شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 225177

این روزها خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که صدای متخصصان تغذیه را درآورده است؛ خبری که از متخصصان دانشگاه‌هاروارد نقل قول شده و مصرف نوشابه را آن‌قدرها هم که گفته شده، مضر نمی‌داند!

شایعه‌هایی درباره نوشابه ها

سلامت نیوز:این روزها خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که صدای متخصصان تغذیه را درآورده است؛ خبری که از متخصصان دانشگاه‌هاروارد نقل قول شده و مصرف نوشابه را آن‌قدرها هم که گفته شده، مضر نمی‌داند!


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از جام جم، بد نیست بدانید، بعد از بررسی تمام وبسایت‌های معتبر، حتی یک خبر موثق مبنی بر بی خطر بودن نوشابه گازدار پیدا نشد و بالعکس بر اساس آخرین بررسی متخصصان واقعی‌هاروارد، مصرف مداوم این نوشابه‌ها طول عمر افراد را به طور میانگین 5/4 سال کاهش می‌دهد. به بهانه این خبر جعلی به شایع ترین باورهای نوشابه‌ای و صحت و سقم آنها می‌پردازیم.

نوشابه‌های مشکی از دیگر نوشابه‌ها زیان‌آورترند

این باور کاملا درست است. هر چند میزان ضرر نوشابه‌ها را رنگشان تعیین نمی‌کند،‌ ولی نوع مشکی در مقایسه با نوشابه‌های دیگر مضرتر است، چون اسیدفسفریک بیشتری دارد و مزه تیزی که به دنبال نوشیدن این نوشابه احساس می‌کنید، ناشی از همین اسیدهاست. یادتان باشد، اسیدفسفریک، مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود و دقیقا به همین دلیل، متخصصان تغذیه مصرف نوشابه را با خطر ابتلا به پوکی استخوان
مرتبط می‌دانند.

کالری هر بطری نوشابه، معادل کالری 20‌قاشق شکر است

این موضوع کاملا درست است. هر بطری نوشابه به‌طور متوسط، 20 قاشق چایخوری شکر دارد و مصرف این مقدار شکر، باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه ایجاد چاقی می‌شود. در عین حال، تحقیقات نشان داده است،‌ مصرف یک قوطی نوشابه در روز، خطر چاقی را در کودکان تا 60 درصد افزایش می‌دهد و به همین دلیل،‌ بشدت در معرض مشکلات قلبی - عروقی، دیابت و فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

اگر گاز نوشابه را قبل از مصرف بگیرید، دیگر خطرناک نیست

گاز کربنیک، همان ماده‌ای است که در ترکیبات نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد و راز اصلی خوشمزگی آنهاست اما بر خلاف باور عموم این گاز با به هم زدن نوشابه از بین نمی‌رود و نه تنها باعث بروز نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود بلکه مشکل رفلکس معده و مری را تشدید می‌کند. pH نوشابه‌های گازدار بین 5/2 تا 5/3 است که باعث اسیدی شدن معده خواهد شد. این در حالی است که در دستگاه گوارشی فقط معده قادر به مقاومت در برابر چنین محیط اسیدی است،‌ اما دیگر اعضای سیستم گوارش مثل گلو و مری در پی مصرف نوشابه گازدار، دچار اختلال می‌شوند.

اگر گاز نوشابه خطرناک است، دوغ گازدار هم نوشیدنی سالمی نیست

این یک باور غلط است. گاز موجود در دوغ‌ها گاز کربنیک نیست. این گاز در اثر تخمیر قند لاکتوز در شیر یا دوغ به وسیله میکروارگانیسم‌ها به وجود می‌آید که حالت اسیدی ندارد. پس مثل نوشابه گازدار مضر نیست.

نوشابه بدون قند بخورید تا سلامتتان به خطر نیفتد

نوشابه بدون قند یا به اصطلاح رژیمی قند ندارد و باعث اضافه وزن نمی‌شود، اما این موضوع به معنی بی خطر بودنش نیست. این نوشیدنی‌ها حاوی شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام هستند. بحث و بررسی در مورد این شیرین‌کننده همچنان ادامه دارد اما خبر بد این که سرطانزا بودن آسپارتام در صورت مصرف طولانی‌مدت توسط محققان ثابت شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha