عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه معمولاً در کشور ما حدود 60 درصد نوزادان پس از تولد به زردی مبتلا می‌شوند گفت: این آمار در نوزادان نارس به 80 درصد می‌رسد.

علل بروز زردی نوزادان را بشناسید

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه معمولاً در کشور ما حدود 60 درصد نوزادان پس از تولد به زردی مبتلا می‌شوند گفت: این آمار در نوزادان نارس به 80 درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد ترکمن فوق‌تخصص بیماری‌های نوزادان  در خصوص میزان شیوع، علل بروز و روش‌های درمان زردی نوزادان، اظهار داشت: شیوع زردی در میان جوامع آسیایی بیشتر از کشورهای غربی است و همچنین این بیماری یکی از بیماری‌های بسیار شایع نوزادان محسوب می‌شود.

وی افزود: معمولاً در کشور ما حدود 60 درصد نوزادان پس از تولد به زردی مبتلا می‌شوند که این آمار در نوزادان نارس به 80 درصد می‌رسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، گفت: اغلب اوقات بروز زردی خوش‌خیم است و نیازی به بستری نیست اما در مواقعی نیز شدت زردی زیاد بوده و نوزاد باید بستری شود.

وی با بیان اینکه زردی به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: زردی‌های غیرمستقیم بسیار شایع هستند و زردی‌های مستقیم شایع‌ نبوده اما در صورت بروز می‌توانند خطرناک باشند.

ترکمن در خصوص علل بروز زردی نوزادان، گفت: ناسازگاری گروه‌های خونی می‌تواند یکی از علل بروز زردی باشد به طور مثال اگر گروه خونی مادر O و گروه خونی نوزاد A یا B باشد یا اینکه گروه خونی مادر منفی و گروه خونی نوزاد مثبت باشد ممکن است کودک به زردی مبتلا شود اما باید توجه داشت همیشه این گونه نیست.

فوق‌تخصص بیماری‌های نوزادان با بیان اینکه کمبود آنزیم T6PD می‌تواند باعث بروز زردی شود، گفت: برای درمان این گونه زردی‌ها معمولاً یک دوره طولانی‌مدت طی شود. همچنین در مواقعی نوزاد به دلیل شیر نخوردن که معمولاً در روزهای دوم و سوم پس از تولد رخ می‌دهد ممکن است به زردی دچار شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه نوعی ماده در شیر برخی از مادران وجود دارد که می‌تواند باعث بروز زردی شود، گفت: ابتلا به این نوع زردی معمولاً بعد از اتمام هفته اول اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: کم‌کاری تیروئید، نارس بودن نوزاد، جذب ضعیف زردی توسط کبد، ابتلا مادر به دیابت از جمله مواردی هستند که می‌توانند در بروز زردی نوزاد نقش داشته باشند.

این متخصص نوزادان در خصوص خطرات بیماری زردی، گفت: در صورتی که زردی نوزاد درمان نشود می‌تواند به مغز رسوخ کند و باعث ایجاد اختلالات حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی و در مواقعی کاهش شنوایی و کر شدن نوزاد شود.

ترکمن تصریح کرد: در کودکانی که وزن آنها 3 کیلوگرم است در روزهای ابتدایی اگر عدد زردی به بالای 20 یا 25 برسد احتمال بروز خطر بیشتر خواهد بود. همچنین در نوزادانی که وزن آنها 1500 گرم است افزایش عدد زردی از حد نرمال می‌تواند خطرناک باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در خصوص درمان این بیماری، گفت: بهترین درمان برای برطرف کردن زردی نوزادان نوردرمانی است و در مواقعی که عدد زردی به بالای 25 می‌رسد ممکن است از طریق ناف نوزاد خون کودک تعویض شود.

وی گفت: همچنین استفاده از داروها و شیر خشک به طور معمول برای درمان زردی توصیه نمی‌شود.

این متخصص نوزادان تصریح کرد: استفاده از روش حجامت نوزادی، روش مناسبی برای درمان زردی نیست و متخصصان به هیچ عنوان این روش را توصیه نمی‌کنند زیرا ممکن است به گوش نوزاد آسیب برسد و باعث ایجاد عفونت‌هایی در این ناحیه شود. همچنین استفاده بیش از حد از شیر خشت یا داروهای گیاهی می‌تواند باعث کم‌آبی بدن نوزاد، اسهال و عوارض گوارشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha