پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 225018

کمتر کسی یافت می‌شود که درباره بالا رفتن سن و آثار منفی آن روی طراوت، شادابی و تندرستی خود نگرانی نداشته باشد. به طور معمول این نگرانی در همه افراد و به ویژه در میان زنان وجود دارد. حال باید پرسید برای رفع این نگرانی چه باید کرد؟

۶ ترفند طلایی برای مقابله با آثار پیری

سلامت نیوز: کمتر کسی یافت می‌شود که درباره بالا رفتن سن و آثار منفی آن روی طراوت، شادابی و تندرستی خود نگرانی نداشته باشد. به طور معمول این نگرانی در همه افراد و به ویژه در میان زنان وجود دارد. حال باید پرسید برای رفع این نگرانی چه باید کرد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین از العربیه، باور متخصصان پایگاه اینترنتی Care2 که در زمینه بهداشت و تندرستی فعالیت می‌کند، انسان برای هر سال که به عمر او افزوده می‌شود، خوشحال باشد، این موضوع پذیرش آثار پیری را آسان‌تر می‌کند.

کاهش توان بدنی و ذهنی، احساس عدم جذابیت، افزایش احتمال ابتلا به بیماری و از همه مهم‌تر دانستن این موضوع که زندگی به زودی پایان می‌پذیرد، از مهم‌ترین نگرانی‌هایی هستند که افراد با آن مواجهند. برای مقابله با این نگرانی‌ها، باید شش نکته زیر را در نظر گرفت:


1: نبود الگوی مناسب

ما به همان شیوه‌ای که پدران و نیاکان ما پیر شدند، پیر نمی‌شویم. ما بیشتر از آنها کار می‌کنیم و بیش از آنها عمر می‌کنیم و الزاما در 65 سالگی بازنشسته نمی‌شویم. الگوهای زیادی که نشان دهند با پیری کنار آمده‌اند، نداریم و لذا بالا رفتن سن برای ما موضوعی ناشناخته است و باعث نگرانی ما می‌شود.

2:پیام‌های فرهنگی منفی

اگر چه در بیشتر فرهنگ‌ها، کهنسالان جایگاه ویژه‌ای داشته و از آنها به دلایل تجربه‌هایشان تقدیر می‌شود، اما همیشه جوانان در بیشتر زمینه‌ها و به ویژه موضوع اشتغال در اولویت بوده‌اند و این موضوع یکی از دلایل بحران‌های کنهسالی است.

3:بزرگ‌نمایی ناتوانی‌ها

در بسیاری از فرهنگ‌ها روی این موضوع که کهنسالان به دلیل بالا رفتن سن و کاهش توانایی، چه کارهایی نمی‌توانند بکنند، تمرکز ویژه می‌شود و این باعث افزایش نگرانی این افراد می‌شود.

4:ترس از روبرو شدن با آینه

برخی افراد از اینکه روبروی آینه قرار گیرند، می‌هراسند، مبادا چهره در حال پیر شدن خود را ببیند. آنها می‌خواهند دائما در سن 25 سالگی باقی بمانند و این امر ناشدنی است.

5:ناراحتی برای فرصت‌های از دست‌رفته

اگر ستاره یک رشته ورزشی نیستیم، احتمالا هر روز که می‌گذرد، فرصت‌هایمان برای ستاره شدن نیز کاهش می‌یابد. این موضوع خیلی‌ها را برای فرصت‌هایی که از دست داده‌اند، ناراحت و پشیمان می‌کند و این احساس که پیری به معنای دست کشیدن از رویاهاست، آنها را می‌آزارد.

6:ترس از مرگ

پیری، بیهودگی رویای جاودانگی را برای خیلی از افراد عیان می‌کند و به ویژه زمانی که با بیماری مواجه می‌شوند، متوجه می‌شوند، مرگ در همین نزدیکی‌هاست.

حال چه باید کرد؟

حال با توجه دلایلی که کنار آمدن با بالا رفتن سن را برای افراد مشکل می‌کند، کارشناسان نصایحی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند این روند و پذیرش آن را آسان‌تر می‌کنند. بسیاری از ما ممکن است تا ربع قرن نیز بیش از سن معمول بازنشتگی کار کنیم، لذا نباید بالا رفتن سن را با نزدیک شدن به نقطه پایان یکی دانست.

1.تمرکز روی نقاط مثبت پیری و به ویژه بالا رفتن تجربه و دانایی افراد

2.تلاش برای شناخت الگوهایی که پیری را به شکل مثمر ثمری زیسته‌اند

3.تلاش برای لذت بردن از زمان حال با هدف نادیده‌ گرفتن نگرانی‌های مرتبط با آینده

4.انجام ورزش‌های پرورش ذهن، مانند یوگا برای تقویت تمرکز

5.استفاده بهینه از زمان و در نظر گرفتن اینکه هیچ کس تا ابد زنده نمی‌ماند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha