یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 225319

تمام سبزی‌ها و میوه‌ها، جز یكی دو مورد (مركبات) كه خوردن آنها در مواقعی مثل سردرد و میگرن توصیه نمی‌شود، مفیدند. موز نیز از میوه‌هایی است كه سرشار از پتاسیم می‌باشد.

آبمیوه های تسکین دهنده میگرن

سلامت نیوز: تمام سبزی‌ها و میوه‌ها، جز یكی دو مورد (مركبات) كه خوردن آنها در مواقعی مثل سردرد و میگرن توصیه نمی‌شود، مفیدند. موز نیز از میوه‌هایی است كه سرشار از پتاسیم می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، میوه‌ها و سبزیجات جایگاه ویژهای در رژیم غذایی دارند؛ به خصوص به صورت خام (حتی سبزیجات) که بسیار بهتر و سالم‌تر از پخته شده هستند؛ زیرا حرارت باعث از بین رفتن ارزش تغذیه‌ای آنها می‌شود.

اما روشی كه می‌تواند ویتامین‌ها و ارزش غذایی این مواد را حفظ كند، گرفتن آب و افشره میوه و سبزیجات با استفاده از یك مخلوط‌كن یا آبمیوه‌گیری است.

در این زمینه باید توجه داشت كه آبمیوه‌های آماده از نظر مواد مغذی ارزش چندانی ندارند و به علت داشتن شكر زیاد، فقط میزان انرژی بدن را افزایش می‌دهند.

منظور ما در اینجا، همان آبمیوه‌های طبیعی است كه در منزل تهیه می‌شوند.

یكی از مزایای گرفتن آب میوه‌ها و سبزیجات این است كه چون این مواد به شكل مایع وارد بدن می‌شوند، حجم زیادی از مواد مغذی آنها تقریباً بلافاصله وارد جریان خون شده و ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسد؛ در حالی كه اگر این مواد به شكل جامد مصرف شوند، نمی‌توان حجم زیادی از آنها را به یكباره میل كرد.

مواد غذایی كه به طور طبیعی حاوی كلسیم و منیزیم می‌باشند، برای آرام كردن سردردها، به خصوص میگرن، مفید هستند و موجب كاهش فشارهای عصبی، تنشها و اسپاسمهای آزاردهنده می‌شوند.

این مواد معدنی را می‌توان در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت. شروع روز با نوشیدن یك لیوان آبمیوه طبیعی به هنگام صرف صبحانه، می‌تواند شما را برای تمام روز سرحال، بانشاط و آرام نگه دارد؛ زیرا شما مواد مغذی ضروری و مفید را برای بدن فراهم كرده‌اید.

اگر نمی‌توانید از محصولات لبنی استفاده كنید، بهتر است از سایر شیرهای استاندارد مانند شیرسویا (Soya milk)، استفاده نمایید.

شیرسویا برای سردردهای ناشی از تغییرات هورمونی مفید است. نوشیدن یك آبمیوه طبیعی به هنگام صبح و خوردن آب سبزیجات چند ساعت پس از آن، آرامش‌بخش خوبی در طول روز برای شما خواهد بود.

برای بعدازظهر خود نیز می‌توانید چند عدد هویج را آب گرفته و برای تنوع و تغییر در مزه و طعم آن، با آب یك عدد سیب مخلوط و نوش جان كنید.

این نوشیدنی برای آرام كردن سردردهای ناشی از پرخوری و یا مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب و شیرین بسیار مناسب است؛ زیرا خاصیت پاكسازی و سم‌زدایی دارد و چند دقیقه پس از نوشیدن این آبمیوه، احساس تازگی و نشاط خواهید کرد و سردردتان تسكین می‌یابد.
آماده كردن میوه‌ها و سبزیجات برای آبگیری

در مورد میوه‌ها و سبزیجات این نكته را در نظر داشته باشید كه واكنش هر فرد نسبت به آنها با فرد دیگر، از جنبه درمانی و دارویی و همچنین از نظر پسند طعم و مزه، متفاوت است.

ممكن است بدن شما به بعضی میوه‌ها و سبزیجات پاسخ مناسب داده و آنها برای شما آرامش‌بخش باشند؛ اما برای فرد دیگری مناسب نباشند.

پس سعی كنید با تهیه انواع این مواد، دستورالعمل مناسب خود را که از نظر طعم و مزه خوشایند است و شما را آرام می‌كند، بیابید و همیشه از آن استفاده كنید.

میوه‌ها و سبزیجات آرامش‌دهنده

میوه‌ها و سبزیجاتی كه سرشار از كلسیم و منیزیم هستند، از آنجا كه سردردهای ناشی از میگرن را آرام می‌كنند، برای آبگیری مناسبند. كلم بروكلی، اسفناج، ذرت، كرفس، گل كلم، سیب، موز، دانه كنجد، تخم آفتابگردان و برنج قهوه‌ای از جمله این مواد می‌باشند.

تمام سبزی‌ها و میوه‌ها، جز یكی دو مورد (مركبات) كه خوردن آنها در مواقعی مثل سردرد و میگرن توصیه نمی‌شود، مفیدند. موز نیز از میوه‌هایی است كه سرشار از پتاسیم می‌باشد.

میوه‌های خشك: میوه‌های خشك‌شده بهترین منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

همچنین، شیرینی و قند طبیعی موجود در آنها موجب ثبات و تقویت سطح قند خون بدن می‌شود.

شما می‌توانید این میوه‌های خشك را قبل از مصرف به مدت یکی دو ساعت در آبمیوه‌های طبیعی خیس كرده و سپس میل كنید.

جوانه گندم: این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های B و برای سردردهای عصبی بسیار مناسب است.

شیر سویا: اگر به طور مرتب مصرف شود، برای سردردهای ناشی از یائسگی و یا قبل از یائسگی بسیار مناسب می‌باشد.

آووكادو: این میوه سرشار از پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به ویژه پتاسیم است كه برای یك سیستم عصبی سالم و متعادل بسیار ضروری هستند.

مواد غذایی حاوی آهن: موادی مانند برگه زردآلو، لوبیا قرمز، جعفری، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، مانند اسفناج و شاهی، حاوی مواد مغذی باارزشی هستند كه با خوردن آب آنها می‌توان سردردهای ناشی از خستگی و یا كاهش انرژی را تسكین داد.

آلوئه‌ورا: این میوه به داشتن تركیبات ضدالتهابی معروف است و حتی از آن به عنوان پماد موضعی استفاده می‌شود.

مقوی و نیروبخش بودن آلوئه‌ورا، به خاطر وجود انواع ویتامین‌های B، C و مواد معدنی آن مانند كلسیم، منیزیم و آهن است.

شما می‌توانید این میوه را به تنهایی یا همراه با سایر آبمیوه‌ها و سبزیجات، به عنوان تقویت‌كننده سیستم بدن، مصرف كنید.

نكته: اگر آبِ میوه‌ها یا سبزیجاتی را كه گرفته‌اید به نظر خیلی غلیظ بود، می‌توانید كمی آب معدنی به آنها اضافه کنید.

همچنین از عسل برای شیرین كردن آبمیوه‌ها و سبزیجات و یا آب لیموترش تازه برای ترش مزه كردن آنها می‌توان استفاده كرد.

سعی كنید آب میوه‌ها و سبزیجات را به صورت تازه و بلافاصله مصرف كنید؛ زیرا نگهداری آنها، حتی برای 15 دقیقه، از ارزش غذایی‌شان به مقدار قابل توجهی می‌كاهد.

یخچال نیز نمی‌تواند به خوبی ارزش غذایی آنها را حفظ كند.

الف) روش تهیه یک نوشیدنی مسکن و آرام بخش

كلم بروكلی               100 گرم

اسفناج                    100 گرم

كرفس                     100 گرم

جوانه یا آرد گندم       1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز تازه           یك‌چهارم یك عدد

تمام این مواد را در مخلوط‌كن یا آبمیوه‌گیری بریزید و خوب با یكدیگر مخلوط کنید؛ سپس معجون به دست آمده را جرعه جرعه بنوشید تا اثربخشی بهتری داشته باشد.

مصرف این معجون هنگام شروع یك سردرد عصبی، به آرام كردن آن بسیار كمك می‌كند.

در صورت عدم دسترسی به فلفل قرمز تازه می‌توانید مقدار كمی پودر فلفل قرمز یا زنجبیل به آن اضافه کنید.

مواد مغذی موجود در این معجون در آرامش بخشیدن به شما پس از یك روز كاری سخت بسیار مفید است.

از طرفی، جوانه گندم موجود در این معجون به خاطر داشتن ویتامین‌های B، موجب آرام شدن اعصاب می‌گردد.


ب) روش تهیه یک نوشیدنی شیرین

موز                          1 عدد

شیرسویا                  200 میلی‌لیتر

تخم آفتابگردان           1 قاشق غذاخوری

عسل                      1 قاشق چایخوری

تمام این مواد را در مخلوط‌كن با یكدیگر مخلوط كرده و معجونی شیرین و تسكین‌دهنده به دست آورید و آن را جرعه جرعه نوش جان كنید.

فراموش نكنید حتماً از شیرسویا استفاده نمایید؛ زیرا شیرهای حیوانی (شیر گاو و گوسفند) به تحریك حملات میگرنی و ایجاد سردرد كمك می‌كنند.

میزان مواد این معجون می‌تواند مطابق سلیقه و ذائقه شما تغییر كند.

می‌توانید در آخر دو الی سه عدد توت‌فرنگی یا كمی تمشك و یا حتی تخم آفتابگردان را كه سرشار از كلسیم و منیزیم است، به این معجون اضافه كرده و دانه‌ها را زیر دندان خود حس كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha