در پهنه‌های کوهستان منطقه حفاظت‌شده کرکس نطنز استخر‌های بزرگ آب برای برش سنگ‌های گرانیت معادن واقع در منطقه ایجاد شده است.

معدنکاری نفس کرکس را به شماره انداخته است

سلامت نیوز: در پهنه‌های کوهستان منطقه حفاظت‌شده کرکس نطنز استخر‌های بزرگ آب برای برش سنگ‌های گرانیت معادن واقع در منطقه ایجاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،حجم آب این استخر‌ها كه با رابر پوشیده شده‌اند حدود 250 هزار مترمكعب برآورد می‌شود. این درحالی است كه این حجم عظیم آب از قنوات و رواناب‌ها و چشمه‌های طبیعی كه آبشخور‌های حیوانات وحشی است، برداشت شده و می‌شود. افزون بر این، حجم انبوهی از گردوغبار ناشی از تردد تریلی‌های حمل سنگ، پوشش گیاهی این منطقه را به‌شدت تهدید می‌‌كند؛ همچنان‌كه صدا‌های ناشی از معدنكاوی در این منطقه حفاظت‌شده، آرامش حیات وحش را به مخاطره انداخته است.

اما معدنكاری آسیب‌های دیگری را متوجه این منطقه كرده است كه از آن جمله می‌توان به انحراف مسیر جریان آب، آلوده‌كردن آب‌های سطحی و زیرزمینی، تغییر كیفیت و خصوصیات آب، كمبود آب براثر برداشت و در نتیجه براثر برداشت بی‌رویه و برهم‌زدن تعادل جریان آب اشاره كرد. بخش عمده آلودگی آب منطقه ناشی از معدنكاری، به‌واسطه پساب‌های معدنی و آب خروجی است. نكته آخر آنكه بخش عمده‌ای از حقابه روستاهای اطراف فعالیت‌های معدنی صرف فعالیت‌های معدنی می‌شود آن هم در روزگاری كه آب برای روستاییان حكم كیمیا را دارد.

    منطقه كركس در یك نگاه

منطقه كركس واقع در غرب شهر نطنز و در شهرستان‌های نطنز و شاهین‌شهر و میمه، طی مصوبه شماره ۲۷۸ شورای‌عالی محیط‌زیست (كمیسیون زیر بنایی دولت) مورخ 12/۱۱/۱۳۸۶ با مساحت ۱۱۴۵۸۰ هكتار به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته است.

این منطقه حفاظت‌شده یكی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی فلات مركزی ایران محسوب می‌شود و ازتنوع زیستی وگیاهی قابل توجهی برخوردار است. براساس مطالعات انجام یافته تعداد۲۹۰ گونه گیاهی متعلق به ۲۰۶ جنس و ۵۲ خانواده گیاهی در منطقه كركس وجود دارد. همچنین ۱۳‌گونه پستاندار، ۶۲ گونه پرنده، ۱۲‌گونه خزنده و یك گونه دوزیست تاكنون در منطقه حفاظت‌شده كركس شناسایی و ثبت شده است. كل و بز و گراز از گونه‌های شاخص این منطقه محسوب می‌شود. علاوه بر شكار غیرمجاز، سال‌هاست فعالیت‌های معدنكاری به یكی از تهدیدات جدی این منطقه تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha