تاکنون 296 هزار و 400 متر مکعب آوار ‌برداری در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انجام شده است.

تلاش برای بازسازی واحدهای زلزله زده تا قبل از فصل سرما

سلامت نیوز: تاکنون 296 هزار و 400 متر مکعب آوار ‌برداری در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: همه ساله با شروع فصل سرما دغدغه مسئولان تأمین زیرساخت‌های لازم برای گذراز پاییز و زمستان با کمترین مشکل برای مردم است. از همین رو این روزها روزهای پرکاری برای دستگاه‌های خدمت رسان است تا خود را مهیای فرا رسیدن سرما کنند. اما این قصه در استان‌های سردسیر که به طور معمول زودتر از همه جا میزبان سرما هستند داستان دیگری دارد.
حالا تصور کنید در همین استان‌ها، زلزله خانه شما را ویران کرده باشد و مجبور باشید زمستان را به جای خانه گرم و نرم در چادر یا حتی کانکس سپری کنید. می‌بینید که حتی تصور این موضوع هم می‌تواند باعث احساس سرما تا عمق وجود شود. آذربایجان شرقی یکی از چند استانی بود که امسال بر اثر وقوع زلزله چند بار لرزید و صدها خانه دچارخسارت شد. براساس برآوردهای تکمیلی کارشناسان بنیاد مسکن استان تعداد کل واحدهای آسیب دیده از زلزله ۴.۹ ریشتری ششم شهریور ماه امسال، ۸۳۵ واحد بوده که این حادثه بیشترین تخریب را در روستای «ایوق» داشته است. شهر شربیان، دوزدوزان و دیگر روستاهای همجوار از جمله اسماعیل آباد، برنج آباد، دهدولان، سرچشمه ولنجوان نیز از این حادثه آسیب دیده‌اند.

تأکید مسئولان بر بازسازی
با وجود آنکه مسئولان استانی تأکید کرده‌اند تا قبل از شروع سرما بیشتر خانه‌ها بازسازی می‌شود اما واقعیت امر این است که مردم این استان برای داشتن یک سرپناه امن فرصت زیادی ندارند. کارشناسان بر این باورند که همکاری خود مردم در بازسازی مناطق می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد و شاید بتوان رکورد بازسازی مناطق زلزله زده در کشور را به یاری اهالی برای این استان ثبت کرد.

روند مناسب بازسازی در مناطق زلزله‌زده
«خلیل ساعی» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در زلزله مرداد ماه سال 91 که در منطقه ارسباران اتفاق افتاد 314 روستا تحت تأثیر زلزله دچار خسارت شد، اما در زلزله اخیر تنها یک روستا آسیب دیده است. بیشترین تخریب به روستای ایوق وارد شده و لرزش‌ها در 10 روستای دیگر تنها احساس شده و خسارتی به‌دنبال نداشته است. در این زلزله 314 واحد مسکونی و دامی آسیب دیده که کار بازسازی آنها از نخستین روزها شروع شده و در تلاش هستیم تا قبل از شروع فصل سرما حداقل به مرز نازک کاری برسد و بقیه کارها بعد از اسکان افراد به مرور انجام شود. به گفته ساعی واحدهایی که بالای 60 درصد آسیب دیده‌اند به‌طور کامل بازسازی می‌شود اما خانه‌های دیگر هم که تا 30 درصد دچار خسارت شده‌اند مشمول دریافت تسهیلات شده و به مرور بازسازی می‌شوند.


اتمام آواربرداری واحدهای آسیب‌‌دیده
«حافظ باباپور»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در زلزله 6 شهریور ماه امسال تعداد 224 واحد مسکونی کم دوام، آسیب دیده و نیازمند بازسازی است. مرکز این زلزله در شربیان سراب بویژه درروستای ایوق بوده و در دیگر نقاط استان خسارتی به دنبال نداشته است. با توجه به اقدامات انجام شده از سوی اهالی و دستگاه‌های اجرایی استان آواربرداری تمام واحدهای آسیب دیده به اتمام رسیده و امیدواریم تا قبل از شروع سرما مردم بتوانند در واحدهای بازسازی شده ساکن شوند. همکاری خود مردم در بازسازی مناطق می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد. ما سعی داریم بودجه‌ها بموقع تزریق شود اما اصل کار همت خود اهالی است.


3 واحد به مرحله زیر سقف رسید
وی اضافه کرد: پی‌کنی واجرای بتن 87 واحد انجام و 15 واحد به مرحله فونداسیون رسیده‌اند. همچنین 3 واحد به مرحله زیر سقف رسیده‌اند و کارها بسرعت ادامه دارد. سعی کرده‌ایم به جای استفاده از سازه‌های بتنی که زمان بیشتری را می‌برد از سازه‌های فلزی و پیچ و مهره‌ای استفاه کنیم. نزدیک به ۳۰۰ واحد آوار‌برداری واحدهای دامی وانباری نیز انجام شده که پی کنی این واحدها نیز شروع شده است. باباپور افزود: تمام واحد‌ها برای استفاده ازتسهیلات وام کم بهره روستایی به بانک‌ها معرفی شده‌اند. از این تعداد 125 مورد تشکیل پرونده داده‌اند و 114 مورد به مرحله عقد قرار داد رسیده‌اند. علاوه بر تسهیلاتی که به منازل و واحدهای دامی خسارت دیده اعطا می‌شود، آوار برداری، نقشه، نظارت وپروانه برای بازسازی و نوسازی منازل نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.


سیمان رایگان در اختیار مردم زلزله‌زده «ایوق» قرار می‌گیرد
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای ساخت همه واحدهای آسیب دیده حدود ۲۰۰ میلیون ریال وام کم بهره 4 درصد و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و همچنین 120 کیسه سیمان پاکتی برای هر واحد به صورت رایگان تحویل متقاضیان می‌شود. باباپور ادامه داد: در حال حاضر 78 خانواده در چادر و کانکس اسکان دارند و در تلاش هستیم تا قبل از شروع فصل سرما این خانوارها ساماندهی شوند. کار ساخت خانه‌ها توسط اهالی انجام می‌شود و بنیاد مسکن بر حسن انجام کار نظارت دارد. بانک‌های استان نیز همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند و عملیات بازسازی خانه‌ها با سرعت در حال انجام است.


چاره‌اندیشی برای زمستان
خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز گفت: آرماتور‌بندی 40 واحد انجام شده و 35 واحد نیز بتن‌ریزی شده است. 3 واحد به مرحله زیر سقف رسیده و 2 واحد در مرحله اجرای تیرچه بلوک است و تا روزهای آینده آماده اسکان است. ما در تلاش هستیم واحدهای صددرصد آسیب دیده زودتر از بقیه واحد‌ها ساخته شود. اما اگر قبل از شروع سرما این واحدها آماده نباشند حتماً در خصوص اسکان خانواده‌هایی که الان در چادر ساکن هستند چاره اندیشی می‌شود. وی افزود: در زلزله سال 91 تعدادی کانکس به صورت رایگان در اختیار اهالی قرار گرفت که شایسته بود بعد از بازسازی خانه‌ها این کانکس‌ها در اختیار دستگاه‌های استان قرار بگیرد تا در حوادث دیگر با مشکل رو به رو نشویم. این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر این کانکس‌ها به‌عنوان کارگاه یا دیگر عناوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه در زلزله اخیر شربیان هیچ کانکسی به اهالی داده نشده و آنان در چادر اسکان دارند.
ساعی خاطرنشان کرد: تاکنون 296 هزار و 400 متر مکعب آوار‌برداری انجام شده که این میزان نشانگر تلاش مسئولان و اهالی است. بانک‌ها نیز همکاری لازم را انجام داده‌اند. حتی قبل از اینکه اعتبارات دولتی ابلاغ شود 2 بانک مسکن و ملی موظف شدند تسهیلات را در اختیار افراد قرار دهند. این مقام مسئول گفت: با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی استان  لازم است اردوگاه های اسکان موقت که در مواقع بحران استفاده می شوند به اسکان دایم یا همان کانکس  تبدیل شوند تا مشکلات احتمالی سرما و بارش ها رفع شود. سرمای زودهنگام استان یکی از مشکلات در مواقع بحران است که لزوم بازسازی مناطق خسارت دیده را دو چندان می کند.  در حوادث سال های گذشته استان همواره پیشرو بوده و توانسته آمار درخشانی در خصوص بازسازی ارائه دهد. امسال نیز امیدواریم با همکاری اهالی بتوانیم این بدعت را ادامه دهیم .


مردم حوادث را باور ندارند
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی افزود: درست است که بازپرداخت تسهیلات هر چند کم بهره هم برای روستاییان مشکل است اما موضوع مهم‌تر این است که مردم حوادث را باور ندارند و هزینه مقاوم‌سازی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای سلامت تصور نمی‌کنند. در حالی که تجربه حوادث قبلی در کشور نشان می‌دهد اگر خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شوند میزان خسارت‌های وارد شده تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت و مردم کمتر متضرر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha