رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن ازدواج در ایران در یک دهه گذشته بین 4 تا 6 سال در استان های مختلف افزایش یافته و بیشترین رشد در تهران بوده است.

سن ازدواج در ایران 6 سال افزایش یافته است

سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن ازدواج در ایران در یک دهه گذشته بین 4 تا 6 سال در استان های مختلف افزایش یافته و بیشترین رشد در تهران بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد اسماعیل مطلق افزود: گزارش هایی که در برخی رسانه های معاند درباره کاهش سن ازدواج در ایران منتشر شده صحت ندارد، افرادی مغرض می روند و مثلا در یک روستای دورافتاده یک استان محروم آماری از کاهش سن ازدواج به دست می آورند و بعد آن را به کل کشور تعمیم می دهند در حالی که چنین مسئله ای در کشور موضوعیت ندارد.


وی گفت: مسئله ای که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، افزایش سن ازدواج است که در اکثر استان ها با آن مواجه هستیم. به طور کلی سن ازدواج در هر استان هر میزان که بوده، بین 4 تا 6 سال در یک دهه گذشته افزایش یافته که بیشترین آن در استان تهران بوده و میانگین سن ازدواج در این استان 6 سال بیشتر شده است.


مطلق افزود: افزایش و بالارفتن سن ازدواج باعث شده تعداد زیادی از جوانان از سن مناسب ازدواج عبور کنند. هم اکنون حدود 13 میلیون فرد ازدواج نکرده و مجرد در کشور داریم که تقریبا نیمی از آنان دختر و نیمی پسر هستند یعنی 6.5 میلیون دختر و 6.5 میلیون پسر مجرد در کشور داریم که از سن مناسب ازدواج عبور کرده اند.


وی گفت: بالارفتن سن ازدواج موجب افزایش افسردگی و استرس در جامعه و نیز افزایش ناباروری و مشکلات اجتماعی در جامعه می شود.
وی گفت: برای اصلاح شاخص های سلامت خانواده و رشد مناسب جمعیت باید بیش و پیش از هر اقدامی تلاش کرد که انگیزه ازدواج و امکان ازدواج افراد مجرد در کشور افزایش یابد، کاهش میزان ازدواج تبعات نگران کننده و عوارض ناگوار فردی و اجتماعی به دنبال دارد که باید به دور از حاشیه سازی های سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
مطلق افزود: توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه از جمله مسئله اشتغال و درآمد جوانان و نیز فرهنگ سازی برای گسترش فرهنگ زندگی سالم در خانواده و کاهش اختلافات زناشویی و نزاع های خانوادگی که به افزایش طلاق منجر می شود، به بهبود شاخص های سلامت خانواده در کشور منجر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha