قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: ۲۷/۵ درصد دانش آموزان غذای غیر مفید و ۲۵ درصد آنها نوشابه گاز دار مصرف می کنند.

۳.۶دهم درصد دانش آموزان ایرانی صبحانه نمی خورند

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: ۲۷/۵ درصد دانش آموزان غذای غیر مفید و ۲۵ درصد آنها نوشابه گاز دار مصرف می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: متاسفانه با افزایش رفتارهای غربی در کشور شاخص های مصرف غذاهای پرچرب، پرشیرینی و پرنمک در میان دانش آموزان افزایش یافته است.

وی گفت: ۱۵/۵ درصد دانش آموزان هر هفته و ۱۱/۵ درصد آنها هر روز فست فود می خورند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰۰ میلیون واحد در میان دانش آموزان توزیع شد افزود: ۶۰ درصد دانش آموزان هر روز شیر مصرف نمی کنند.

حریرچی گفت: ۶۸ درصد دانش آموزان سبزی و ۴۰ درصد آنها روزانه میوه مصرف نمی کنند در حالی که ۶۸ درصد دانش آموزان مادران خانه دار دارند که می توانند برای آنها لقمه سالم فراهم کنند.

وی افزود: ۲۱/۵ درصد دانش آموزان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند که این آمار چاقی در شهرها دو برابر روستاهاست.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از ۲۱ درصد از دانش آموزان چاقی خطرناک شکمی دارند و ۳۷/۹ دهم درصد آنها در خانه از روغن های اشباع استفاده می کنند.

حریرچی گفت: ۳/۶ دهم درصد از دانش آموزان هر روز صبحانه نمی خورند.

وی افزود: ۲۷/۵ درصد دانش آموزان چربی تری گلیسیرید بالا و ۲۸ درصد آنها چربی اچ دی ال خون پایین دارند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:? البته در سه سال گذشته شاخص های بهداشت در مدارس بهبود یافته است.

حریرچی افزود: بر اساس معاینات پزشکی دانش آموزان که همه آنها چهار بار در سال معاینه می شوند یک و نیم درصد دانش آموزان اختلال شنوایی و دو و نیم درصد آنها اختلال بینایی دارند.

وی گفت: از سال ۹۱ تا ۹۵ شاخص دندان های پوسیده از ۲/۰۹ به ۱/۸۴ درصد کاهش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اکنون ۱۵ درصد دانش آموزانی که بیشتر آنها در دوره متوسطه هستند مشکل دندان ندارند در حالی که در گذشته این آمار هشت درصد دانش آموزان را شامل می شد.

حریرچی گفت: ۷۲ میلیون پرونده الکترونیک سلامت در کشور تشکیل و برای ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خدمت انجام شده است.

وی افزود: ۱۲۳ هزار بازرسی سال گذشته از مدارس درباره نظافت دستشویی ها انجام شد که بهبود شاخص ها در مناطق شهری از ۷۵ درصد به ۸۵ درصد و در مناطق روستایی از ۵۵ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافته که برای بهبود وضع این اماکن ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کوژپشتی، زانو ضربدری و زانو پرانتزی را عارضه های اصلی در اختلالات اسکلتی دانش آموزان خواند و گفت: ۱/۲ درصد از دانش آموزان در این زمینه نیاز به مداخله پزشکی و حرکات جبرانی دارند.

حریرچی افزود: دو میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز دبیرستانی سال گذشته ۱۶ بار مکمل آهن و ویتامین D دریافت کردند.

وی گفت: سن آغاز استفاده از سیگار در سال های گذشته در کشور رو به کاهش بوده اما آنچه که مهم است موضوع بسیار خطرناک قلیان است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بر اساس ۸۹ هزار بازرسی از مدارس درباره فروش سوسیس، کالباس و نوشابه های گازدار فقط ۲/۵ درصد فروش این مواد دیده شد.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت:? ذائقه کودکان در خانه ساخته می شود و اگر دانش آموزان به نمک، چربی یا شیرینی عادت کرده اند این مسئله مربوط به ۶ سال نخست زندگی آنهاست.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار پایگاه تغذیه سالم در مدارس وجود دارد افزود:?در مدارس سوسیس، کالباس، نوشابه گازدار، فست فود، چیپس و مواد پرشیرینی توزیع نمی شود.

حمیدی گفت: بر اساس پیمایش ملی وزارت بهداشت درباره مصرف سوسیس و کالباس در مدارس فقط دو درصد مدارس از دستورالعمل ممنوعیت فروش این مواد تخطی کرده اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود? در سال ۹۴، ۲۱/۱ درصد از دانش آموزان اضافه وزن داشتند اما روند چاقی را کنترل کردیم و این مسئله در دانش آموزان پسر سه دهم درصد کاهش یافته است.

وی گفت: برای معلمان در دانشگاه فرهنگیان دو واحد درسی بهداشت قرار دادیم و دو ساعت به برنامه های بهداشت سلامت در مدارس اضافه کردیم.

حمیدی افزود: در کتب دوران تحصیل دانش آموزان ۱۲۰ صفحه مطلب درباره بهداشت و سلامت وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۶ هزار مربی بهداشت در مدارس وجود دارد و در مدارس روستایی مربیان بهداشت بهورزها هستند.

وی افزود: در بیش از ۸۰ درصد مدارس آب خوری ها از سرویس های بهداشتی جدا و این موضوع با کمک بنیاد برکت و اعتباراتی است که از این بنیاد گرفته شد.

حمیدی گفت: بیش از یک میلیون دانش آموز به عنوان سفیر سلامت در حال آموزش هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود:? ۳۰ درصد لوازم در کیف دانش آموزان نیاز روز آنها نیست و خانواده ها باید در این زمینه به آنها آموزش دهند.

وی گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت فضاهای ورزشی مدارس اختصاص یافته است و بزودی ۱۸۰ فضای ورزشی به بهره برداری می رسد.

حمیدی افزود: ۴۸ میلیارد تومان نیز هزینه خرید تجهیزات ورزشی و توزیع آنها در مدارس شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: حیاط مدرسه فضای ورزشی نیست بلکه فضاهای ورزشی باید در کنار مدارس ساخته شوند و دانش آموزان پیش از دیگران از آنها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ۳۵۰ کانون حرکت اصلاحی زیر نظر ۲۰۰ پزشک در دو سال گذشته برای دانش آموزان ایجاد شده است.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای پیشگیری از ناهنجاری ها در همه زمینه ها هیچ جایی بهتر از مدارس نیست.

وی افزود:? مدارس به تعداد کافی مربی، بهداشت و نیروی خدماتی ندارند و بودجه کافی برای این موضوع اختصاص نمی یابد.

کاظم ندافی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: وضع صندلی ها و نیمکت های مدارس مناسب دانش آموزان نیست زیرا با ابعاد دانش آموز ایرانی همخوانی ندارد.

وی افزود: ابعاد بدنی دانش آموزان بر اساس تحقیقات به دست آمده و در اختیار تولید کنندگان و وزارت آموزش و پرورش قرار داده شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران شیوع شپش در برخی از مدارس تهران و شهرهای بزرگ و استاندارد شدن وسایل گرمایشی مدارس را از جمله مشکلات دانش آموزان دانست که با آموزش و اختصاص اعتبار حل می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha