شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 225167

اغلب ما فکر می کنیم که دانستن گروه خونی برای مواقع ضروری مانند انتقال و یا دریافت خون اهمیت دارد.

بخور و نخورهای گروه خونی O

سلامت نیوز: اغلب ما فکر می کنیم که دانستن گروه خونی برای مواقع ضروری مانند انتقال و یا دریافت خون اهمیت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نبض ما، اما توجه به گروه خونی می تواند از طریق مشخص کردن مطلوب ترین رژیم غذایی به سلامت ما هم کمک کند.


خون و انواع گروه های خونی

خون از اجزای حیاتی متعددی شامل پلاسما، سلول های قرمز و سفید و پلاکت تشکیل شده است. به علاوه خون دربردارنده آنتی ژن ها هم است که وظیفه برانگیختن سیستم ایمنی برای حمله به مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و گروه های خونی بیگانه را به عهده دارند.

گروه های خونی به چهار نوع A، B، AB و O تقسیم می شوند و بر اساس عامل Rh هم تقسیم بندی های بیشتری پیدا می کنند.

از میان گروه های خونی، گروه خونی O ویژگی هایی دارد که آن را منحصر بفرد می کند: گروه خونی O مثبت دربرگیرنده آنتی بادی های گروه های A و یا B نیست اما عامل Rh آن مثبت است. در مقابل گروه خونی O منفی نه آنتی بادی های گروه های A و یا B را دارد و نه عامل Rh آن مثبت است. به همین دلیل گروه خونی O منفی می تواند به همه گروه های دیگر اهدا شود.

گروه خونی و رژیم غذایی

ممکن است گروه های خونی مختلف میزان آسیب پذیری افراد را نسبت به برخی شرایط خاص مانند خطر ابتلا به سرطان پانکراس، لخته های خون و حمله قلبی بیشتر یا کمتر کنند. برای مثال برخی تحقیقات نشان داده که افراد دارای گروه خونی O کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونری قلب قرار دارند اما در عوض احتمال ابتلای آنها به زخم معده بیشتر است.

به علاوه بر اساس تحقیقات، هنگامی که خون در تماس با بعضی غذاها به خصوص پروتئینی به نام لکتین قرار می گیرد یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد.

آزمایش خون

لکتین که تأثیر مستقیمی روی خون و دستگاه گوارش دارد، موجب اختلالات هورمونی می شود، مانند وقتی که یک ماده خارجی وارد بدن شده باشد.

به همین دلیل این موضوع مطرح شده است که افراد با گروه های خونی مختلف به غذاهای مختلف و لکتین آنها واکنش های مختلفی نشان می دهند. در نتیجه برای گروه های خونی مختلف رژیم های غذایی مختلفی توصیه شده است.


گروه خونی O  چه چیزهایی بخورند؟

با اینکه هنوز داده های علمی موثقی درباره رژیم غذایی در گروه های خونی مختلف به دست نیامده است اما طرفداران این عقیده خوردن یک سری از مواد غذایی را به کسانی که گروه خونی O دارند توصیه می کنند:

    غذاهای گوشتی مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفند، ماهی، مرغ و…
    هر چند از لبنیات و تخم مرغ باید پرهیز شود اما این افراد می توانند گهگاهی از موادی مانند کره، پنیر و شیر سویا استفاده کنند.
    آجیل به خصوص تخمه کدو تنبل و مغز گردو
    حبوبات مانند لوبیا و نخود
    گرچه بهتر است از اغلب غلات پرهیز شود اما می توانند از بعضی از آنها مانند جو، گندم سیاه و برنج استفاده کنند.
    به جز چند سبزی، می توانند از اغلب سبزیجات مانند گوجه فرنگی، سیر، ترب کوهی، کلم بروکلی، بامیه، پیاز، جعفری، فلفل قرمز، سیب زمینی، کدو حلوایی و شلغم استفاده کنند.
    اکثر میوه ها مانند آلو،انجیر،  گریپ فروت و بیشتر انواع توت ها
    بعضی چاشنی ها مانند نمک ید دار، کاری، فلفل هندی
    عسل، شکلات، کاکائو

افراد دارای گروه خونی O چه چیزهایی را نباید بخورند؟

در کنار مواد غذایی که خوردن آنها برای دارندگان گروه خونی O مجاز شمرده شده، اجتناب از بعضی مواد غذایی هم توصیه شده است مانند:

    بعضی انواع لبنیات که در فهرست بالا ذکر نشده اند مانند ماست و دوغ
    برخی از آجیل ها مانند بادام زمینی و پسته
    بعضی از حبوبات مانند عدس و عدس قرمز
    غلات مانند ذرت، بلغور، گندم سفید و سبوس
    بعضی از سبزیجات مانند کلم، گل کلم، جوانه یونجه، سیب زمینی، بادمجان، آووکادو و تره فرنگی
    بعضی از میوه ها مانند خربزه، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، تمشک،  ریواس و نارگیل
    بعضی از چاشنی ها مانند فلفل سفید و سیاه، سرکه، دارچین، ذرت ترشی، جوز هندی، وانیل، ترشی و سس مایونز
    چای سیاه و قهوه

یک توصیه مهم!

مجدداً تکرار می کنیم که هنوز درباره رژیم غذایی در گروه های خونی اطلاعات علمی به دست نیامده است و این احتمال وجود دارد که این قبیل رژیم ها به دلیل تغذیه سالم تری که برای افراد به ارمغان می آورند، موجب افزایش احساس سلامتی در افراد شده باشند و نه به دلیل تناسب با گروه خونی آنها. اما به هر صورت توصیه اکید ما آن است که قبل از هر نوع رژیم غذایی با پزشکتان  مشورت کنید.

منبع:medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha