محققان نسبت به گسترش سوپر مالاریا در جنوب شرق آسیا هشدار دادند. این مالاریا نسبت به دارو مقاوم است.

گسترش مالاریای مقاوم به دارو در جنوب شرق آسیا

سلامت نیوز:محققان نسبت به گسترش سوپر مالاریا در جنوب شرق آسیا هشدار دادند. این مالاریا نسبت به دارو مقاوم است.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، داروهای ارتمینیسینین و پیپراکویین به عنوان بهترین درمان‌ بیماری های انتقال یافته از پشه معرفی شده‌اند؛‌ ولی محققان به تازگی مشاهده کرده‌اند در برخی نقاط دنیا بیماری های انتقال یافته از پشه نسبت به این داروها مقاوم شده‌اند.


به گزارش مدیکال ساینس،مطالعات جدید خبر از مقاومت انگل پلاسمودیم فالسیپاروم نسبت به داروی ارتمیسینین در منطقه Greater Mekong در جنوب شرق آسیا می‌دهد که تهدیدی بزرگ برای کنترل و ریشه کنی مالاریا محسوب می‌شود.


سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که پیشرفت چشمگیری در زمینه کاهش موارد ابتلا به مالاریا دیده شده و از سال 2010 تا 2015 میلادی موارد ابتلا به مالاریا حدود 21 درصد و مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود 29 درصد کاهش یافته است، با این وجود سالانه بیش از 420 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.


مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.


این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.
نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha