شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 225194

مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس نشان می‌دهد آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا دشمن کلیه ها

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس نشان می‌دهد آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این مطالعه با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از 2.5 میلیون نفر به مدت 8.5 سال در آمریکا نشان می‌دهد آلودگی هوا با بیماری‌های مزمن کلیه و در نهایت نارسایی کلیه مرتبط است.


به گزارش مدیکال ساینس،این مطالعه نشان می‌دهد از جامعه آماری مور مطالعه، 44 هزار 793 نفر مبتلا به بیماری های مزمن کلیه و دو هزار و 438 نارسایی کلیه، با آلودگی هوا با شاخص آلودگی فراتر از 12 میکروگرم در متر مکعب هوا مرتبط بوده که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا بیان شده است.


ذرات گردو غبار، ذرات میکروسکوپی خاک، آلودگی، دود و بخار وقتی که وارد جریان خون می‌شوند، عملکرد کلیه را مختل می کنند. علاوه بر کلیه ها، ارگان ‌های دیگر بدن از جمله قلب و ریه نیز آسیب می‌بینند که در مطالعات دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد حتی مقادیر کم از ذرات آلاینده نیز برای کلیه‌ها مضر هستند. هرچه میزان آلاینده‌ها بیشتر باشد، آسیب وارد به کلیه نیز شدیدتر است.


بیماری مزمن کلیه به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و فشار خون بالا منجر می شود. این عارضه در مراحل نهایی، به نارسایی کلیه منجر می شود و عملکرد کلیه ها به طور کامل متوقف می شود. در این مرحله از بیماری، تنها راه درمان دیالیز یا پیوند کلیه است.


کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. کلیه روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود.
نتایج این مطالعه در نشریه American Society of Nephrology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha