یافته های مطالعه ای جدید نشان می دهد مبتلایان به اسکیزوفرنی در صورت استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل، در مقایسه با همتایانشان که این عادات را ندارند، دستکم هشت سال کمتر عمر می کنند.

کاهش 8ساله عمر مبتلایان به اسکیزوفرنی با سبک نادرست زندگی

سلامت نیوز:  یافته های مطالعه ای جدید نشان می دهد مبتلایان به اسکیزوفرنی در صورت استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل، در مقایسه با همتایانشان که این عادات را ندارند، دستکم هشت سال کمتر عمر می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این مطالعه که در نشریه انجمن پزشکی کانادا (Canadian Medical Association Journal) منتشر شده، شامل بررسی یک میلیون و 600 هزار مورد مرگ در اونتاریو در بازه زمانی 20 ساله در سال های 1993 تا 2012 میلادی است.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،محققان از این تعداد 31 هزار و 349 مورد مرگ افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را شناسایی کردند که بیشتر آنان زن، جوان و از افراد کم درآمد کشور بودند.


آنان پی بردند با اینکه سن متوسط این بیماران در بازه زمانی سال های 1993 تا 2012 از 64 سال و هفت ماه به 67 سال و چهار ماه افزایش یافته است؛ با این حال هشت سال کمتر از همتایان خود عمر کرده اند.


دکتر فیلیپ وارد ازدانشگاه نیوساوت ولز سیدنی در بیانیه ای توضیح داد: درخصوص کاهش سطح امید به زندگی به این اندازه و در هر گروهی از بیماران باید نسبت به واکنشی اساسی در زمینه بهداشت عمومی برای حل و فصل این نابرابری بهداشتی اندیشیده شود ولی این اقدام در مورد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی روی نداده است.
افزایش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی احتمالا به دلیل افزایش میزان استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی، رژیم غذایی ناسالم یا کم تحرکی است.


پائول کوردیاک، از مرکز بهداشت روانی و اعتیاد و موسسه علوم سنجش بالینی تورنتو نیز گفت: هنوز شواهد درستی در دست نیست که چطور باید با این وضع مقابله کرد.
وی افزود: این مطالعه افزون بر مستندسازی آمار بالای مرگ و میر موضوع برابری اجتماعی را نیز مطرح می کند؛ زیرا مبتلایان به اسکیزوفرنی از خدمات درمانی و بهداشتی عمومی به اندازه افراد عادی برخوردار نیستند و نیازهای پیچیده مبتلایان به این بیماری و شرایط پزشکی همزمانی چند بیماری چالشی پیش روی ارائه دهندگان خدمات و سیستم بهداشتی و درمانی قرار می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha