مدیر کل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: توزیع نامناسب پرستاران در جامعه سبب شده است تا برخی از استان ها مانند آذربایجان شرقی، کرمان و خوزستان با کمبود نیرو رو به رو شوند.

کمبود پرستار در برخی استان ها به دلیل توزیع نامناسب پرستاران

سلامت نیوز:  مدیر کل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: توزیع نامناسب پرستاران در جامعه سبب شده است تا برخی از استان ها مانند آذربایجان شرقی، کرمان و خوزستان با کمبود نیرو رو به رو شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، علی دادگری افزود: برای نمونه استان فارس با دارا بودن چندین دانشکده پرستاری و تربیت تعداد زیادی پرستار، جایی برای بکارگیری آنان ندارد در حالی که بسیاری از شهرها و استان ها، به حضور آنان نیاز دارند.


وی علت این کمبود نیرو را تمایل نداشتن پرستاران برای اشتغال در محل هایی دورتر از محل زندگی خود دانست و گفت: وزارت بهداشت و معاونت پرستاری برای ارایه سازو کار لازم برای توزیع نیروها آمادگی دارد.


دادگری با اشاره به وجود حدود 150 هزار پرستار در کل کشور، بیان کرد: بر اساس برآورد وزارت بهداشت، باید به همین میزان پرستار در کشور وجود داشته باشد تا بتوان نیازهای پایه و استاندارد پرستاری را برطرف کرد و علاوه بر این لازم است با بررسی آمایشی مناطق جغرافیایی کشور متناسب با نیاز واقعی برای تربیت پرستار اقدام کرد.


وی با تاکید بر ضرورت ایجاد کارآفرینی در حوزه پرستاری، یادآور شد: پارسال از مجموع 11 هزار پرستار بکار گرفته شده در وزارت بهداشت، هفت هزار تن استخدام شدند و با وجود تلاش دولت برای چابک سازی خود، استخدام پرستاران به طور استثناء سبب بزرگ تر شدن بدنه آن می شود.
دادگری با بیان اینکه پرستاران می توانند مستقل کار کرده و اشتغال ایجاد کنند، افزود: راه اندازی مراکز مراقبت در منزل یا هوم کر یکی از روش های کارآفرینی در این بخش است.


مدیر کل دفتر توانمندسازی، ارتقاء و بهره وری سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، اضافه کرد: اعطای مجوز به پرستاران برای راه اندازی مراکز مراقبت در منزل، به راحتی انجام می شود و وزارت بهداشت هم بودجه خوبی را برای نظارت بر آن ها درنظر گرفته است.


دادگری با اشاره به اینکه مراکز هوم کر حلقه وصلی در زنجیره مراقبت بیمار در منزل و بیمارستان هستند، ادامه داد: در صورت رونق آن ها در کل کشور، پیش بینی می شود به 100 هزار پرستار دیگر نیز نیاز داشته باشیم.


وی نبود پوشش بیمه ای را یکی از موانع گسترش این مراکز دانست و گفت: بیمه ها خدمات مراکز مراقبت در منزل را پوشش نمی دهند در صورتی که تحقیقات خارجی نشان داده حمایت بیمه ها از این طرح، می تواند تا یک سوم هزینه های بیمار را کم کند.


دادگری با بیان اینکه عفونت های بیمارستانی طول مدت اقامت بیمار را تا سه برابر افزایش می دهد، افزود: بیمه ها در دنیا این تفکر اقتصادی را دارند که تقبل هزینه های بیمار در خانه، هزینه های خودشان را کم می کند اما در کشور ما، هنوز نقش خود را به درستی ایفا نمی کنند.
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شهرستان های شاهرود و میامی را زیر پوشش دارد.


این دو شهرستان با حدود58 هزار کیلومتر مربع، تقریبا نیمی از مساحت استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.
شهرستان شاهرود 220هزار نفر جمعیت و43هزار و405 کیلومتر مربع مساحت دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha