استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: ایجاد توده مدفوعی در روده كودك از عوارض طولانی‌مدت بیماری یبوست است؛ در این شرایط با ماندن مدفوع در روده و جذب آب آن، اختلالات كلیوی برای كودك به وجود می‌آید.

سلامت نیوز : الهام طلاچیان در گفت‌وگو با  فارس  در خصوص عوارض بیماری "یبوست " در كودكان اظهار داشت: یبوست بیماری است كه در مراحل اولیه با مداخله رژیم غذایی مناسب برطرف می‌شود و اگر به این بیماری توجه نشود برای كودك آزاردهنده خواهد بود.

وی بی‌اشتهایی، دردهای شكمی، بی‌قراری و بدخلقی را از مهمترین عوارض بیماری یبوست در كودكان دانست و افزود: در موارد شدید‌تر این بیماری منجر به نشت مدفوع به لباس زیر و بی‌اختیاری مدفوع در كودك می‌شود؛ این مسئله بدترین عارضه یبوست است.

این فوق‌تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش ادامه داد: بسیاری از والدین‌ بی‌اختیاری مدفوع كه ناشی از بیماری یبوست است را به حساب شیطنت كودك می‌گذارند در صورتی كه باید بدانند این مسئله آگاهانه نیست.

طلاچیان ایجاد توده مدفوعی در روده كودك را از عوارض طولانی‌مدت این بیماری دانست و افزود: در این شرایط با ماندن مدفوع در روده و جذب آب آن اختلالات كلیوی به وجود می‌آید و كودك هنگام مدفوع پاهای خود را سیخ كرده و از دفع جلوگیری می‌كند.

وی گفت: این مشكل منجر به سفت‌تر‌ و دردناك‌تر شدن مدفوع بعدی می‌شود كه در نهایت درد شكم، بی‌اشتهایی، بی‌قراری می‌شود و اگر مدفوع به لباس زیر نشت پیدا كند مسائل روحی را برای كودك به وجود می‌آورد.

وی خوراندن آب سیب، گلابی، هلو، استفاده از مواد غذایی فیبردار و مصرف مایعات فراوان به كودك را موجب بهبود بیماری یبوست دانست و اظهار كرد: اطرافیان باید به كودك كمك كنند به مدت 10تا 15 دقیقه سر توالت بنشیند و با این كار عادت دفع در كودك را به وجود می‌آورد.

استاد‌یار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: اگر كودك مبتلا به یبوست با اقدامات غذایی درمان نشد باید درمان‌‌های دارویی انجام شود، متأسفانه بعضی از داروها نظیر "شربت سنا "برای درمان یبوست متداول شده است؛ این داروها اثرات تحریك‌پذیری در روده دارد اما داروی هیدروكسید منیزیم، لاكتوز وپودر پیتر‌ولاكس بی‌ضرر است.

طلاچیان ادامه داد: قطع دارو در كودكان مبتلا به یبوست باید به تدریج صورت گیرد و الگوی دفع باید به حالت طبیعی برگردد در غیر این صورت ممكن است یبوست عود كند و سال‌ها بماند.

این فوق تخصص گوارش كودكان به بیماری یبوست در دانش‌آموزان اشاره كرد و افزود: یبوست در دانش‌آموزان ممكن است از سال‌ها قبل باشد؛ شرایط مدرسه و سرویس بهداشتی نامناسب موجب می‌شود دانش‌آموزان از رفتن به آنجا خودداری كنند و مدفوع خود را نگه دارند، این كار سیكل معیوب در آنها به وجود می‌آورد.

وی عدم اجازه معلم به دانش‌آموز برای خارج شدن از كلاس را از دیگر عوامل تشدید یبوست در دانش‌آموزان دانست و خاطرنشان كرد: دانش آموزی كه بیماری یبوست دارد باید والدین وی به اولیاء مدرسه اطلاع دهند، تا با دانش‌آموز همكاری‌‌های لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha