مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی ضمن تاکید بر لزوم ارائه خدمات درمانی و توانبخشی مناسب به سالمندان، گفت: براساس برنامه ملی سالمندان، بخش سالمندی در بیمارستان های کشور راه اندازی می شود.

بخش سالمندی در بیمارستان ها راه اندازی می شود/تدوین برنامه ملی دمانس

سلامت نیوز:  مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی ضمن تاکید بر لزوم ارائه خدمات درمانی و توانبخشی مناسب به سالمندان، گفت: براساس برنامه ملی سالمندان، بخش سالمندی در بیمارستان های کشور راه اندازی می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدتقی جغتایی  افزود: سالمندان نیاز به خدمات درمانی تخصصی دارند و قرار است این بخش ها برای ارائه خدمات بهتر به آنان ایجاد شوند.


وی به تاسیس رشته طب سالمندی در ایران هم اشاره کرد و گفت: رشته طب سالمندی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران و تهران راه اندازی شده و این دو دانشگاه مشغول تربیت نیروهای متخصص در این زمینه هستند.


جغتایی که در آستانه روز جهانی سالمندان (اول اکتبر مصادف با 9 مهر) سخن می گفت، بر لزوم گسترش طب سالمندی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: همان طور که به پزشکان متخصص برای اطفال نیاز است، سالمندان نیز به خدمات ویژه درمانی نیاز دارند که باید به آنها پاسخ مطلوب داده شود؛ به واقع برخی از کشورها سال ها است که به تربیت پزشک متخصص برای سالمندان اقدام کرده اند و این کار در کشور ما هم باید نهادینه شود.

** برنامه ملی دمانس تدوین می شود
وی همچنین با اشاره به این که برنامه ملی دمانس در کشور تدوین می شود، گفت: در قالب این برنامه خدمات پیشگیرانه و درمانی به سالمندان در اقصی نقاط کشور ارائه خواهد شد.
جغتایی اظهار امیدواری کرد که در قالب این برنامه ملی، کلینیک های حافظه در کشور تشکیل شود تا سالمندانی که دچار مشکلات حافظه ای شده اند، در این مراکز تحت پوشش درمانی قرار گیرند.
وی، آلزایمر را مهمترین بیماری دمانس اعلام کرد و گفت: پارکینسون همراه با دمانس و لویی بادی از دیگر عوامل دمانس هستند که در جامعه در حال افزایش می باشند


جغتایی توانبخشی سالمندان را از موضوعات مغفول مانده در ارتباط با این قشر از جامعه اعلام کرد و گفت: یکی از نیازهای عمده افراد در دوره سالمندی خدمات توانبخشی است که باید توجه جدی به آن شود.


مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی یکی از مهمترین مشکلات سالمندان را اختلال تعادل اعلام کرد و گفت: این موضوع عامل مهمی برای زمین خوردن سالمندان می شود که براثر آن دچار شکستگی و عوارض بعدی می شوند.


دمانس از ریشه لاتین Dementia به معنی اختلال شدید در ظرفیت فکری در اثر از دست دادن یا آسیب دیدن سلول های عصبی مغزی است. دمانس یک اصطلاح پزشکی است که برای مجموعه ای از تألمات مغزی به کار می رود.


در زبان فارسی لغت دمانس به زوال عقل ترجمه شده و در بعضی از نوشتارها به آن خردسودگی نیز می گویند. ولی با توجه به مشکلات متنوع این گونه بیماری ها، هیچ کدام از این گزینه ها بیانگر واقعیت این گونه بیماری ها نیست. به نظر می رسد که زوال مغز، فرسایش مغز یا فرسودگی مغز گزینه معنایی بهتری است، زیرا تمام مشکلات با از بین رفتن سلول های مغز شروع می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha