمه زدن مورچه‌ها به نوزادان و ماندن آنها در کنار سطل زباله برای ساعت‌ها را رد می‌کند.

رهاسازی نوزادان بحث دیروز و امروز نیست. تاکنون موارد بسیاری در اقصی‌نقاط ایران اتفاق افتاده که سرنوشت این نوزادان را دستخوش حوادث کرده است. گرچه گاهی اوقات حق مطلب ادا نمی‌شود، اما نمی‌توان با سرپوش گذاشتن روی معضلات جای حل مساله، صورت‌مساله را پاک کرد، چراکه کتمان پدیده رهاسازی نوزادان موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود و اوضاع را بدتر می‌کند. این در حالی است که باید با بررسی همه‌جانبه و دقت موشکافانه راهی برای جلوگیری و کاهش این معضل یافت تا کمتر شاهد اتفاقاتی این‌چنینی باشیم.

نوزادان رهاشده بندرعباسی در محاصره مورچه‌ها

صدای گریه از محوطه بیمارستان شنیده می‌شد، نوزادهای دوقلو در یک پتو پیچیده شده و مورچه‌‌ها به صورت آنها هجوم برده بودند. خواهر و برادر دوقلوی تازه‌به‌دنیاآمده حال خوبی نداشتند و ساعت‌‌ها بود که شیر نخورده بودند. خبری از مادرشان نبود، هرچه بود خبر از بی‌قراری نوزادان بود. صورت‌‌هایشان زرد شده بود و لب‌هایشان سیاه، انگار ساعت‌های زیادی بود که در کنار سطل زباله ر‌ها شده بودند؛ دو نوزادی که خواهر و برادر بودند و تازه یک هفته از زمان تولدشان به این دنیا می‌‌گذشت. مددکار اجتماعی موسسه خیریه مهرآفرین در شهر بندرعباس در مورد ر‌ها شدن دو نوزاد (خواهر و برادر) در محوطه بیمارستان گفت: چندی‌پیش برای پیگیری کار‌های روزمره و پذیرش مددجو (مادر معتاد) به بیمارستانی در بندرعباس مراجعه کردم. در محوطه بیمارستان صدایی نگاه مرا به خود جلب کرد و وقتی دقت کردم، متوجه شدم که صدا از کنار سطل زباله‌ای در محوطه بیمارستان می‌آید.

نجمه بهاری افزود: واقعا تاسف‌بار بود، دو نوزاد متولدشده (دختر و پسر) با معصومیت تمام لای پتو در کارتن، گوشه‌ای از پارکینگ عمومی و در کنار سطل زباله ر‌ها شده بودند. با همکاری پرستاران بیمارستان، نوزادان به‌سرعت به بخش منتقل شدند و اقدامات درمانی برای احیای دو نوزاد آغاز شد. در ادامه مشخص شد که نوزادان متولدشده دوقلو هستند و از بیمارستان دیگری به این بیمارستان منتقل شده و حدود هفت الی هشت ساعت در کنار سطل زباله ر‌ها شده بودند. او با بیان اینکه «مورچه‌‌های اطرف زباله به مژه‌‌ها و ابرو‌های دو نوزاد صدمه زده بودند»، گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان بیمارستان، محل تولد دوقلو‌ها مشخص شد که پدر و مادر نوزاد از قشر ضعیف نبودند و بنا به دلایل دیگری نوزادان خود را رها کرده بودند. به گزارش میزان، این مددکار اجتماعی ادامه داد: با تلاش صورت‌گرفته و همکاری دادستانی و سازمان بهزیستی، دو نوزاد به شیرخوارگاه منتقل شدند.

نوزادان رهاشده در سلامتی کامل هستند

روز گذشته رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس، در تشریح جزئیات خبر منتشرشده دو نوزاد در محوطه بیمارستانی که موجب شده مورچه‌های اطراف زباله به مژه‌ها و ابروهای دو نوزاد صدمه بزنند، با رد این مطلب گفت: به دنبال این هستیم تا از طریق مراجع ذیصلاح با منتشرکننده این اخبار کذب برخورد لازم صورت گیرد تا احساسات و عواطف جامعه مورد لطمه قرار نگیرد. غلامعباس مومنی تصریح کرد: کارکنان انتظامات بیمارستان با توجه به بزرگی محوطه بیمارستانی که گشت‌های انتظامی هم به‌صورت موتورسوار و هم به‌صورت پیاده در آن حضور دارند و تمامی امور را رصد می‌کنند، به دو نوزاد برخورد می‌کنند که در پارکینگ اورژانس که 50متر تا اورژانس بیمارستان خلیج‌فارس فاصله دارد، حضور داشته‌اند. او با اشاره به اینکه این نوزادان سریعا در کمتر از چند دقیقه به اورژانس انتقال داده می‌شوند، اضافه کرد: توسط پزشکان و پرستاران زیر نظر دکتر معروفی تحت مراقبت و مورد معاینه قرار می‌گیرند که تمامی شواهد نشان‌دهنده سلامت آنهاست. به گزارش ایسنا، رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس، با بیان اینکه نوزادان لباس‌های تمیز بر تن داشتند، خاطرنشان کرد: ظاهرا آنچه از شواهد و آزمایشات برمی‌آید به مدت خیلی کوتاهی نوزادان در آن محل رهاشده بودند، زیرا آثار از دست دادن مایعات، خشکیدگی لب‌ها، زردی و براق نبودن چشم‌ها دیده نمی‌شد.

عصبانیت مردم با تکذیب و انکار واقعیت

یک مددکار اجتماعی درباره پدیده رهاسازی نوزادان در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: مدتی است که شاهد رها شدن نوزادان و کودکان در جامعه هستیم؛ معضلی حیرت انگیز که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است. محمد زاهدی‌اصل می‌افزاید: ممکن است نوزادان ناخواسته یا نامشروع باشند، ولی انسان هستند. بنابراین والدین آنها نباید دست به چنین کاری بزنند. او ادامه می‌دهد: انتشار اخبار رهاسازی نوزادان بسیار تکان‌دهنده و آزار‌دهنده است و این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که چگونه انسان به جایی می‌رسد که به خود اجازه می‌دهد نوزاد چندروزه را رها کند؟

زاهدی‌اصل در رابطه با انتشار اخبار نوزاد رهاشده بندرعباسی در فضای مجازی می‌گوید: عملا در فضای مجازی اخبار بزرگنمایی می‌شوند، حتی ممکن است با فتوشاپ تصاویری منتشر شود، اما افراد اهل فن این مساله را متوجه می‌شوند. او ادامه می‌دهد: زشت‌تر و زننده‌تر اینکه این معضل را انکار کنیم، چون وقتی دو نوزاد در کنار سطل زباله که پر از میکروب است رها می‌شوند، طبیعی است که صدمه می‌بینند. او بیان می‌کند: بنابراین تکذیب و انکار واقعیت جای اینکه تسکین‌دهنده باشد و التیامی به افکار عمومی ببخشد، بیشتر مردم را عصبانی و دلخور می‌کند. این مددکار اجتماعی می‌افزاید: چه اشکالی دارد که اصل ماجرا بیان شود. مسئولان که نوزادان را رها نکرده‌اند، انسان‌های بی‌عاطفه این کار را انجام داده‌اند. بنابراین به‌دور از انکار اجازه دهیم که بررسی کارشناسانه انجام شود تا چنین صحنه‌های زشتی افکار عمومی را پریشان نکند، چراکه انکار بی‌شرمانه است و شرایط را بدتر می‌کند. او یادآور می‌شود: باید وجدان مردم را بیدار کرده و فضایی ایجاد کنیم که افراد حساسیت بیشتری پیدا کنند، یعنی اگر فردی شاهد این اتفاقات بود، باید جلویش را بگیرد و نسبت به آن بی‌اعتنا نباشد. از این‌رو وقتی وجدان‌ها تکان بخورد، مردم از خود واکنش نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha