مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: شکار پرندگان آبزی که اطلاعی از سابقه‌ی بهداشتی آنها در دسترس نیست می‌تواند با ریسک بالای خطر ابتلاء به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همراه باشد.

هشدار جدی مدیر کل دامپزشکی یزد در مورد شکار پرندگان مهاجر

سلامت نیوز:مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: شکار پرندگان آبزی که اطلاعی از سابقه‌ی بهداشتی آنها در دسترس نیست می‌تواند با ریسک بالای خطر ابتلاء به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر «علی اکبر حدادزاده» در این باره تصریح کرد: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی جدی و بسیار عفونی ماکیان و پرندگان شکاری است که توسط تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود و به همین دلیل توصیه می شود به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از شکار آنها خودداری شود .

وی همچنین گفت: سرعت انتشار این بیماری قابل توجه است و درمانی برای پرندگان بیمار وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: منابع اصلی آلودگی شامل گونه‌های مختلف پرندگان اهلی، پرندگان زینتی و پرندگان وحشی است که در این بین پرندگان وحشی به ویژه مرغان آبی مهاجر عمده‌ترین منبع آلودگی محسوب می‌شوند .

به گفته وی، پرندگان آبزی ‌وحشی به ویژه انواع اردک می‌توانند ویروس بیماری را از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر انتقال دهند و از آنجا که بیماری آنفلوانزا یک بیماری مشترک است، این امر می‌تواند منجر به انتقال بیماری به جوامع انسانی نیز شود، به همین دلیل شکار پرندگان آبزی که اطلاعی از سابقه‌ی بهداشتی آنها در دسترس نیست می‌تواند با ریسک بالای خطر ابتلاء به این بیماری همراه باشد .

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر شکار، اسارت گرفتن و اقدام به اهلی کردن پرندگان مهاجر، قایق‌سواری در مجاورت لانه این پرندگان و ارتباط با آنها به هر طریقی می‌تواند خطرناک باشد .

حدادزاده در پایان یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان یزد در راستای سیاست‌های پیشگیرانه ی سازمان دامپزشکی به صورت مستمر طرح مراقبت فعال آنفوانزای پرندگان را هر ساله در سطح استان اجرا می‌کند و با همکاری اداره کل محیط زیست، هرگونه تلفات و بیماری در حیات وحش را با جدیت پیگیری می‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha