دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

کمبود آهن یکی از شایع ترین و فراگیر ترین اختلالات تغذیه ای در جهان است. متاسفانه عده زیدی از مردم اطلاعات چندانی از آهن و یا اینکه چگونه بفهمند مبتلا به کمبود آهن هستند ندارند. در واقع بسیاری از ما نمی دانیم سطح آهن بدنمان چقدر است.

هرآنچه باید درباره کمبود آهن بدانید

سلامت نیوز: کمبود آهن یکی از شایع ترین و فراگیر ترین اختلالات تغذیه ای در جهان است. متاسفانه عده زیدی از مردم اطلاعات چندانی از آهن و یا اینکه چگونه بفهمند مبتلا به کمبود آهن هستند ندارند. در واقع بسیاری از ما نمی دانیم سطح آهن بدنمان چقدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در ادامه می خواهیم شما را با علائم کمبود آهن آشنا کنیم و همچنین به شما بگوییم چگونه سبک زندگی تان در برخی نقاط باعث کاهش سطح آهنتان می شود.


1- خسته هستید

آهن برای به حرکت درآوردن اکسیژن در بدن ضروری است. بنابراین یکی از اولین نشانه های کمبود آهن خستگی شدید است. سطح آهن کافی برای کاهش احساس خستگی و ضعف ضروری است.


2- سردی دست و پا

باور کنید یا خیر سرد شدن دست و پاها از نشانه های کمبود آهن است چون بدن به آهن نیاز دارد تا گرما تولید کند.


3- رنگتان پریده

کمبود آهن باعث می شود سلول های قرمز خونی کاهش پیدا کنند که در نتیجه باعث رنگ پریده شدن ظاهرتان می وشد. اگر صورت، انگشتان پا، انگشتان دست، داخل لب ها، لثه ها و داخل پلک های پایین از حد معمول کمتر قرمز بود ممکن است مقصر کمبود آهن باشد.


4- ناخن های خشک و شکننده ای دارید

آهن برای رشد بافت سالم ناخن مورد نیاز است. اگر متوجه شدید ناخن هایتان در طول خود شیارهایی دارند و یا به سادگی می شکنند و ترک می خورند، می تواند نشانه ابتلا به کمبود آهن باشد.


5- ظاهر زبانتان عجیب شده

اگر ظاهر زبانتان رنگ پریده یا صاف باشد می تواند از علائم کمبود هموگلوبین در جریان خون باشد که نتیجه اش می شود سطح پایین آهن.


6- خیلی ساده از نفس می افتید

متوجه شده اید که بعد از بالا رفتن سریع از پله ها و یا انجام ورزشی سبک از نفس می افتید؟ ممکن است دلیلش کمبود آهن باشد.


7- موهایتان می ریزد

آهن یکی از مهمترین مواد معدنی برای موها است اگر حس کردید موها آن شادابی گذشته را ندارند و یا بیش از حد معمول می ریزند ممکن است کمبود آهن از عوامل نهان این مشکل باشد.


چهار سبک زندگی که موجب کمبود آهن می  شوند:

1- به طور منظم اهدا خون دارید

خون دادن آهن را در بدن کاهش می دهد و می تواند با مشکل کمبود آهن در ارتباط باشد. مطمئن شوید برنامه غذایی تان حاوی غذاهای سرشار از آهن است – مانند گوشت و سبزیجاتی که برگ های سبز دارند – تا قبل و بعد از اهدا خون احساس خوبی داشته باشید.

2- مرتب ورزش می کنید

در طول ورزش بدنتان از آهن بیشتری استفاده می کند تا اکسیژن را به نقاط مختلف بدن برساند. اگر ورزشکار هستید باید 30 درصد بیشتر از کسانی که ورزش نمی کنند به صورت روزانه آهن دریافت کنید.

3- مقدار زیادی چای می نوشید

تحقیقات نشان داده مصرف چای و قهوه می تواند باعث کاهش جذب آهن شود. از نوشیدن چای درست قبل از غذا، در طول غذا خوردن و بلافاصله بعد از آن گرهیز کنید چون اجازه نمی دهد آهن موجود در غذایی که خورده اید به خوبی جذب بدنتان شود.

4- گیاه خوار هستید

بدن آهن موجود در گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی را دو تا سه برابر بهتر از آهن موجود در سبزیجات جذب می کند. به همین دلیل افرادی که برنامه غذایی گیاه خواری دنبال می کنند بیشتر در خطر ابتلا به کمبود آهن هستند.

و بالاخره سه دلیل که نشان می دهد بیشتر در خطر کمبود آهن هستید:

1- قاعدگی های سنگین دارید

خانم هایی که در طول قاعدگی های ماهانه خود مقدار زیادی خون از دست می دهند بیشتر در خطر ابتلا به کمبود آهن هستند.

2- باردار هستید

در طول بارداری خانم ها دو برابر دیگر خانم های غیر باردار به آهن نیاز دارند. بدن به این مقدار آهن برای ساخت خون بیشتر نیاز دارد تا به کودک اکسیژن برساند. اگر خانم باردار به اندازه کافی آهن دریافت نکند مسلما دچار کمبود آهن خواهد شد.

3- به بیماری سلیاک مبتلا هستید

کمبود آهن در میان افرادی که بیماری سلیاکشان تشخیص داده نشده شایع است چون بدن نمی تواند از غذا به خوبی آهن دریافت کند. بیماری سلیاک درمان نشده باعث می شود گوشش روده با خوردن گلوتن آسیب ببیند که در نتیجه باعث می شود جذب برخی از مواد مغذی از جمله آهن دچار مشکل شود.

صحبت با پزشک یا داروساز می تواند اولین گامتان در جهت درمان باشد. استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از آهن نیز توصیه می شود و برای کسانی که دچار کمبود آهن هستند ممکن است استفاده از مکمل آهن به تقویت سطح آهن بدن کمک کند.

 منبع:netdoctor

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha