محققان با انجام یک پژوهش جدید به خواص سیب‌زمینی بنفش در درمان سرطان روده بزرگ پی بردند.

تاثیر میوه و سبزیجات رنگی در مبارزه با سرطان روده

سلامت نیوز:محققان با انجام یک پژوهش جدید به خواص سیب‌زمینی بنفش در درمان سرطان روده بزرگ پی بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، آنها دریافتند که افزایش مصرف سیب‌زمینی بنفش و دیگر میوه‌ها و سبزیجات رنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بسیاری از بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی،در پژوهشی که این محققان بر روی خوک‌ها انجام دادند، مشخص شد که "یک رژیم غذایی مکمل با کالری بالا"  (HCD) با سیب زمینی بنفش منجر به کاهش سطح "اینترلوکین 6 " (IL-6) می‌شود که یک پروتئین التهابی است و مطالعات نشان می‌دهد می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

"جیرام کی.پی وانامالا"، استاد علوم غذایی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و همکارانش می‌گوید: نتایج به دست آمده از پژوهش آنها مهر تاییدی است بر تحقیقات قبلی که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ارتباط دارند.

با توجه به آمار به دست آمده از انجمن سرطان آمریکا، در سال جدید95  هزار و 520 مورد جدید سرطان روده بزرگ در ایالات متحده تشخیص داده شده است.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن 5 سال بیشتر بیماران تا 92 درصد است.

اما در مورد بیمارانی که سرطان آنها متاستاز شده و به سایر نقاط بدن گسترش یافته، احتمال زنده ماندن 5 سال بیشتر، در حدود 11 درصد است.

مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات رژیم غذایی مانند کاهش مصرف گوشت و افزایش مصرف غلات، میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند.

پروفسور "وانامالا" و تیمش بر این یافته‌ها تاکید دارند که چگونه میوه ها و سبزیجات رنگی ممکن است به بهبود سلامت روده بزرگ کمک کنند.

محققان با انجام نوعی آزمایش بر روی خوک‌ها به این نتایج دست یافتند.

آنها خوک‌ها را به مدت 13 هفته با سه رژیم غذایی مختلف تغذیه کردند که شامل رژیم غذایی پر کالری، رژیم غذایی پر کالری به همراه سیب زمینی بنفش (خام یا پخته شده) و رژیم غذایی معمولی و کنترل شده بود.

سیب زمینی بنفش همانند بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات رنگی، حاوی مواد مغذی سودمندتری نسبت به همتایان سفید خود است.

با وجود اینکه سیب زمینی معمولی سرشار از اسیدهای فنولی و آنتوسیانین‌ها است، اما سیب زمینی بنفش دارای میزان بیشتری از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان است.

پس از گذشت 13 هفته از این رژیم غذایی، تیم تحقیقاتی به منظور بررسی چگونگی تاثیر هر رژیم غذایی بر روی بیان ژن و سطوح نشانگرهای ضد التهابی به بررسی بافت روده بزرگ خوک‌ها پرداختند.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که در مقایسه با خوک‌های تغذیه شده با رژیم غذایی کنترل شده که در آن سیب زمینی بنفش وجود داشت، در خوک‌هایی که تنها با HCD تغذیه شده بودند، افزایش سطح IL-6 مشاهده می‌شد که این امر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد.

این در حالی بود که افزایش میزان IL-6 در خوک‌هایی که با سیب زمینی بنفش تغذیه شده بودند، کمتر بود.

محققان این پژوهش اظهار کردند: "شیوع بیماری‌های التهابی مزمن در سراسر جهان افزایش یافته، بنابراین ایجاد مداخلات غذایی یا راهبردهای ایمن، موثر و مقرون به صرفه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها ضروری است."

محققان اخیرا یافته‌های خود را در مجله Nutritional Biochemistry  منتشر کرده‌اند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha